• liteavvarje

Hur ska jag göra med amningen? Behöver råd!

Fick tvillingar för 5 veckor sedan. De föddes i vecka 35+4, så fick ligga på neo i 10 dagar. De första dagarna så sondmatades båda, men efter fick börja låta dom ligga vid bröstet och snutta för att få igång produktionen, och så fick jag pumpa. Amningen kom igång redan efter 4-5 dagar och när vi blev utskrivna så ammade jag båda helt. 

Jag dubbelammade till en början, men gav rätt snabbt upp det då jag aldrig hittade en ställning som jag satt bra i och jag tyckte det var lite svårt att få båda att snutta samtidigt. Började då amma en i taget och det gick bra! Väckte dom var fjärde timme, som dom på neo sagt åt mig att göra. Men när de blev 3 veckor så började de själva säga till när det var dags med mat, och det resulterade i att de ofta vaknade samtidigt och var panikhungriga. Så medan jag ammade ena så låg den andra och skrek av hunger. Det gjorde mig såklart extremt stressad. Amningen gick då från att vara en mysig sak till att vara ett stressmoment för mig. Jag tog beslutet att börja pumpa ur så sambon kunde ge flaskan till ena bebisen med jag ammade den andra, och sen byta bebis vid nästa måltid. Var ena bebisen lugn så kunde jag amma båda. Men nu är de inne i en tillväxtperiod och ska äta hela tiden. Mjölken räcker inte till för att mata två barn som vill äta en gång i timmen, jag räcker inte till heller.. Jag har testat att byta ut en måltid helt mot ersättning för att mjölken ska hinna rinna till. Och visst, det funkar. Men hela grejen med amning gör mig otroligt stressad och nerstämd. 

Jag vill verkligen amma, jag har sett fram emot det hela graviditeten. Och jag vet att min mjölk är det bästa för dom, men jag vet verkligen inte om jag orkar det här jag kan aldrig slappna av.. Så ibland känner jag att jag vill ge upp amningen helt och bara ge ersättning, men då får jag dåligt samvete eftersom mjölken är bäst och dom gillar ju att ligga vid bröstet. Jag vet inte alls vad jag borde göra!! Pumpa ur är inte ett alternativ, det gör så jäkla ont och sen tar ju det också tid..

Någon annan som slutat amma tidigt, eller inte ammat alls? 

• Svar på tråden Hur ska jag göra med amningen? Behöver råd!
  • Flickan och kråkan

För det första så vill jag bara säga att du inte ska känna dig misslyckad på något vis för att du känner som du gör. För mig personligen är amning viktigt, men samtidigt tycker jag tveklöst att amningen periodvis varit jobbig och jag har bara haft ett ammande barn i taget . Jag har verkligen full förståelse för stressen du känner. Det finns inget som är mer frustrerande eller som sliter så mentalt som när ens bebis skriker och man känner att man inte räcker till.

Av det du skriver så får jag en känsla av att du vill amma? Jag tycker att du ska prata med någon som verkligen kan det här. Inte BVC, de brukar inte ha så mycket vettigt att komma med. Har du en amningsmottagning eller har du ditt BB nära? Utifrån det du skriver ovan tycker jag att det låter som om du skulle behöva få hjälp med att få till en välfungerande delamning som passar just er så att du kan känna det där trivsamma med amning igen. 

Bara ett förslag

• liteavvarje
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-15 10:00:03 följande:
    För det första så vill jag bara säga att du inte ska känna dig misslyckad på något vis för att du känner som du gör. För mig personligen är amning viktigt, men samtidigt tycker jag tveklöst att amningen periodvis varit jobbig och jag har bara haft ett ammande barn i taget . Jag har verkligen full förståelse för stressen du känner. Det finns inget som är mer frustrerande eller som sliter så mentalt som när ens bebis skriker och man känner att man inte räcker till.

