• nuggi

Flytta till Gbg - vilka vinterkläder?

Hej på er alla  kloka!

Jag ska flytta till Gbg med min familj i början av nästa år. Vi flyttar från ett land som är varmare än Sverige så därför vill jag ha tips om vinterkläder. Jag har också lite dålig koll på de svenska märkena. Så vad kommer jag att behöva till barnen 2,5 år och 6 mån/ vad är bra och praktiskt i den svenska vintern? 

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Flytta till Gbg - vilka vinterkläder?
  • Flickan och kråkan

Satsa på en bra vattentät overall till 2,5-åringen. Det kan vara blött i Göteborg . Overallernas rolls royce är Isbjörn of sweden, men de kostar därefter också . Reima är väldigt bra, liksom gneis....tycker vi . Lite mer facilt pris.

När det gäller vantar så har vi testat många olika och har fastnat för Reima tec+. Barnen har aldrig varit kalla eller blöta och inte stinker de heller .

Vinterkängor har vi nästan alltid kört med Viking.

Min yngsta kommer också att vara ett halvår i vinter. Vi använder dock inte vagn utan sjalar så då blir det lite annorlunda klädmässigt än med vagn.....

Ullunderställ  är väldigt bra.

Ett par fodrade gummistövlar är inte fel heller.

• Jackson

I Göteborg under en typisk vinter så är det för det mesta

Blött
    Råkallt - in i skelettet kallt
    Slaskigt
    och
    Iskallt regn 

Sen i Januari/Februari kan det börja snöa så smått och bli iskallt,
    då fryser slasket till is och det blir glashalt.

Köp utefter det ^^ ;)
    Vad du ska köpa vet jag inte, har inte barn själv, men underställ i ull är guld värt.  

The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • nuggi

Åh, tack för bra svar!  Vår lilleman sjalas å selas också rätt mkt men åker vagn ibland också. Tar därför gärna emot klädtips för dessa situationer också. Behöver jag investera i ett fodrat bärskydd, har vind/vattentätt bara?

• Flickan och kråkan
    nuggi skrev 2013-11-14 15:24:59 följande:
    Åh, tack för bra svar!  Vår lilleman sjalas å selas också rätt mkt men åker vagn ibland också. Tar därför gärna emot klädtips för dessa situationer också. Behöver jag investera i ett fodrat bärskydd, har vind/vattentätt bara?
    Jag använder bärjacka och den är fodrad, men däremot enbart vattenavvisande. Jag tar paraply om det regnar mycket. Vad man behöver beror ju lite på andra omständigheter. Jag har en 4,5-åring och en snart 6-åring också så det blir mycket utevistelse och dessutom vill min yngsta ibland komma ur sjalen....för att amma eller bara för att komma ut....så jag har köpt en rejäl overall till honom som är varm och vattentät. Har man bärskydd så kan man ju använda det som skydd istället. Han är dessutom lite äldre än din yngsta (snart 5 månader) så han kommer ju att vara sittande och krypande framåt våren och då blir en bra overall bra att ha. 

• EllisBell

Skalset (po.ps eller likn) samt vinteroverall till det större barnet. Gummistövlar och tex Viking vinterboots. Underställ i fleece och ull. Den lilla åker väl mest vagn ute och då räcker det med fleeceoverall och en bra åkpåse ev jacka om hen sitter upp.

• nuggi

Så varma och vattentäta grejer blir det. Har hintat till farmor/mormor att ullunderställ är bra julklappar :) kanske ska önska mig ett tilll mig själv också. Vi är också ute mycket och vår stora tjej blir mer vild än tam om hon måste vara inne mer än ett par timmar i taget. 

Tack för tipsen!

• daimstrut

Fodrade gummistövlar är guld värt att kombinera med vinterkängorna, tex Viking Thermo Ultra eller liknande modeller. Är väldigt bra att ha i slaskperioder.

Ett annat tips är att köpa en skotork, köpte en på ClasOhlson och den är väl använd.

Sk halsar att dra över huvudet, istället för halsduk, är också bra på vintern.

Svar på tråden Flytta till Gbg - vilka vinterkläder?