• Anonym (sänka föräldra)

Om jag deljobbar, kan jag sänka min föräldrapenning och Sgi jag kämpat upp?

Hej,

innan jag blev föräldraledig för några år sedan så jobbade jag med en tjänst på 65%. Men jag jobbade väldigt mycket extra och hade även lite vikariattimmar och fick upp mitt SGI hyffsat bra inför föräldrapenningen. Jag valde sen att skaffa barn nr 2 direkt efter för att inte gå tillbaka och sänka mitt sgi och ha kvar samma föräldrapenning.

Nu är jag inne på sista året som föräldraledig och mitt barn är över 1år. Det jag nu funderar på är att kanske jobba 1 pass i veckan eller nåt pass i månaden beroende på vad som finns på jobbet för tillfället.

Kan min SGI/föräldrapenning sjuka om jag börjar jobba något igen eller håller den sig om jag skyddar mitt sgi med att ta ut ja tex 4 dagar om jag jobbar en osv? (nu får jag ju krångla mycket mer eftersom jag inte har 40h men ändå)?? Är det så tills de fyller 8 eller kan jag råka sänka min föräldrapenning på något vis genom att börja jobba igen så dagarna blir värda mindre?

eftersom jag inte har heltid så är jag väldigt rädd att råka sänka mitt sgi eller föräldrapenning på något vis då det är väldans onödigt krångel enligt mig, som någon hittat på. Jag menar, här försöker man få komma ut i arbetslivet som är det enda världen pratar om. jobba. men när man ska göra det ska det vara sådant krångel att man struntar i det.

• Svar på tråden Om jag deljobbar, kan jag sänka min föräldrapenning och Sgi jag kämpat upp?
  • Försäkringskassan

Hej,

Du kan efter barnets ettårsdag skydda din SGI om du arbetar mindre än innan barnets födelse men tar ut föräldrapenning som motsvarar din arbetstidsminskning.

Du kan också skydda din SGI efter att barnet har fyllt 1 år genom att:

inte arbetar alls och tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid studerar med studiestöd är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Du kan läsa mer om detta under följande länk:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

Hälsningar

Allan, Handläggare

Svar på tråden Om jag deljobbar, kan jag sänka min föräldrapenning och Sgi jag kämpat upp?