Från ängel till djävul på en vecka.
Vad hände? Trodde vi kunde prata om allt, jag har pratat mkt om ärlighet och att hon kan prata med mig om allt. Ändå händer massa på en gång och de sista som får veta är vi, jag o hennes pappa. Jag tänker nu, var jag så otydlig och hur kunde så mkt hända innan vi märke ngt. Känner bara skuld nu, känner mig otillräcklig. Och vet knappt hur vi ska komma vidare i det här. Staffet hittills har varit att hon inte får gå ut men vi kommer ju inte kunna hålla henne inne i all framtid. Men hur gör jag för att våga igen? Är så rädd att hon ska råka illa ut. Vår dotter nyss fyllda 14 år, alldeles för ung för att ha sex, dricka alkohol och umgås med 18 åringar. Eller? Träffade en kille som även han är 14 år. De blev tillsammans, de har haft sex. Hon ville inte men sa inte ett tydligt nej. Han har äldre vänner, en del i 18 års åldern. De har varit på fester, druckit alkohol o rökt cigaretter. Hon har ljugit om var hon har sovit. Allt hände på en vecka, höstlovet. Ett rykte började gå då hennes närmaste vänner tyckte att hon blivit våldtagen. Så fick vi reda på allt. Mitt i allt elände vänder vännerna henne ryggen och skyller på henne att de fallit för grupptrycket. Min dotter har stöd av en kurator på ungdomsmottagningen. Med hjälp av henne har vi kommit fram till att det inte var en våldtäkt. Han har gjort ett övergrepp men min dotter har gjort ett övergrepp mot sig själv som inte förhindrade det. Min dotter kommer fortsätta ha kontakt med kuratorn för fler samtal för att hon själv vill. Det tycker vi är skönt. Hon ska få min dotter att börja tänka mer på sig själv. Sätta sig själv i första rummet och lära sig säga nej. Det som är jobbigt nu är att vi inte litar på henne, jag känner mig sjukt kontrollerande och elak. Jag är besviken. Hon vet att hon gjort fel. Ena stunden så klok. Men hon tyckte det var roligt att bli berusad. Så det känns som hon kommer göra det snart igen. Hon kan inte tänka sig att säga upp bekantskapen med de äldre "vännerna". Vi vill förbjuda henne. Rätt el fel? Killen som var hennes pojkvän som hon till en början sa att hon inte ville ha ngt att göra med mer har hon kontakt med via sms. Samt en rad andra killar. Jag kan läsa mellan raderna vad de vill med henne, själv leker hon dum o säger att de bara är vänner trots att hon öppet ger dem förhoppningar om att hon skulle vara intresserade av dom. Hon är inte rädd om sig själv. Jag har sagt vad jag tycker, vad hon riskerar råka ut för. Samt att hon kan skaffa sig ett rykte. Jag fattar verkligen ingenting. Tips och råd tar jag tacksamt emot.