Hur ska jag göra med amningen? Behöver råd!
Fick tvillingar för 5 veckor sedan. De föddes i vecka 35+4, så fick ligga på neo i 10 dagar. De första dagarna så sondmatades båda, men efter fick börja låta dom ligga vid bröstet och snutta för att få igång produktionen, och så fick jag pumpa. Amningen kom igång redan efter 4-5 dagar och när vi blev utskrivna så ammade jag båda helt.
Jag dubbelammade till en början, men gav rätt snabbt upp det då jag aldrig hittade en ställning som jag satt bra i och jag tyckte det var lite svårt att få båda att snutta samtidigt. Började då amma en i taget och det gick bra! Väckte dom var fjärde timme, som dom på neo sagt åt mig att göra. Men när de blev 3 veckor så började de själva säga till när det var dags med mat, och det resulterade i att de ofta vaknade samtidigt och var panikhungriga. Så medan jag ammade ena så låg den andra och skrek av hunger. Det gjorde mig såklart extremt stressad. Amningen gick då från att vara en mysig sak till att vara ett stressmoment för mig. Jag tog beslutet att börja pumpa ur så sambon kunde ge flaskan till ena bebisen med jag ammade den andra, och sen byta bebis vid nästa måltid. Var ena bebisen lugn så kunde jag amma båda. Men nu är de inne i en tillväxtperiod och ska äta hela tiden. Mjölken räcker inte till för att mata två barn som vill äta en gång i timmen, jag räcker inte till heller.. Jag har testat att byta ut en måltid helt mot ersättning för att mjölken ska hinna rinna till. Och visst, det funkar. Men hela grejen med amning gör mig otroligt stressad och nerstämd.
Jag vill verkligen amma, jag har sett fram emot det hela graviditeten. Och jag vet att min mjölk är det bästa för dom, men jag vet verkligen inte om jag orkar det här jag kan aldrig slappna av.. Så ibland känner jag att jag vill ge upp amningen helt och bara ge ersättning, men då får jag dåligt samvete eftersom mjölken är bäst och dom gillar ju att ligga vid bröstet. Jag vet inte alls vad jag borde göra!! Pumpa ur är inte ett alternativ, det gör så jäkla ont och sen tar ju det också tid..
Någon annan som slutat amma tidigt, eller inte ammat alls?