• nattwi

Hur länge skall man ha värkar/onda sammandragningar??

Hej jag har gått över BF, skulle egentligen föda i onsdags den 6 november. Men nu sitter jag här en vecka över tiden och har så ont.
    Det började på kvällen på BF, kände som lite molvärk som  höll i sig ett tag samtidigt som bebisen bökade runt, å tänkte att nu så börjar det bli dax.
    Men det fortsatte då och då fram till fredags kväll, då vilade jag på kvällen och fick världens smärtsammaste värkar som kom och gick under ca 2-3 timmar, kändes som att någon skulle såga upp mig från ryggen fram till under magen, att sätta sig på toaringen kändes som att jag skulle gå sönder mellan höfterna.
    Och så har det hållt på fram tills idag. Och det blir värre för varje natt, inatt trodde jag ärligt talat att jag skulle dö så ont som jag hade det i ryggen och i magen.
    Är det värkar jag har? Och varför händer det ingenting mer? Hur länge skall man ha så ont?

Det värsta är att lägga sig för kvällen för att sedan vakna någon-några gånger i timmen för att försöka andas igenom smärtan.
    Jag känner mig helt mörbultad under dagstid och när jag väl börjar förflytta mig, då blir jag påmind igen om all nervkläm bebisen kommer åt och att man inte ens vågar gå å sätta sig på toaletten, för om jag tar i eller reser mig upp så känns det som att bebis fastnat på någon nerv och att jag har väldens största blåmärke i magen/bäckenet.

• Svar på tråden Hur länge skall man ha värkar/onda sammandragningar??
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Det kallas för förvärkar och kan tyvärr vara i ett par tre veckor. Men eftersom du inte sover på nätterna så tycker jag att du skall ringa till förlossningen om inget har ändrat sig.  Det kan också hjälpa att ta Alvedon eller att bada alt duscha varmt. Värmekudde eller TENS kan också vara skönt.

Med vänlig hälsning Jenny  

Svar på tråden Hur länge skall man ha värkar/onda sammandragningar??