• Memmis1

Vad kostar en fulständig utredning?

Som rubriken lyder hur mycket har ni fått betala för er utredning?
    Och hur länge har ni fått vänta på er utredning?

Jag undrar detta för att jag och min man har försökt bli spontan gravida ca 4 år men inte lyckats och senaste 18 månaderna har vi varit varit aktiva med varannan dag sex kalender metoden och ÄL-test och ändå inte lyckats.

Så nu ska vi gå till botten med detta och förhoppningsvis få svar på varför.
    Hemskt tacksam för svar{#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Vad kostar en fulständig utredning?
  • Vickan I

Vi betalade 3000 kr för en fullständig utredning för min man och mig. Var några år sedan så nu är priset dock höjt. Men detta var för att vi ville bli utredda direkt och få det att gå så fort som möjligt, så vi valde att göra det privat. Via landstinget kostar det ju bara som vanliga läkarbesök, men dröjer ofta längre istället.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Tuvis0806

Vi gjorde en utredning på Carlanderska i Göteborg 2009....då betalade vi 5000 kr....fock nog första tiden efter ca 1,5 månader. Men för oss var det värt varenda krona! :)

• Eija
    Memmis1 skrev 2013-11-15 10:16:07 följande:
    Som rubriken lyder hur mycket har ni fått betala för er utredning?
    Och hur länge har ni fått vänta på er utredning?

Jag undrar detta för att jag och min man har försökt bli spontan gravida ca 4 år men inte lyckats och senaste 18 månaderna har vi varit varit aktiva med varannan dag sex kalender metoden och ÄL-test och ändå inte lyckats.

Så nu ska vi gå till botten med detta och förhoppningsvis få svar på varför.
    Hemskt tacksam för svar{#emotions_dlg.flower}
    Betalar man inte bara patientavgiften? Eller tänkte ni göra utredningen privat?
  • isisisis

Sen kan man ju undra vad som ingår i en "fullständig" utredning?
    Knappast immunologiska tester. 

• Jag är bara jag
    isisisis skrev 2013-11-15 17:59:36 följande:
    Sen kan man ju undra vad som ingår i en "fullständig" utredning?
    Knappast immunologiska tester. 
    Nä,de flesta får väl inte ens äggledarspolning,men det fick åtminstone jag.
  • Memmis1
    Eija skrev 2013-11-15 13:06:07 följande:
    Betalar man inte bara patientavgiften? Eller tänkte ni göra utredningen privat?
    Ingen aning?
    Vi vet inte än om vi ska göra det privat eller inte, de beror på vilket som går fortast.
    Har hört att det är ganska långa köer innan man ens får börja med utredning.

Priset spelar egentligen inte jätte stor roll, vi vill bara få svar på varför det inte går och om man kan göra något åt det.
  • Eija

Det borde inte vara så länga köer om vårdgarantin gäller. Jag ringde till Akademiska för att påbörja utredning, berättade om våra problem och fick en tid hos BM för info och blodprover inom fyra veckor. Tycker det är helt ok. Står på deras hemsida att alla behandlingar utom äggdonationsbehandling sker inom mindre än tre månaders väntetid.

• Bobbo3

Vi gjorde utredning på sahlgrenska i göteborg det var väntetid på en månad och vi betalade 200kr var. Detta var hösten 2011.

• Memmis1
    Eija skrev 2013-11-17 23:13:11 följande:
    Det borde inte vara så länga köer om vårdgarantin gäller. Jag ringde till Akademiska för att påbörja utredning, berättade om våra problem och fick en tid hos BM för info och blodprover inom fyra veckor. Tycker det är helt ok. Står på deras hemsida att alla behandlingar utom äggdonationsbehandling sker inom mindre än tre månaders väntetid.
    Okej, nä de e ju inte så farligt-
    Tack Glad

• Memmis1
    Bobbo3 skrev 2013-11-17 23:19:06 följande:
    Vi gjorde utredning på sahlgrenska i göteborg det var väntetid på en månad och vi betalade 200kr var. Detta var hösten 2011.
    Kej.
    De va ju inte så farligt. Hoppas dom har samma pris ännu är från Götet så de blir shalgrenska för oss med Glad
  • lilakanin22

hej på er.
    Vi har precis börjat utredning hos Sophiahemmet . Det tog oss 6 månader att få en tid, ringde i September och de var slut på tider, fick vänta till November, fick tid nu i februari. Däremot, vi hade tur, jag var i dagen 4 av cyklen, fick göra alla blodtester på en och samma dag. Mannen gjorde spermtest och vi gjorde även äggledarspolning en vecka senare. Totalt det tog oss en månad, och vi betalade 1400:- för allt. Nu är det att träffa läkare och se vad vi kommer att göra. jag tror det är nu alla pengar försvinner.  Om man skulle ha gått hos de som privat, det skulle ha varit 7000:-, men vi skulle ha fått en tid inom 2 veckor. beror på hur mycket man har.

• lilakanin22

borde ha sagt. fram till svaret för vad vi ska göra, det kommer att vara 1800:-.

Det beror på hur mycket bråttom man har, så kan man betala mer, eller vänta.

• Maramina
    Memmis1 skrev 2013-11-18 01:42:26 följande:
    Okej, nä de e ju inte så farligt-
    Tack Glad
    Även i Göteborg kostar det som vanligt läkarbesök. Hur lång kön är till Sahlgrenska vet jag inte riktigt, men om ni vill kan ni även göra utredningen på en privatklinik som är ansluten till landstinget. Vi gjorde tex vår utredning på Göteborgs Kvinnoklink/Nordic IVF i december för ett år sedan. Då var det tre månaders väntetid för att få göra utredningen via landstinget, dvs att man betalade bara vanlig patientavgift. Var man beredd att betala för det, dvs köra helt privat skulle vi fått tid redan en vecka efter första kontakten med kliniken. Jag vet inte riktigt vad det skulle kostat men du kan ju alltid kolla på deras hemsida, alternativt på den andra större privata kliniken i Göteborg, Fertilitetscentrums som håller till på Carlanderska, där finns priserna angivna
  • Memmis1

Hej tack för era svar. 
    Vi har påbörjat en utredning nu fick bara vänta 3 v på första besöket som var förra veckan. Min cykel har varit samarbetsvillig och läkarna med så ska på spolning nu på onsdag.
    är lite nervös inför detta hoppas så att allt ser bra ut är rädd att det skall göra ont.

Ni som gjort spolning hur var det gjorde det ont under tiden eller efteråt?

Svar på tråden Vad kostar en fulständig utredning?