• Anonym (fråga)

Fråga ang föräldradagar

Hej!

Jag undrar hur många dagar  man måste ta ut innan en viss ålder? har hört att lagen ska ändras?
    Är det totalt 480 dagar på sjukpenningnivå + 90 dagar på lägsta vi har tillsammans?

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Fråga ang föräldradagar
  • Anonym (fråga)

Jag undrar även om min man skulle vilja ge några dagar till mig (av sina föräldradagar) måste jag först ha använt alla mina?

• Försäkringskassan

Hej!

Det finns ett förslag att föräldraförsäkringen ska förändras, men det är inte beslutat. Vill du läsa mer om det så skickar jag med en länk

Den andra föräldern kan skicka in ett avstående så korrigerar vi vårt system så att du när du tagit ut dina dagar går över till de avstådda dagarna.

Hälsningar

Tella, handläggare

• Anonym (fråga)
    Försäkringskassan skrev 2013-11-15 13:28:22 följande:
    Hej!

Här kommer den fullständiga länken till förslaget:

www.regeringen.se/sb/d/14845/a/224719

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Tack, satt och letade på den tidigare länken men kunde inte hitta. När blir det bestämt om förslaget går igenom?
    Tycker det är ett dåligt förslag att minska dagarna från 240 till 195 per förälder så vi får hoppas att det inte går igenom.

Är det 96 dagar totalt eller per förälder efter 4-årsdag? 
  • Försäkringskassan

Hej

Det är inte Försäkringskassan som bestämmer om förslaget går igenom eller inte. Det är regeringen som beslutar om detta. Om beslutet går igenom så kan du läsa om detta på vår hemsida.

Vi kan inte besvara några frågor rörande hur förslaget blir efter årsskiftet då vi inte vet om det gått igenom eller inte.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (fråga)
    Försäkringskassan skrev 2013-11-16 09:29:33 följande:
    Hej

Det är inte Försäkringskassan som bestämmer om förslaget går igenom eller inte. Det är regeringen som beslutar om detta. Om beslutet går igenom så kan du läsa om detta på vår hemsida.

Vi kan inte besvara några frågor rörande hur förslaget blir efter årsskiftet då vi inte vet om det gått igenom eller inte.

Hälsningar
    Stella, handläggare

Hej!

Jag skrev inte att det är ni som bestämmer det, jag frågade om ni vet när det blir bestämt om förslaget går igenom eller inte.
  • Försäkringskassan

Hej!

Nej vi har ingen information om när och om förslaget går igenom. Skulle det gå igenom kommer du kunna läsa om det på vår hemsida.

Hälsningar

Tella, handläggare

Svar på tråden Fråga ang föräldradagar