• Susanna03

Ingen ersättning för foglossningar?

Hej!
    Jag är gravid i v. 35 och har nu varit halvtidssjukskriven för foglossningar i nästan en månad. En kollega till mig berättade igår att försäkringskassan inte hade velat ge henne sjukpenning när hon hade foglossningar för några år sedan. Stämmer det? I så fall ligger jag riktigt risigt till ekonomiskt den kommande månaden.

Varför skulle de inte betala ut sjukpenning för foglossningarna? Jag kan ju inte jobba pga. dem. Jag är högstadielärare och kan inte undervisa längre utan jobbar enbart administrativt. Jag kommer iväg till jobbet ungefär hälften av mina arbetsdagar pga. mina fogar. Ungefär hälften av arbetstiden jobbar jag hemifrån. Jag orkar inte jobba heltid, pga. att jag bara sover halva nätter. Sedan har jag för ont för att kunna somna om.

Kommer de inte att ersätta mig för det här?
    Mvh Susanna
  • Svar på tråden Ingen ersättning för foglossningar?
  • Försäkringskassan
    Hej!

Vi svarar bara generellt på denna sida. Hur det ser ut för just dig kan vi inte svara på. Då får jag be dig kontakta vårt kundcenter på 0771 524 524. Vi har öppet

Måndag-fredag 8-21

Lördag 8-15

Söndag 15-21

Generellt sagt så gör vi bedömningen av arbetsförmågan utifrån de uppgifter läkaren lämnat på läkarintyget och vad man skriver i sin ansökan.

Hälsningar

Lotta, handläggare

Svar på tråden Ingen ersättning för foglossningar?