• spöke

Har du och dina syskon samma smak när det gäller namn?

Man hör sällan talas om kusiner som heter Gunhild och Kevin. Är det så att syskon ofta har samma smak/stil när det gäller namngivning av barnen?

Hur är det i er familj? Har du och dina syskon samma smak när det kommer till namn?
    Har ni så pass lika smak att det har ställt till problem/osämja/kompromisser?
    Vad tycker du om dina syskonbarns namn?
    Hur verkar det vara i andra familjer runt dig?

Nyfiket Spöke 

• Svar på tråden Har du och dina syskon samma smak när det gäller namn?
  • spöke
    stenmarck skrev 2013-11-28 13:06:38 följande:
    Jag och min syster har väldigt lika smak!
    Sen finns det självklart namn som vi tycker olika om.

Jag och mina syskon har olika mammor/pappor så väldigt olika namn
    Janina
    Elina
    Lisa
    Kristina
    Elmer
    :)
    Ja, det var väldigt olika namn.
  • zleepiehead

Jag och min syster har väldigt olika namnstilar på våra barn. Hon har typ vanliga "90-tals namn" och vi har moderna lite ovanliga namn. Vi är generellt ganska olika och för mig så kvittar det vad hon väljer att döpa sin barn till :)

• charlie00

Vad lillebror har för smak på namn vet jag inte, men storebrorsans favorit till en dotter är Isabella. Jag gillar klassiska namn som GustavJohannesEleonore och Linnéa. Så ja, lite lika även om Isabella inte är en favvo hos mig.

• Abbe83

Jag och mina syskon har samma smak, gillar klassiska och gamla namn. Jag har inga barn än men på listan med favoritnamn finns namn som Axel, Erik, Viktor, Elin, Hanna, Linnea. Andranamn på en pojke skulle bli Karl Gunnar för det hette vår pappa och andranamn på en flicka skulle bli Josefine för det heter min syster. Min brorsdotter heter LILLY Marie. Min syster har inga barn och vill aldrig ha. 

Jag har själv det ovanliga namnet Albertina och mina syskon heter Josefine och Robert. 

• spöke
    charlie00 skrev 2014-11-21 19:36:46 följande:
    Vad lillebror har för smak på namn vet jag inte, men storebrorsans favorit till en dotter är Isabella. Jag gillar klassiska namn som Gustav, Johannes, Eleonore och Linnéa. Så ja, lite lika även om Isabella inte är en favvo hos mig. smile1.gif
    Mm, lite lika i alla fall.
  • spöke
    Abbe83 skrev 2014-11-22 11:04:09 följande:
    Jag och mina syskon har samma smak, gillar klassiska och gamla namn. Jag har inga barn än men på listan med favoritnamn finns namn som Axel, Erik, Viktor, Elin, Hanna, Linnea. Andranamn på en pojke skulle bli Karl Gunnar för det hette vår pappa och andranamn på en flicka skulle bli Josefine för det heter min syster. Min brorsdotter heter LILLY Marie. Min syster har inga barn och vill aldrig ha. 

Jag har själv det ovanliga namnet Albertina och mina syskon heter Josefine och Robert. 
    Finns det nån story bakom dina föräldrars val av Albertina (som är så pass ovanligt)? Släktnamn? *nyfiken*
  • Bling1975

Inte riktigt, men ganska lika.

Dock har jag och min svägerska inte samma smak och de är ju två som ska trivas med namnet. Samma sak när det gäller mig och min man. Vårt barn har till exempel ett andranamn som inte alls passar ihop med de andra två namnen, men det var viktigt för min man.

• yellow88

Nja, lite olika tror jag

Mina heter: Adrian, Alfred och Silas.

Sen har de kusiner (både från min och sambons sida) som heter:
    Liam och Millon
    Kevin
    Melvin och Alva

Nu när jag skriver det så ser jag ju att det är mycket "mode-namn", så det kanske mest är Silas som sticker ut?

