• Äldre 15 Nov 15:42
    6237 visningar
    24 svar
    24
    6237

    Ni som köper ekologiskt, hur mycket lägger ni på mat?

    Själva gör vi av med ca 8000 kr i månaden på mat och hygien, två vuxna och två tonåringar. Jag skulle vilja ha ner det till 6000 kr i månaden, men hur? Vi har matkasse varannan vecka (=800*2) och handlar på Willys numera. Vi äter någon form av kött 2-3 gånger i veckan, kyckling ibland, fisk och vegetariskt en gång vardera, halvfabrikat då och då. Det dyraste är nog helt kött som vi vill ha ibland. Bröd, margarin, ost och mjölk går åt i mängder.

  • Svar på tråden Ni som köper ekologiskt, hur mycket lägger ni på mat?
  • Äldre 15 Nov 18:19
    #11

    Jag märker en stor skillnad på de månader då vi bakat mycket eget bröd. Köpebröd är dyrt och jag upplever det heller inte lika mättsamt som eget surdegsbröd.

    I övrigt lägger vi cirka 4000 på två vuxna och en bebis. Jag har alltid tidigare varit väldigt sparsam med matkontot men vi köper nu mycket närproducerat, över disk och ekologiskt. Har du appen Matpriskollen som är bra för att kolla extrapriser? Coop har till exempel en ny ekologisk vara till jättebra pris varje vecka.

    Vi försöker även att äta mer vegetariskt. Det hjälper även att försöka planera matsedel för kommande veckan för att undvika spontaninköp på dyrare affärer. Dessutom gör det ju att man äter mer varierat.

  • Äldre 16 Nov 15:28
    #12

    Råkade visst kalla Bregott för margarin.

  • castaf­iore
    Äldre 16 Nov 16:11
    #13
    Dina08 skrev 2013-11-16 15:28:22 följande:
    Råkade visst kalla Bregott för margarin.



    vi köper ekologisk bregott. Så många kronor skiljer det väl inte?
  • Äldre 17 Nov 11:29
    #14

    De varor vi köper ekologiskt är: bananer, grönsaker, köttfärs, ost, mjölk, kaffe, chips, havregryn, bönor, kross tomat, müsli, miljömärkta hygienvaror. Det vi INTE köper ekologiskt: bröd (litet utbud), potatis (ofta fulare), frukt (litet utbud och dyrt), creme fraiche, fil, Bregott, smör (dyrt). Och så har jag säkert glömt något.

  • Äldre 17 Nov 12:51
    #15
    Dina08 skrev 2013-11-17 11:29:55 följande:
    De varor vi köper ekologiskt är: bananer, grönsaker, köttfärs, ost, mjölk, kaffe, chips, havregryn, bönor, kross tomat, müsli, miljömärkta hygienvaror. Det vi INTE köper ekologiskt: bröd (litet utbud), potatis (ofta fulare), frukt (litet utbud och dyrt), creme fraiche, fil, Bregott, smör (dyrt). Och så har jag säkert glömt något.
    Hur har ni gjort ert urval? Ett sätt att dra ner kostnaderna är att bara köpa vissa saker ekologiskt (som ni redan gör) och då kan man gå efter tex. vad naturskyddsföreningen tycker är viktigt att köpa ekologiskt:
    Kaffe Bananer och vindruvor Mejeriprodukter Kött Potatis www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/5-viktiga-varor-att-byta-till-eko
    Tänk efter om tex. havregrynen och muslin gör så stor skillnad så kanske ni kan dra ner på några produkter?

    Jag tycker inte att 2000 kr/person när det är två vuxna och två tonåringar är särskilt dyrt om det inkluderar hygienprodukter. Om ni vill minska kostnaderna är det nog antingen att dra ner på mackorna, men det kan vara svårt när man har tonåringar i huset, eller baka eget bröd. Mackor, smör och pålägg är dyrt.
  • Äldre 17 Nov 13:00
    #16

    Ungefär 4-5000 kronor och då inkluderar det hushåll och hygien. Vi är två vuxna och äter huvudsakligen veganskt. Köper nästan allt ekologiskt. Handlar på Maxi för utbudet skull även om det känns dyrare än Willys...

  • Äldre 18 Nov 10:09
    #17

    Det vi alltid köper ekologiskt är : bananer, vindruvor, citroner, potatis, lök, morötter, smör, bregott, fisk, räkor, kaffe, kakao, choklad. (mjölk finns inte eko laktosfritt så där blir det vanlig)

    Ägg och kött köper vi av lokala småbönder så det är inte krav men mer ekologiskt tror jag inte att det blir att köpa ägg av grannen som låter hönorna gå ute på gården och picka. 

