• ingela0101

8 veckors dagssömn

Min 8 veckors son har haft väldigt mycket problem med magen och nu kommer han aldrig till ro och kan sova på dagarna. Han skriker sig blå och är okontaktbar i princip varje gång han ska sova. Vi går och vaggar och försöker lugna honom men ingenting hjälper. Vissa gånger kan det vara magen som ställer till det men andra gånger vet jag inte om han bara är övertrött.

Ska man behöva kämpa så här mycket för att få ett barn att sova? Hur får ni era barn att sova på dagen? Jag blir helt förstörd av att stå och vagga ett gallskrikande barn flera gånger om dagen varje dag. Sedan vaknar han oftast efter 5 minuter och ifall man lägger ner honom så vaknar han direkt.
    Hjälp!

• Svar på tråden 8 veckors dagssömn
  • Thegiirl

Min dotter på 4 veckor är likadan.
    Hon får mat och ca 10-15 min efter att hon e klar börjar hon skrika. Hon rör mycket på sig och skriker hysteriskt. Och varje gång hon lyckats komma till ro så pass mycket att hon kunde somna sov hon oroligt och vakna varje gång vi gjorde ett försök att lägga ner henne.
    Vi ger henne både miniform och magdroppar ( semper ) Och mycket rapande. växlar mellan lätta puffar på rumpan när hon ligger på magen/bröstet ( vi halv sitter i soffan ) och  lite lätt gungande av hela kroppen. Funkar dock bara när hon väl lugnat ner sig. 
    När vår dotter skriker hysteriskt så brukar vi hoppdansa med henne för att få kontakt med henne. Lite typ shocka  henne. Sen lite puff på rumpan lr liknande och sen lättgungande. Då brukar hon somna :)
    Hoppas det löser sig för dig med din son. Prata annars me din bvc-sköterska.  

Vår lilla prinsessa <3
  • ingela0101

Skönt att veta att man inte är ensam. Jag pratade med BVC som tyckte att jag bara skulle lägga ned honom och ligga bredvid och lära honom att somna själv. Vet dock inte om jag kommer att orka göra det. Han skriker ju och låter helt förstörd när jag gör det.

Någon som har något annat tips? Sover era barn enkelt på dagen utan vaggande?

• Thegiirl

På dagen kan min dotter bara somna om jag ammar liggande lr går runt o gungar/vaggar henne. 

Vår lilla prinsessa <3
  • aurora1827

Problem med magen kanske egentligen inte är ett sömnproblem, men det är klart att de blir övertrötta när de inte kan sova och vaknar av ont i magen hela tiden.

Jag har två barn med allergier/mjölk-känslighet och just det där med hysterisk gråt, att det inte går att lägga ner dem och att de sovit oroligt eller bara korta stunder har varit rätt typiskt. 

Jag kunde inte äta mjölkprodukter, citrusfrukter eller nötter när jag ammade, så fort jag slutade med det blev det tyst och lugnt och sömnen var inget problem. Mediciner hjälpte aldrig ett skvatt. 

Börjar barnen skrika efter de har ätit skulle jag säga titta i första hand på vad de äter, om de ammas, vad äter mamman? Allt går rakt ut i bröstmjölken. Effekten brukar bli rätt omedelbar, så det är helt klart värt att testa ett par dagar och se vad som händer. Just mjölk, citrus och nötter är de vanligaste bovarna.

När det gäller BVC - från min BVC fick jag bara höra att det är normalt att bebisar skriker eller att det kanske var kolik - "så kan det vara ibland". Lyssna inte på sånt skitsnack. Det är inte normalt att bebisar skriker, framförallt inte när de hålls i famnen av en förälder! De skriker av en anledning.

Svar på tråden 8 veckors dagssömn