• Fika

Hur mycket fika är okej för barn ?

Hej! Berätta gärna hur mkt era barn får fika/godis ! Vad är normalt ? Hur gammal är ditt barn ? Var på kalas- mamman till 3 åring lät h'n äta 2st muffins 1 kanelbulla 1 bit tårta 1 kex samt 1 chokladboll! Enligt mig är detta fika för 3 vuxna... Tänker jag fel ??

• Svar på tråden Hur mycket fika är okej för barn ?
  • Mamma till Philip Nova Elliot

Hade mina barn mot förmodan (förutom äldsta) helst ha så mkt hade de fått. Har aldrig behövt bromsa mina i något som har med ätande att göra, tvärtom. Sen äter de kakor/godis lite då och då (inte varje dag) och inte enbart fred och lörd. Tror det blir mindre "hets" då men är det kalas så är det.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • En blå giraff

Alltså jag brukar inte direkt begränsa mina barn gällande fika, om vi är på café eller kalas. Det behövs inte för de skulle inte äta de mängderna som du beskriver att din väns barn åt TS. Om vi är på café brukar mina barn vilja ha varsin delicatoboll, och en festis till. 6-åringen äter hela och 2-åringen drygt halva, sen är de nöjda och vill inte ha mer. Hemma kan det bli att de äter 1-2 bullar var om vi fikar. Jag brukar se till att de får fikabröd nästan direkt efter maten för då blir det ju naturligt att mängden de orkar äta blir begränsad. De får inte fika istället för mat.

• En blå giraff

Felet som jag ser det TS är väl att den 3-åringen måste ha satt sig vid fikabordet vrålhungrig. Det ser jag till att mina barn inte gör. Ska de på kalas så stoppar jag i dem en rejäl lunch innan. Då löser man problemet så genom att barnet äter sig mätt på mer lämpliga saker.

• modsey

så mycket de vill ha och orkar faktiskt, om det nu finns så det räcker till alla .
    Mina tar kanske inte så mycket, men ganska mycket trots att de ätit lunch innan och de äter även bra middag sen.
    Däremot fikar vi inte så ofta, så på kalas är det helt ok att gå loss Flört

• LillfisenE

Men jisses.. Jag e väl skitelak då men mina barn får då rakt inte så mkt fika. Tycker det är onödigt med allt det sockret. Idag fikade vi ex på café med goda vänner. En körleksmums modell större delades av pappan och mina två barn (3 å 1,5 år). De hade ätit lunch innan med.

Är vi på kalas/jul eller dyl får de välja det de helst vill ha på bordet men inga mängder alls. Ska tilläggas att vi aldrig fikar på fikabröd hemma eller har lördagsgodis eller så. Skullw vi vilja äta mellanmål finns det godare och bättre saker än bullar/kaka/etc

• londonkarin

Mina barn får fika men det är sällan vi gör det. På kalas och på semester är vi mer avslappnade vad de sätter i sig....och hos mormor :) Det som ts skrev är alldelses för mkt för en 3 åring. Han/hon kräktes säkert efteråt! Mina barn får ett kex de flesta dagar efter förskolan.

• isolande

Min dotter  2½ brukar få i sig någon tårtbit eller en halv bulle, sen brukar det vara så mycket annat att fokusera på. Glass gillar hon dock, så där får hon ta om en gång kanske, likaså med chips. Godis och annat har vi inte introducerat öht.

Kalas är det dock ytterst sällan, någon gång var tredje månad kanske.

• Natulcien

Ja...TS, den mängd du beskriver låter onekligen som fika för 3 vuxna, och sjukt mycket för en 3-åring.
    Jag tycker att det är vettigt att lära barn att begränsa sig och inte vräka i sig.
    Vi har också en 3-åring, och vi fikar sällan hemma, bara om det kommer gäster, och så blir det ju fika ibland om vi blir bortbjudna. Men vi har inte behövt begränsa honom än så länge. Han brukar tröttna efter en halv bulle eller två småkakor... Fast han är å andra sidan väldigt glad i mat, och äter bra med riktig mat, så han är ju aldrig vrålhungrig när det ska fikas.
    De enda gånger vi får sätta stopp är när det serveras korv, för då verkar han sakna botten... Skrattande

• Majblomma14

Min 3-åring tycker inte om sötsaker över huvud taget dock med ett undantag; kanelbullar. Och då är det kanelen han tycker om. Men det räcker med knappt en hel bulle för att han ska vara nöjd. Dricker bara vatten o mjölk, tycker inte om något annat. Vi förstår inte riktigt varför han inte tycker om sötsaker, det var bara det första året som vi hade noll tolerans med socker, men det är ju inte så ovanligt. Från hans 1-årsdag har han fått smaka vad han vill och vi har ju haft allt möjligt hemma (jag älskar sötsaker!!), men han har inte velat smaka och har han smakat/luktar på typ glass eller något annat sött så har han sagt 'usch'. Han föredrar lingonsylt framför annan sötare sylt. På kalas äter han smörgås istället för tårtan (den enda av 18 st som inte äter tårtan). Han fiskar i fiskdammen men ger hela godispåsen till mig. Har förstått att det är väldigt ovanligt med barn som frivilligt avstår sötsaker och folk (i vår närhet) tror inte riktigt att det är sant och erbjuder honom ändå saft o glass trots att de vet mycket väl att jag sagt att han inte tycker om det. Typ som att bara de erbjuder honom det så ska han nog ta det. Han bara tittar på dem o säger nästan förnärmat 'men jag tycker inte om saft/glass/godis, osv'.

Däremot tycker han om salta saker som tex chips o salta pinnar, men det är ju inte lika vanligt som 'fika', så för oss har det aldrig varit några problem.

• Litet My

Så mycket de vill förutsatt att det räcker till alla.

• Litet My

Varför bryr man sig ens om hur andra gör med sina barn vid ett enskilt tillfälle? Mina barn får mycket när det filas, däremot har vi fikabröd Max 1 gång/v

• Margaux

På kalas bryr jag mig inte så mycket... Det endaste jag kräver är att han äter ordentlig mat innan vi går dit.

Om det inte är kalas kan han få en bulle eller en muffins. På lördagar får han godis! Ibland får han glass till dessert om han ätit upp ordentligt! Han fyller 4.

Svar på tråden Hur mycket fika är okej för barn ?