    Vi är två vuxna och två barn i familjen, lägger ca 6000:- på mat, om man bortser från restaurangbesök. 

  • ApanAp­ansson
    Äldre 18 Nov 23:31
    #18

    Kaffeamanda: Arla har ekologisk laktosfri mjölk, men den finns bara som mellanmjölk. Med att den är eko känns viktigare än att det är lite mindre fett än i den vanliga

  • Äldre 19 Nov 11:42
    #19
    ApanApansson skrev 2013-11-18 23:31:13 följande:
    Kaffeamanda: Arla har ekologisk laktosfri mjölk, men den finns bara som mellanmjölk. Med att den är eko känns viktigare än att det är lite mindre fett än i den vanliga

    Ok, finns varken på Ica eller Willys hos oss.
  • Äldre 19 Nov 21:35
    #20

    Vi lägger runt 6 000 kr i månaden på mat (där ingår också blöjor, hygien och rengöringsmedel). Vi är två vuxna och ett barn på snart två år.

    Vi köper en del ekologiskt men inte allt. Det vi alltid köper ekologiskt är bananer, kaffe, mjölk, ägg och bregott. Försöker välja det ekologiska alternativet om det finns men lite då och då slår snålheten till och jag väljer bort det ekologiska alternativet för att nästa gång ha glömt bort snålheten och väljer då det ekologiska alternativet. 

  • Äldre 22 Nov 09:53
    #21

    Vi är 2 vuxna och 3 barn i 10-årsåldern. Vi lägger 5-6000 kr/mån på mat (och annat från mataffären som tandkrän, diskmedel etc) och köper ganska mycket ekologiskt (mjölk, fil, ägg, havregryn, bananer, en del grönsaker etc). Kött köper vi en hel del lokalt från bekanta som föder upp t ex får, det är inte kravmärkt men oftast uppfött enligt ekologiska principer. Vi slänger så lite mat som möjligt, äter ofta rester.

    Vi bor i Västsverige, och där är matpriserna över lag lägre än i t ex Stockholm.  

  • Äldre 12 Feb 10:35
    #22

    Jag köper så mycket ekoliskt som möjligt. Bl.a. har jag upptäckt iHerb.com i USA. Mycket bra service, snabb leverans, fantastiska produkter (många är ekologiska), lågt porto och även inkl. tull ofta billigare än att beställa från Sverige. Om du beställar med kod (du är välkommen att använda min som är FCB149) så får du t.o.m. 10 eller 20% rabatt, tror jag. Jag var tveksam från början men är supernöjd nu, kan verkligen rekommenderas! Där beställer jag allt från eko shampoo, tvättmedel, kryddor, smink, kosttillskott,... De har ett JÄTTEsortiment.

  • Fri 8 Apr 2022 15:16
    #23

    Nu kanske svaret finns tidigare i tråden. Jag såg inget dock....Så hoppar direkt till min fråga här. 

    Vi är två vuxna + 1 barn (yngre) och lägger 8k + på mat i månaden. Vi tycker om att äta gott. Att spendera stora summor på mat är inget vi lagt speciellt mycket energi på tidigare. Nu börjar den lilla växa till sig och är väldigt inriktad på att vi ska äta betydligt mer vegetariskt. 

    Under veckorna har vi försökt storhandla men är dåliga på detta (urusla på ren svenska) så vi har bestämt oss för att börja med matkasse. Vi vill hålla nere priserna och samtidigt börja äta betydligt mer vegetariskt. Så nu till den stora frågan till er som kan sortera bland alla dessa erbjudanden? 

    Vi har fått en rabattkod hos jamformatkassar.se men det måste finnas andra bra ställen att spana in erbjudanden och där de har samlat bra matkassar? Vad ska man tänka på? 

    När det kommer till det vegetariska så finns säkert någon här som har en bra matkasse (småbarnsförälder så det ska gå snabbt med) för oss som har sämre med tid. Känns som ett bra steg för att sänka kostanden och börja äta mer sunt. 

  • me33
    Sun 10 Apr 2022 18:01
    #24

    1200 stor vuxen, tränar en hel del och svälter inte.

Svar på tråden Ni som köper ekologiskt, hur mycket lägger ni på mat?