Av det du skriver så får jag en känsla av att du vill amma? Jag tycker att du ska prata med någon som verkligen kan det här. Inte BVC, de brukar inte ha så mycket vettigt att komma med. Har du en amningsmottagning eller har du ditt BB nära? Utifrån det du skriver ovan tycker jag att det låter som om du skulle behöva få hjälp med att få till en välfungerande delamning som passar just er så att du kan känna det där trivsamma med amning igen. 

Bara ett förslag
    Misslyckad är precis det jag känner mig tyvärr! Jämför mig enormt mycket med andra mammor. Om jag vill amma, både jag och nej faktiskt. Jag vill verkligen amma för barnens skull, för att det är det bästa för dom och så vill jag amma för att känna mig som en bra mamma. Och samtidigt känner jag att amning inte är för mig. Känner mig obekväm i det och kan inte amma om folk är med, bara inför min sambo. Så när det är dags för amning så drar jag mig undan och sätter mig i ett rum helt själv, 

Nej, vi har ingen amningsmottagning eller bb här tyvärr Men ett bra förslag annars! 
  • LillGris
    liteavvarje skrev 2013-11-15 10:13:05 följande:
    Misslyckad är precis det jag känner mig tyvärr! Jämför mig enormt mycket med andra mammor. Om jag vill amma, både jag och nej faktiskt. Jag vill verkligen amma för barnens skull, för att det är det bästa för dom och så vill jag amma för att känna mig som en bra mamma. Och samtidigt känner jag att amning inte är för mig. Känner mig obekväm i det och kan inte amma om folk är med, bara inför min sambo. Så när det är dags för amning så drar jag mig undan och sätter mig i ett rum helt själv, 

Nej, vi har ingen amningsmottagning eller bb här tyvärr Men ett bra förslag annars! 

Snälla vännen, känn dig inte misslyckad! Om det fungerar och känns bra för dig kan du ju absolut kombinera amning och ersättning, det är inget fel i det! Ingen mamma ska behöva känna sån stress över maten, men jag förstår dig totalt. Med min första (som bara var en!) var amningen så stressig och jobbig att det slutade med att jag bara grät och hade ångest hela tiden, jag grät när han ammade och jag grät när han inte gjorde det för att jag visste att det snart var dags igen. Kan bara tänka mig hur det skulle varit med två.. Jag tycker du ska känna efter hur du vill göra. Delamma och ersättning? Pumpa och amma? Ge bara ersättning rakt av? Alla sätt är ok och alla sätt kommer göra att dina barn växer upp. Huvudsaken är att de får mat, hur är faktiskt inte lika viktigt. Och kom ihåg att en misslyckad amning INTE är lika med en misslyckad mamma!!
  • Bling1975

Jag ville också amma. Läste på massor innan mitt barn kom och hängde på amningsmottagningen i de första 3 veckorna av min dotters liv för att få det att fungera. Men till sist insåg jag att jag bara grät mig igenom dagarna och hur jag än kämpade så räckte jag inte till. Hon behövde tilläggsmat från start då hon rasade i vikt.

Första steget jag tog var att satsa på att delamma och vara nöjd med kanske varannan gång. Det tog bort lite av pressen. Hade jag inte fått en monsterinfektion hade jag nog fortsatt med det så länge det fungerade, nu slutade jag amma helt efter 3 månader.

Jag tror att det kan vara ett bra alternativ för dig där problemet verkar vara att de är två och inte att du får extremt ont och dåligt med mjölk. Amning verkar så smidigt på natten och när man inte är hemma så kan man hålla igång produktionen helt utan stress på att alla mål måste ammas så tror jag man kan vinna mycket.

Glöm inte att du är en helt fantastisk mamma oavsett vilken väg dina barn får sin mat. 

