• scrapparlotta

Använder inte klösbrädan...

I lördags hämtade jag två små kattungar. Jag var lite orolig att dom ska klösa på våra möbler så jag köpte en klösbräda. Tror ni dom använder den? Nää! Mattorna är favoriten att vässa klorna på....Hur ska jag få dom att klösa på klösbrädan?

• Svar på tråden Använder inte klösbrädan...
  • nemo1

Köp ett ordentligt golv till tak klösträd, en fjuttig klösbräda lockar inte till att klösa på. Klipp yttersta spetsen på klorna varannan vecka.

• Prefix87

de måste lära sig att man ska klösa på klösbrädan. rätta till dom när dom kläser på fel ställe, ett markant "knäpp" på nosen (ska givetvis inte göra ont på kattungen) eller ett scchh ljud som de sedan lär sig förknippa med att de gör något fel.

du kan prova visa dom.. lek med klösbrädan, typ dra ett snöre upp och ner efter den... och när de klöser på fel ställe kan du lyfta dom till klösbrädan istället. du kan även prova om de reagerar på kattmynta (kattungar brukar inte reagera på det, men det är olika hur fort de utvecklas). kattmynta finns i droppar och i "torkat-gräs-form", jag föredrar gräsformen, för med den kan man göra en mynta strumpa som mina katter älskar :)  (då tar man en strumpa och stoppar mynta i den, knyter åt.) det köper man i en djuraffär ;)

• scrapparlotta

Jag har försökt att visa dom....lekt vid klösbrädan och satt dit dom när dom klöst på fel ställen. Dock är det ju en ganska liten klösbräda, men tänkte att den räcker väl så länge....dom är ju inte så stora. Och sen när dom blir större (till våren) ska dom få komma ut och då förhoppningsvis klösa på träden ute.....

Kattmynta, var köper man det?

• BuoBä

Vår ena katt fick vi visa genom att själva dra på klösbrädan med naglarna. Plus att vi såklart lyfte dit henne så fort hon klöste på något annat. 

Kattmynta finns i djuraffären. Till en klösbräda är det smartast med droppar.  

• Kinya

Klösbrädan måste finnas där de vill klösa. De kommer aldrig gå igenom hela hemmet för att de vill klösa utan när klösbehovet kommer klöser de nära där de befinner sig just då. 

Jag håller med om att ett golv-till-tak klösträd är mycket bra att ha! Kattens No1 har bra kvalitet. Golv-till-takträd tar dessutom inte så mycket golvyta. 

Straffa inte katten när den klöser fel utan lyft den bara bort till en lämplig klösplats och visa att den ska klösa där istället. Men man måste göra det VARJE gång! ALLTID!

Ett annat tips jag har som är effektivt är att hälla finmalen peppar ddär man inte vill att katten ska gå. En kompis hällde de på sin julgran. Hennes katter röde julgranen en gång till och sen inte mer. Pepparn är ofarlig, obehaglig och kommer precis i tid rätt. Dessutom behöver man själv inte vara obehaglig för katten då utan det är det man itne vill att katten ska göra som blir obehagligt. Och så är den där när alltid. Det kan man själv inte vara.   

• Eterisk
    Prefix87 skrev 2013-11-14 10:34:59 följande:
    de måste lära sig att man ska klösa på klösbrädan. rätta till dom när dom kläser på fel ställe, ett markant "knäpp" på nosen (ska givetvis inte göra ont på kattungen) eller ett scchh ljud som de sedan lär sig förknippa med att de gör något fel.

du kan prova visa dom.. lek med klösbrädan, typ dra ett snöre upp och ner efter den... och när de klöser på fel ställe kan du lyfta dom till klösbrädan istället. du kan även prova om de reagerar på kattmynta (kattungar brukar inte reagera på det, men det är olika hur fort de utvecklas). kattmynta finns i droppar och i "torkat-gräs-form", jag föredrar gräsformen, för med den kan man göra en mynta strumpa som mina katter älskar :)  (då tar man en strumpa och stoppar mynta i den, knyter åt.) det köper man i en djuraffär ;)
    Lyssna inte på den här jeppen. Knäpp inte djur på nosen - inte katter, inte hundar och inga andra djur heller.
  • nemo1
    scrapparlotta skrev 2013-11-14 11:17:40 följande:
    Jag har försökt att visa dom....lekt vid klösbrädan och satt dit dom när dom klöst på fel ställen. Dock är det ju en ganska liten klösbräda, men tänkte att den räcker väl så länge....dom är ju inte så stora. Och sen när dom blir större (till våren) ska dom få komma ut och då förhoppningsvis klösa på träden ute.....

Kattmynta, var köper man det?
    Aldrig aldrig knäppa en katt på nosen, ej heller spruta vatten. Köp som sagt ett stor golv till takklösträd. Och för guds skull kastrera och idmärk katterna INNAN de får gå ut. Du har väl vaccinerat och försäkrat katterna?
  • IceJossan

Leta efter en riktigt klösvänlig matta som de får ha på ett enligt dem lämpligt ställe. Jag hittade en helt fantastiskt bra matta på Erikshjälpen (typ som Myrorna) som är ungefär som vävd sisal (sånt som är snurrat på klösmöbler). Skitbra! Katterna använder den friskt :)

• Tindra40

Man knäpper aldrig en katt på nosen eller gör nåt annat som gör ont eller skapar obehag för katten. Flytta snabbt katten från den möbeln den river i till katträdet eller klösmöbeln efter några gånger förstår katten var det är ok att vässa klorna. Två ställen på min nya soffa var visst väldigt inbjudande för min ena katt men jag delade en citron och gnuggade sen slutade han, citronlukt är visst äckligt för katter. Lycka till...

• Lady Paraplyh

Köp helst ett golv till tak klösträd eller åtminstone en klöspelare. Innan katterna får du ut ska de vara ID märkta, kastrerade, försäkrade och vaccinerade.

Svar på tråden Använder inte klösbrädan...