• pmb

Svårt bli gravid pga amningen?

Jag ammar fortfarande mitt barn som nu är 1,5 år. På kvällen efter jobbet, på natten när han vill och ev på morgonen när vi vaknar. På natten kan det bli ganska mycket, det är som att han vill ha bröstet för att komma till ro o somna igen när han vaknar till, och ibland vill han sitta fast jättelång tid.
    Nu är det så att vi vill ha ett barn till. Vi har försökt sen midsommar men inget har hänt. Kanske inte nåt konstigt för det tar ju tid för många, men ändå börjar vi fundera...kan det bero på amningen? Jag har haft regelbunden mens sen februari och jag vet att jag har ägglossning (går på ultraljud 2ggr/år) och jag har använt stickor plus att jag får som håll när äl infaller. Kan amningen göra så ett befruktat ägg inte kan fästa, att slemhinnan påverkas på nåt sätt?
    Känns tråkigt att lägga ner amningen, som sonen älskar och jag tycker är mysig, "bara" för att det ev hjälper att skaffa ett barn till, men samtidigt...vi vill ha ett till, och vi vill inte ha för långt emellan. Det är liksom två fina saker som står mot varandra, jättesvårt.
    Så. Nån som har lite råd?

• Svar på tråden Svårt bli gravid pga amningen?
  • Mamori

Ja amning fungerar som ett naturligt preventivmedel...

• Tildalainen

Nej, det tror jag verkligen inte att det påverkar. Jag har blivit gravid två gånger under amning och jag har vänner som blivit gravida trots att de hel-ammat.
    4 månader är inte lång tid att försöka, även om det kan kännas så.
    Hoppas det går vägen nästa gång!

Mamori, jag utgår ifrån att du är ironisk  

• pmb

Ja, jag vet, men man har liksom alltid hört att direkt efter en förlossning är det ju säkert de närmsta månaderna OM man ammar minst var fjärde timma dygnet runt. Men då är det ju ägglossningen som hindras. Men efter 1,5 år, när man har regelbunden äl och mens? Överallt när man söker nämns bara ägglossningen, inte om tex ägget låter bli att fästa.

• Tildalainen

Ring MVC och hör med dem kanske?
    Som sagt, jag tror verkligen inte att det har någon betydelse för hur slemhinnan ser ut och äggets förmåga att fästa. Bara att fortsätta försöka!

• Lowika
    Tildalainen skrev 2013-11-13 13:14:50 följande:
    Nej, det tror jag verkligen inte att det påverkar. Jag har blivit gravid två gånger under amning och jag har vänner som blivit gravida trots att de hel-ammat.
    4 månader är inte lång tid att försöka, även om det kan kännas så.
    Hoppas det går vägen nästa gång!

Mamori, jag utgår ifrån att du är ironisk  

... Ledsen att göra dig besviken, men jo, amning påverkar möjligheten att bli gravid. Det är ju långt ifrån ett 100%-igt skydd mot ny graviditet, men det påverkar. http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Preventivmedel/Ovriga-preventivmetoder/Amningsmetoden/

I U-länder där preventivmedel är nono rekommenderas kvinnorna att amma så länge som möjligt för att förhindra ny graviditet.

TS - det tar i genomsnitt 7 månader att bli gravid, så jag skulle inte bli orolig än på länge. Men jag tror din kropp skulle orka en graviditet bättre om du slutade amma. Dessutom är det inte nyttigt för din sons tänder att ligga och snutta hela natten. Han är stor nog att äta när det är matdags (amma om du vill) men inte snutta!
  • Tildalainen
    Lowika skrev 2013-11-13 13:31:05 följande:

... Ledsen att göra dig besviken, men jo, amning påverkar möjligheten att bli gravid. Det är ju långt ifrån ett 100%-igt skydd mot ny graviditet, men det påverkar. www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Preventivmedel.../

I U-länder där preventivmedel är nono rekommenderas kvinnorna att amma så länge som möjligt för att förhindra ny graviditet.

