• Calqyl

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej! Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2012. Vi blev i somras oförklarligt barnlösa och måste  vänta tills januari innan vi får kontakta gyn för att starta IVF. Någon som är i liknande situation?

• Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
  • Ellencassandra
    Orka skrev 2017-11-07 22:25:16 följande:

Aj då! Det är det jobbigaste med alltihopa. Att försöka tolka kroppsliga symptom. Hoppas verkligen mensen håller sig borta ändå!

Vi har inte pratat tillsammans med vänner. Det har mest varit jag som pratat lite eller mycket om det med mina tjejkompisar. Ett par av våra vänner var uttalat nyfikna så dem pratade vi lite mer med tillsammans. Och med närmsta familjen. Min man är kanske relativt öppen men han är ändå MAN. Trist för männen att de ska vara så förbannat tillslutna.

Nu håller jag tummarna. Om det ändå händer med mensen så finns jag här!

Jaa det e jobbigt. Blir tokig :P fortfarande molande värk i magen men ingen mens än. Det gör mig irriterad kan den inte bara komma?
    Aha okej! Jag förstår! Jo så är min kille med. Han e en jättebra skådespelare när kompisar frågar om vi inte ska skaffa barn snart (vilket jag hatar när de gör, hallå, väldigt privat) men han ba: å nej verkligen inte nu! Vi tar det sen typ xD

Tack så mycket! :) <3
  • Ellencassandra
    Orka skrev 2017-11-12 15:12:17 följande:

Kom mensen tillslut?

Jaa :( å har haft så mycket mensvärk också :/ bara å ta nya tag. Men känns tungt ;(
  • Tuttifrutti17

Hej folket :)

Har försökt bli gravid i 2,5 år. Under utredning nu och ivf är planerad. De hittar inget fel på oss men de hittades inga levande spermier i mig sist jag var på kliniken. Så förmodligen antikroppar som stöter bort spermierna.

Hade ägglossning 23/10 (bekräftat av läkare) får alltid mens 15 dagar senare men den har inte kommit ännu. (Imorgon är den en vecka sen) Finns det ens en möjlighet att vara gravid? Kan spermierna ha överlevt nått annat tillfälle vi haft sex? Någon som kanske varit i samma sits? Så förvirrad :/

• Orka
    Ellencassandra skrev 2017-11-12 19:41:36 följande:

Jaa :( å har haft så mycket mensvärk också :/ bara å ta nya tag. Men känns tungt ;(

Nej vad trist! Inte nig med sorgen utan dessutom mensvärk! Hur reagerade du och hur reagerade din partner? Har ni tänkt vänta ett tag med ett nytt försök?
  • Orka
    Tuttifrutti17 skrev 2017-11-12 22:49:41 följande:

Hej folket :)

Har försökt bli gravid i 2,5 år. Under utredning nu och ivf är planerad. De hittar inget fel på oss men de hittades inga levande spermier i mig sist jag var på kliniken. Så förmodligen antikroppar som stöter bort spermierna.

Hade ägglossning 23/10 (bekräftat av läkare) får alltid mens 15 dagar senare men den har inte kommit ännu. (Imorgon är den en vecka sen) Finns det ens en möjlighet att vara gravid? Kan spermierna ha överlevt nått annat tillfälle vi haft sex? Någon som kanske varit i samma sits? Så förvirrad :/

Hej Tuttifrutti. Jag har tyvärr ingen info att komma med. Du har inte funderat på gravtest då? Det är ju ett bra sätt att slippa grubbla.

Jag hade inte hört talas om antikroppar mot spermier utan fick googla en del. Det verkar vara ett nytt forskningsområde som inte har tagits upp i svenska behandlingar ännu. Stämmer det? Jag minns inte att de har kollat detta på mig. I vilket fall så kanske de inte kunde se alla spermier i undersökningen så du kan nog vara gravid trots allt. Håller tummarna!
  • Tuttifrutti17

[quote=78187589][quote-nick]Orka skrev 2017-11-13 14:23:41 följande:[/quote-nick]Hej Tuttifrutti. Jag har tyvärr ingen info att komma med. Du har inte funderat på gravtest då? Det är ju ett bra sätt att slippa grubbla.

Jag hade inte hört talas om antikroppar mot spermier utan fick googla en del. Det verkar vara ett nytt forskningsområde som inte har tagits upp i svenska behandlingar ännu. Stämmer det? Jag minns inte att de har kollat detta på mig. I vilket fall så kanske de inte kunde se alla spermier i undersökningen så du kan nog vara gravid trots allt. Håller tummarna![/quote

Jag var tagit flera gravtest. Kan bara de skymten av ett plus, men läst mycket om spökstreck.. Och mensen är ju en vecka sen idag, så borde synas väl på test?:/

Ja jag tror det stämmer. Men han sa så iaf, sen vet jag inte om det stämmer.