• malzac

Jag har inga teknikråd att komma med är jag rädd (har aldrig ammat tvillingar), men tänkte säga att för mig personligen så tog det minst sex veckor efter förlossningen innan jag kände mig som mig själv igen. Jag visste inte ens om att jag var utmattad och hormonpåverkad fortfarande förrän den dagen kom då jag inte längre var det. Och då plötsligt kändes allt mycket lättare och motgångarna mindre svåra. Med neo och pumpning och stress så måste det vara ännu jobbigare för dig. Så min första tanke är att vänta någon vecka och se om du kanske mirakulöst känner dig mer positiv snart.

Sedan kanske det kan hjälpa mentalt att läsa om andra i samma situation? Här är resultatet av en snabb googling på bloggar om tvillingamning - vem vet, där kanske även finns användbara tips?
    tessanhallden.wordpress.com/2012/11/05/tvillingamning/ 
    lagomtnormativt.blogspot.se/2012/11/att-amma-tvillingar.html
    metrobloggen.se/dubbeltupp/sa_overlever_vi_natterna/

Sen finns ju Amningshjälpen också som kanske i alla fall kan ge lite stöd och råd.

• Nattugglan

TS, du skriver: "Men nu är de inne i en tillväxtperiod och ska äta hela tiden. Mjölken räcker inte till för att mata två barn som vill äta en gång i timmen, jag räcker inte till heller.. Jag har testat att byta ut en måltid helt mot ersättning för att mjölken ska hinna rinna till. Och visst, det funkar. "

Eh, jag vet inte vem som gett dig dåliga råd, men alltså... Nej, det funkar inte. Varje mål med ersättning du ger minskar mjölkproduktionen eftersom dina bröst endast producerar mer mjölk när de stimuleras ofta. När barnen är i en tillväxtperiod och vill amma ofta gäller det alltså att låta dem amma ofta, så ökar din mjölkproduktion. Att ge ersättning "för att mjölken ska hinna rinna till" är helt fel och kontraproduktivt. Om du vill amma alltså. Det är ju nånting du själv måste avgöra. Ditt föräldraskap står och faller inte med amningen.

Men om du vill få BRA råd om hur du kan helamma tvillingar - för mjölken räcker nog till om du ger amningen en chans - sök på amningsresurser som amningsbloggen, kellymom.com eller Sagogrynets blogg om amning och googla "breastfeeding twins" och "babywearing twins" så får du bilder på amningsställningar du kan prova med två bebisar och hur du kan använda sjal för att göra det enklare. Det bästa sättet att stimulera brösten och snabbt öka mjölkproduktion är nog att amma båda samtidigt. Om du har möjlighet, ta en heldag i soffan med filmer att kolla, tidningar att bläddra, en stor kanna med saft och en vattenflaska. Ha bebisarna nära hela tiden och be någon annan fixa maten (du fixar ju bebisarnas mat, så pappan kan fixa maten till dig! eller mor-/farföräldrar exempelvis. Och om ni lagar mat kvällstid tillsammans gör stora satser du kan frysa in och värma snabbt om du är hemma ensam om dagarna). Genast vid tidig signal från ena bebisen, klä av dig på överkroppen luta dig tillbaka i soffan (bulla upp med kuddar), lägg båda bebisarna på mage vid varsitt bröst. Samsov på natten om du kan och ta en tupplur på dagen när de båda sover också, så orkar du bättre. Fråga om hjälp med hushållssysslor och annat om du blir stressad över det. Lycka till!

• Emmalita

Jag tycker att du ska ringa en "hjälpmamma" på Amningshjälpen. De finns där för att stötta dig i ditt beslut, inte för att predika amning. Men de har massa bra kunskap! Jag önskar att jag hade ringt dem när jag hade problem med amningen av mitt första barn... http://amningshjalpen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=247%3Ahjaelpmammors-telefonnummer&catid=11&Itemid=75

Det finns också massor av bra info på deras hemsida, kolla tex här och klicka på "amma tvillingar". Lycka till!!  

Svar på tråden Hur ska jag göra med amningen? Behöver råd!