TS - det tar i genomsnitt 7 månader att bli gravid, så jag skulle inte bli orolig än på länge. Men jag tror din kropp skulle orka en graviditet bättre om du slutade amma. Dessutom är det inte nyttigt för din sons tänder att ligga och snutta hela natten. Han är stor nog att äta när det är matdags (amma om du vill) men inte snutta!
    ?
    Jo, men TS helammar inte och hon har mens och ägglossning. Så vad menar du att amningen skulle förhindra då? Att ägget fäster?

Dessutom är det bullshit att det skadar barnets tänder att snutta på tutte. TS, amma så länge du och sonen vill! 
  • pmb

Nej, det där med att tänderna tar skada har jag lite svårt för, har läst en hel del i form av studier o man har ju aldrig slutgiltigt lyckats slå fast att så skulle vara fallet. Så det är jag inte orolig för.

Men läser man om folk som behöver assisterad befruktning så säger ju sjukvården att man ska ha slutat amma, pga ägget fäster sämre (tror jag?).

Antar att det är väldigt individuellt, jag känner ju också folk som lyckats bli gravida under amning innan dom ens fått mens, men det finns ju alltid undantag åt båda hållen.

Man börjar lätt fundera på sånt här när det inte hänt nåt på 6 månader av ordentliga försök Det är ju bra att försöken innebär en hel del nöje iaf...

• Lowika
    pmb skrev 2013-11-13 13:51:23 följande:
    Nej, det där med att tänderna tar skada har jag lite svårt för, har läst en hel del i form av studier o man har ju aldrig slutgiltigt lyckats slå fast att så skulle vara fallet. Så det är jag inte orolig för.
    Men läser man om folk som behöver assisterad befruktning så säger ju sjukvården att man ska ha slutat amma, pga ägget fäster sämre (tror jag?).
    Antar att det är väldigt individuellt, jag känner ju också folk som lyckats bli gravida under amning innan dom ens fått mens, men det finns ju alltid undantag åt båda hållen.
    Man börjar lätt fundera på sånt här när det inte hänt nåt på 6 månader av ordentliga försök Det är ju bra att försöken innebär en hel del nöje iaf...

ger du ditt barn juice konstant dagtid också? Amning påverkar inte tänderna om det är som ett mål mat, men att ligga och snutta på en flaska juice hela natten skulle inte påverka tänderna?... Eh jo, då gör bröstmjölk det också. Tror ju knappast studierna du läst handlar om "snuttande" utan amning som föda.
  • pmb

Nej, dom har handlat om sockerarter i mjölken jämfört med sockerarter i andra drycker, plus om hur mycket kontakt mjölken har med tänderna under tiden den dricks.

Men tack för omtanken

• Paulina P P

Förr använde man amningen som preventivmedel dvs man ammade så länge man kunde för att inte få för många barn. Det är svårare att få barn när man ammar. Förmodligen tänker väl naturen att om man fortfarande ammar är man inte redo för ett nytt litet barn.

• Tildalainen

Om man har mens och ägglossning så kan man bli gravid om inga andra hinder föreligger.
    Att så lite amning som TS ger sitt barn skulle påverka, känns inte relevant.

pmb skrev 2013-11-13 14:00:49 följande:
    Nej, dom har handlat om sockerarter i mjölken jämfört med sockerarter i andra drycker, plus om hur mycket kontakt mjölken har med tänderna under tiden den dricks.
    Men tack för omtanken
    Precis, jag har läst detsamma.

• Flickan och kråkan

Jag har också svårt att tro att amning påverkar OM man har ÄL. Amning kan ju däremot hindra ÄL och då blir det svårare att bli gravid. Är du säker på att du har ÄL? LH-stegring och ÄL-värk kan man ju få för att kroppen försöker lossa ägg, men det innebär inte att kroppen faktiskt gör det. Har du testat att tempa? Då kan få lite bättre indikation på om ett ägg verkligen har lossat eller inte.

• pmb

Ne, helt säker är jag ju inte. Kanske får testa tempningen, se om man kan dra någon slutsats. Har äl till helgen så får försöka då, blir till att läsa på ikväll. Tack.

Jag tycker också det låter osannolikt att det ska påverka, men tänker att nån måste ju va den som är känsligast, så varför inte jag

Svar på tråden Svårt bli gravid pga amningen?