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • Abbe83
    spöke skrev 2014-11-24 15:14:10 följande:
    Finns det nån story bakom dina föräldrars val av Albertina (som är så pass ovanligt)? Släktnamn? *nyfiken*
    Jag fick heta Albertina för det finns en sång om ett skepp vid namn Albertina som byggdes uti norden. Jag är nordisk, svensk, norsk och finsk. 
  • nozpa

Väldigt olika smak. Jag gillar mer tidlösa namn, mitt syskon gillar namnen som är moderna idag. Hade mitt syskonbarn blivit en kille hade dom just Kevin som förslag. Det blev dock en tjej.

Min makes syskon gillar bara gamla namn, som förvisso är poppis nu då. Deras första barn har ett klassiskt tidlöst namn. Men så kom dom 2 andra, och dom har typiska tant/gubbnamn.

Vi har helt olika smak allihopa.

• MrsFreud

Min storasyster och jag har ungefär samma smak. Tre utav hennes barn heter t.ex. Kasper, Saga och August. Dessa namn skulle jag själv kunna välja utan att tveka. Hon har fler barn vars namn jag tycker är OK - men inget jag skulle välja.
    Min lillasyster har däremot en mer annorlunda smak. Hon gillar väldigt ovanliga namn. Finns 22 st i Sverige med den äldstas namn, och 46 st med den yngres. Namnen passer dem perfekt, och jag tycker de är fina. Men skulle nog vara för feg för att använda dem själv. :)

• nokla

Jag gillar egentligen tant- och gubbnamn, men sen gillar jag inte statushetsen å skitnödigheten kring namn och att alla ska försöka vara så himla medelklass det bara går. Så mina barn har fått sina seriösa namn i andranamn, Nils och Lovisa, som de kan byta till om andan faller på och sina som det så gulligt kallas socialgrupp 3 namn i tilltalsnamn

De är uppkallade efter rockstjärnor men inte så uppenbart, inte som Ozzy typ Dottern är faktiskt bara ett väldigt fåtal som hajat kopplingen. Det är under 10 pers i Sverige som delar namn med mina barn så hyfsat deras "egna".

Min ena syster har valt ett modenamn och ett gammalt klassisk namn till sina 2 barn och min andra syster kör stenhårt på tant- och gubbnamn.

• Line85

Nej, vi har absolut inte valt samma typ av namn till våra barn.
    Mina syskons barn har alla "gubbnamn", ett vanligare och två ovanligare, mitt barn har ett namn som låg runt plats 30-40 på topplistan 2008.

• trolliz

Har inga syskonbarn än, min son har inga kusiner alls än då vi var tidiga och min småsystrar bara är barn än. Men:

Min morfar och mormors barnbarn

1. Madelene 1. Fredrik 2. Simon (Sajmon) 2. Shawonne 3. Malin (min mamma är svarta fåret och gifte sig med en utländsk man och därav våra annorlunda namn.

Farmor och farfars barnbarn:

1. David (Däjvid) 1. Jean-Marie 2. Simon (Sajmon) 2. Shauni/Shawonne 2. Michael (Majkäl) 2. Heidi 2. Alisia (olika mammor!) 3. Maureen 3. Annie (Äänni)

Så döm själv hur olika det är. Mycket släktnamn på faderns sida! Ska bli spännande att se vad min sons kusiner kommet heta. Hans sysslingar heter Aaron och Tilde. Den utländska heter Lincoln. Själv heter han Mitz.

Nu har jag outat oss tillräckligt... hehe

• silvergirl

Kanske inte osämja, men visade sig att vi råkade sno min systers favorit namn ända sedan barndomen åt vår förstfödda. Ooops. Jag ville inte alls ha det namnet utan min man. Men när hon nämnde det tyckte jag mig minnas att hon gillade det. Men jo vi har lika smak. Korta tvåstaviga namn som är populära nu men inga kortvariga flugor utan mer långlivade.

Svar på tråden Har du och dina syskon samma smak när det gäller namn?