Sörjer mina barn som inte finns.
Fan vad jag önskar att alla ni som har barn kunde förstå hur det känns att sörja barn som inte finns.
Det är en sorg. Det är död.
När ni sitter i fikarummet på jobbet och gnäller över att ert barn hostade hela natten eller att ni måste cykla till dagis i regnet, sluta gnäll!
Och sluta fråga "när är det dags för dig då Hanna? Ska inte ni få en liten snart"
Då vill jag bara svara "Vad fan tror du? OM vi hade kunnat få barn, tror du inte vi hade haft flera stycken redan?"
Blir så trött på att folk ska lägga näsan i blöt. Ja, jag är bitter. Och många andra barnlösa med mig.
Man orkar knappt umgås med kompisar som har barn, man vill inte se barn. Inte kolla på TV där det finns barn. Barnvagnar som rullar på stan ska vi inte ens tala om, för att inte nämna gravida tjejer som jämrar sig. Man vill isolera sig. Stänga in sig. Man önskar att sin man hade fallit för en annan tjej, en tjej som kunde ge han barn. Man vill gräva ner sig. Ibland vill man faktiskt bara dö. Och tro mig, jag talar inte bara för mig själv.
Man vill inte ha medlidande, man vill definitivt inte ha några förbannade tips på hur man blir gravid genom att slappna av eller skaffa en hund.
Sorgen efter barn som inte finns går att jämföra med sorgen av en anhörigs död. Fast på ett nästan djupare, mer utdraget plan. Ens liv blir inte som man tänkt. Visioner hoppar och drömmar går i tusen bitar. Och klumpen i halsen växer för varje långt år som går. Varje mens känns som ett missfall och man önskar att det faktiskt var ett missfall. Så att man iallafall vet att man kan bli gravid. Att man är halvvägs där.
Sorg är vad det är.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-13 20:18
Men kan alla sluta fokusera på att jag skrev "gnäll" i min trådstart. Tråden handlar inte om att föräldrar inte får gnälla, det handlar om hur det känns att inte kunna få några barn. Snälla sluta haka upp er på det.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-14 21:36
Till mina kämpande medsystrar, jag önskar er all lycka i livet. Hoppas era drömmar en dag slår in. Ha en underbar helg och ta hand om er.
Till alla andra tjejer. Varför kan inte kvinnor ta hand om varandra och hjälpa varandra? Varför är det så viktigt att få salta såren på någon som ligger? Jag blir inte ledsen av era sura ord. Men andra kanske blir, tänk på det! Visa lite jävla medmänsklighet. Skapa ett bättre klimat människor i emellan, snacka inte skit om varandra. Man behöver inte alltid förstå eller hålla med. Men man kan försöka visa lite gammalt hederligt hyfs.
Jag lämnar..