• Anonym (mamma)

Betala tillbaka underhållsstöd

Jag bor ensam med min son på 3 månader. Hans pappa har ingen inkomst och har inte haft senaste halvåret.
    Hur fungerar det med återbetalningsskyldigheten för hans del till FK om jag får underhållsstöd? Om han inte kommer ha någon inkomst?
    På blanketten står det att han måste betala tillbaka, men när jag pratade med FK i telefon sa de att han inte behövde det?

Jag måste även uppge hans adress - men han verkar inte finnas någonstans och han svarar inte på mina samtal... Hur gör jag då??

Tack på förhand.       

• Svar på tråden Betala tillbaka underhållsstöd
  • Försäkringskassan

Hej!
    När handläggaren utreder om betalningsskyldighet (i detta fall för barnets pappa), tittar handläggaren på vad han deklarerade 2011 (vi går alltid 2 år tillbaka). Om han deklarerade en inkomst som visar att han kan betala så kommer han att få information om detta. Om det nu visar sig att han har en inkomst idag (2013) som är lägre än den han deklarerade 2011, samt att han kan visa att han inte har möjlighet att betala, så kan han ansöka om anstånd (då får han låna pengarna av försäkringskassan). Om han deklarerade en inkomst 2011 som visar att han inte kan betala någonting alls så kommer försäkringskassan att betala ut underhållsstödet som ett bidrag (ditt barns pappa behöver då inte betala något till oss). Det kan också vara så att deklarationen visar att han kan betala en del av underhållet men inte allt, då fyller försäkringskassan ut med resten (även dessa blir som ett lån till försäkringskassan för barnets pappa).

När det gäller pappans adress räcker det att du fyller i de uppgifter du kan och att du lämnar resten blankt.

Hälsnignar

Bushra, handläggare

Svar på tråden Betala tillbaka underhållsstöd