• VitaMoln

Resa själv med ettåring!

Jag har sparat undan både lite pengar och semester och vill göra en resa med dottern i februari. Hon är då 15 månader gammal. Jag väljer mellan en restresa till solen (och tänker då All Inclusive för att göra det så enkelt som möjligt) eller 10 dagar till en kompis som bor i New Jersey/NY (kompisen bor med man och två små barn och vi skulle bo där så därför blir det inte så dyrt).

Har någon erfarenhet av att resa själv med en 15 månaders?  Till NY är ju flygresan bra mycket längre, men kanske roligare att vara där än att hänga vid poolen en vecka? Hur reagerar en småtting på tidsomställning t ex? Är det lönt då det gäller bara 10 dgr? Tacksam för alla tips! 

• Svar på tråden Resa själv med ettåring!
  • Genuin

Hugget som stucket, är väl inte så stor skillnad på restid och det beror nog mest på vad du själv vill. Vara ensam med dottern och bara ta det lugnt eller bo i en familj och kanske göra utflykter med dem (har de semester då eller kommer de att levavanligt liv kanske det inte blir så mycket avkoppling...)

• Margaux

Att resa själv med en 1 åring är ju inte någon walk in the park men det går absolut. NY i februari är ju typ lika kallt som här, så frågan är, hur mycket tid kommer familjen ha för er?? Det finns ju mycket roliga saker att hitta på men när man är så liten som 1 år är nog troligtvis pulkaåkning och leka i parken det roligaste... Det kan man ju egentligen göra hemma.
    Tror jag hade valt solresemålet. Men tänk på att packa praktiskt och ha gärna en sele som du kan bära barnet i på ryggen så att händerna blir fria. 

• VitaMoln

Bra infallsvinkel. Har tänkt länge att jag vill hälsa på min vän men kanske får vi mer ut av det om ett par år när dottern är äldre och vi kan åka på våren/sommaren. 

• Meinu

Jag hade valt solen. NY är kallt och jävligt i Februari. 

• mia maria

Jag är van att resa ensam med två barn, så att resa ensam med endast ett barn skulle vara "a walk in the park" för min del  
    Så det tror jag inte är några problem - klarar du av att se efter dottern hemma så ser jag inga anledningar till varför det skulle bli svårare borta.
    Sen får du väl bestämma dig var du vill åka bara - solsemester är ju alltid skönt, o ett sådant litet barn skulle nog inte klaga direkt, hon hänger ju liksom bara med
    Likadan't i NY för all del - där har ju du fördelen att du har vänner att umgås med dessutom

Hoppas ni får en trevlig resa var ni än åker!

• frökenelisabeth

Jag hade också valt solen. Det finns ju väldigt mycket annat att göra på många resmål än bara hänga vid poolen, och det är oerhört skönt att slippa allt meck med vinterkläder i den åldern, tycker jag. 

Svar på tråden Resa själv med ettåring!