Kan det vara så? Åå hoppas! Blir bara så förvirrad när han sa ?jag förstår inte, hittar inga levande spermier, de blir ivf? så antog jag de fanns 0 chans att bli gravida på egen hand.

• Ellencassandra
    Orka skrev 2017-11-13 14:18:20 följande:
    Nej vad trist! Inte nig med sorgen utan dessutom mensvärk! Hur reagerade du och hur reagerade din partner? Har ni tänkt vänta ett tag med ett nytt försök?
    Ja :( väldigt tråkigt..
    Har såklart gråtit å så.. känt att allt e hopplöst å så.. men känns bättre nu. Försöker göra lite roliga grejer å så innan nästa omgång. Har fått tid den 27e nov för att gå igenom ny behandling och jag vill gärna hinna med ett försök till innan julen å så. Men får se. Min kille tog det rätt bra. Han visar inte känslor så som jag. Utan han frågade när jag har äl nästa gång så ska vi ändå försöka på den naturliga vägen också... skadar ju inte:)
  • Orka

Det där med 0 chans till att bli gravid på egen hand tror jag stämmer på vissa infertilitetsproblem men långtifrån alla. Jag gillar inte när folk kommer dragande med solskenshistorier om spontangraviditeter efter att de har blivit förklarade helt infertila. Mer som en information har det hänt mer än en gång att läkarna har fel. Jag vet till och med ett par som fick barn via ivf och som trodde de kunde skippa preventivmedel sen för läkaren hade sagt att de hade noll chans på egen hand. Så blev de oplanerat och ofrivilligt gravida igen kort efter. Så det kan vara riktigt dumt att säga så till en patient.

I vilket fall. Har du provat med dyrt digitalt test typ cleatblue? Jag hade problem med billiga tester som visade helt negativt när jag var gravid efter ivf. Gick bättre med digitalt.

• Tuttifrutti17
    Orka skrev 2017-11-13 22:16:10 följande:

Det där med 0 chans till att bli gravid på egen hand tror jag stämmer på vissa infertilitetsproblem men långtifrån alla. Jag gillar inte när folk kommer dragande med solskenshistorier om spontangraviditeter efter att de har blivit förklarade helt infertila. Mer som en information har det hänt mer än en gång att läkarna har fel. Jag vet till och med ett par som fick barn via ivf och som trodde de kunde skippa preventivmedel sen för läkaren hade sagt att de hade noll chans på egen hand. Så blev de oplanerat och ofrivilligt gravida igen kort efter. Så det kan vara riktigt dumt att säga så till en patient.

I vilket fall. Har du provat med dyrt digitalt test typ cleatblue? Jag hade problem med billiga tester som visade helt negativt när jag var gravid efter ivf. Gick bättre med digitalt.

Ja det är väldigt dumt av läkare att säga det inte finns någon chans. Också hört om de som blivit gravida trots att då läkarn hade sagt de inte kommer bli gravida på egen hand..

Jag provade clearblue (dock inte morgonurin) tyckte mig så skymten av ett svagt svagt plus, men man har ju hört så mycket om spökstreck.. Ska köpa ett digitalt senare idag och prova imorgon bitti. Men vill inte ha för stora förhoppningar ändå. Har inga symtom alls, förutom att mensen inte dykt upp då. Usch så jobbigt detta är. Är jag inte gravid är jag rädd min mens bara slutat fungera, 8 dagar sen nu !!
  • Orka

Hm.. jag minns att jag provade med ett test som gav svaret svart på vitt. Typ med en glad gubbe eller nåt. Så jag behövde inte tyda svårtolkat streck. Jag använder alltid digitalt numera. Vi ska ju försöka med ostimulerad FET förhoppningsvis denna månad så måste ha 100 % koll på ägglossningen.

• Orka

Ellencassandra går det bra att försöka på egen hand samma cykel som man stimulerar? Jag har glömt hur det är. Vi försöker på egen hand samtidigt som FET. Det ska man väl egentligen inte men det struntar jag i. Det finns ju viss ökad risk för tvillingar då. Samt att det inte går att avgöra om barnet blev till via ivf eller spontant. Men det struntar jag i. Lär ju vara tack vare ivf i det fallet jag blir gravid. Det är ju inga hormoner inblandade så ingen fara så sett för batnet.

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?