• Virvelin

Kan jag börja styra sömnen för en 9,5 månaders?

Han är som sagt 9,5 månader och sen ett tid tillbaka ser sömnen ut såhär:

eftersom han är vaken till framåt 22:30-23:00 på kvällarna så vaknar han runt 08:00 efter bök och snurr i vår säng sen nån timma.

Aptrött vid 10:30-11:00 - sover 1-2h.

Aptrött vid 17:00 - sover i 1-2h, hur tjurig och bångstyrig som helst om jag väcker honom.

Det här håller inte, en bebis kan inte vara vaken till närmare midnatt tycker jag. Inte ens jag vill vara det.

På detta äter han dåligt. Amma, amma, amma.

Så, min undran. Är han åldersmässigt sett mogen för att jag "bestämmer" lite över sömnen och såldes tar bort tuppluren på kvällen och krigar honom uppe längre på fm? Alltså försöker flytta fram den tuppluren till efter lunch för att sen orka hålla honom vaken till runt 19:00 och då blir det natt?

Förmodligen genererar detta i att han vaknar tidigare på morgonen och en tupplur på fm kansle är ett måste, men bra mycket tidigare än 11?

Ja, jag vet inte riktigt längre..

• Svar på tråden Kan jag börja styra sömnen för en 9,5 månaders?
  • Lindsey Egot the only one

Nej små bebisar under 1 år behöver två vilor på dagen för att orka. Inte förrän efter 1 års åldern klarar de sig på en lång vila mitt på dagen. Men du kanske skulle korta ner förmiddagsvilan så han kan vila tidigare på eftermiddagen.

• Lindsey Egot the only one

Jag har fortfarande problem med min treåring. Han ska inte sova mitt på dagen, slutade med det i somras men har börjat slänga av alla kläder när han kommer hem och vill bara sova kl 15:30 och är jätte trött. Tyvärr somnar han inte förrän kl 23 om vi låter honom sova en stund så nu får han vila 30 minuter på dagis igen och då somnar han 21. Jag får väcka honom på morgonen vid 8:30.

• Lena

Försök sova honom 10-11.30 och 15-16.30 istället, alltså lägga honom innan han blir jättetrött och så det blir tidigare på dagen.

• Virvelin

Jag har försökt söva honom innan han är jättetrött men det är stört omöjligt. Han kryper omkring, bits, pratar, står och gungar, klättrar omkring.. Ja, ni förstår. Så väcka honom alltså? Förmiddagsvilan är som sagt 1-2h lång och han behöver ju sova. Därför tar det emot att väcka honom..

• Masken84

Min son började sova en gång om dagen vid 9 månader. Vaknade vid 7-8 på morgonen sen vila mellan 11-14 beroende på hur länge han ville sova sen läggdags vid 18-19. Fungerade hut bra som helst :)

• Lena

Vi sövde ofta i vagn, bil eller sjal när barnen inte ville somna det var mycket effektivt.

När han somnade så sent idag hade jag låtit honom sova så länge som möjligt då men däremot försökt skippa kvällsluren.

• Söpöliini

Har liknande problem med min 10 månaders flicka, hon drar gärna ut på kvällarna. Vissa kvällar somnar hon först efter 23 oavsett vad.

Jag vill bara varna, det här kan vara något unikt för henne dock:

Hon sover vanligtvis två gånger om dagen, men några gånger har hon vaknat så sent och sedan hållit sig vaken på dagen så länge att första vilan blivit först kring ca 14.00. Då har hon kunnat sova till 15.30 och då har jag lagt henne för natten klockan 20.00.

Allt är frid och fröjd, hon sover gott, men pang bom vaknar hon klockan 2 och är klarvaken och inget får henne att somna om. Två gånger har hon bara sovit en gång och båda gångerna var hon (och en väldigt trött jag) vakna mellan 2 och 5.

Efter det sover hon alltid två gånger, ens en kort stund, även om kvällen drar ut på tiden.

• FlitigaLis

I den åldern sköt vi på första vilan till efter lunch och tog bort den andra. Vi ville att han i god tid skulle vänja sig inför dagisstart

Svar på tråden Kan jag börja styra sömnen för en 9,5 månaders?