• Mellanmjölkens land

Är Hanna och Johanna olika namn?

Tycker du att Hanna och Johanna är två separata namn eller är Hanna bara ett smeknamn?

Skulle du kunna döpa ett barn till Johanna men kalla henne för Hanna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-17 10:45
    Döpa ett barn som man redan från början tänker kalla för Hanna till Johanna alltså, inte välja Johanna för att det är fint och så småningom korta ner det.

• Svar på tråden Är Hanna och Johanna olika namn?
  • elyse

Det är två olika namn, men visst kan man korta ned "Johanna" och kalla henne "Hanna". 

• Vickan I

Olika namn men självklart kan en Johanna kallas för Hanna ändå. På mitt jobb har jag ex både en Evelina och en Carolina, men båda kallas Lina. Det är också olika namn.

• Dixie

Det är två olika namn, en Johanna hade jag inte kallat Hanna, möjligen Nanna......

• HWR

Det är olika namn. Jag heter själv Hanna och en av mina bästa vänner heter Johanna, hon kallas inte Hanna av någon.

• fluu

Olika namn och kommer av olika namn. Jag tycker att det är lite tråkigt att döpa till ett vackert namn för att sen kalla barnet något annat, tänker ett steg extra med vad ett namn kan ge för smeknamn och väljer bort de flesta namn som ger uppenbara smeknamn som jag inte gillar. 
    Hade nog inte heller kallat en Johanna för Hanna eftersom ingen Johanna jag känner(och de är många) kallas så, det är Jojjo, Joy, Jonna osv.

När det gäller namnen i TS tycker jag att det är helt onödigt att döpa till Johanna bara för att kalla för Hanna. Hanna är ett eget, etablerat och seriöst namn. Det är visserligen Johanna med, men det kommer av ett helt annat namn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • straw2008

Det är olika namn men jag skulle aldrig döpa ett syskonpar till så pass lika namn. Som Johannes o Hannes liksom.

I kinamockaskogen.....
  • Mellanmjölkens land
    straw2008 skrev 2013-11-17 16:02:45 följande:
    Det är olika namn men jag skulle aldrig döpa ett syskonpar till så pass lika namn. Som Johannes o Hannes liksom.
    Det gäller samma barn men sambon vill döpa henne till Johanna och kalla henne för Hanna medan jag vill gå på Hanna direkt.
  • fluu
    Mellanmjölkens land skrev 2013-11-17 17:41:34 följande:
    Det gäller samma barn men sambon vill döpa henne till Johanna och kalla henne för Hanna medan jag vill gå på Hanna direkt.
    Informera honom då om att Hanna inte kommer av Johanna och inte heller är det självklara smeknamnet. Även att Hanna är ett väletablerat och seriöst namn i sig.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Johanna6
    Mellanmjölkens land skrev 2013-11-17 09:28:28 följande:
    Tycker du att Hanna och Johanna är två separata namn eller är Hanna bara ett smeknamn?

Skulle du kunna döpa ett barn till Johanna men kalla henne för Hanna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-17 10:45
    Döpa ett barn som man redan från början tänker kalla för Hanna till Johanna alltså, inte välja Johanna för att det är fint och så småningom korta ner det.
    Jag heter Johanna men kallas för Hanna, tycker det är gulligt.
  • MammaPethra

Helt olika namn för mig, känner många Johannor men inte en enda kallas för Hanna. :)

• aftereight
    straw2008 skrev 2013-11-17 16:02:45 följande:
    Skulle inte jag heller göra. Det blir som att det ena barnet har ett smeknamn för det andra barnet. Såg ett tvillingpar som hette William och Liam... Obestämd
  • amalie79

Det är olika namn.
    Vet ingen som heter Johanna som kallas för Hanna faktiskt och då är det ganska många i min generation, bla min syster. Hon kallas för Johanna för det mesta och av oss närmaste ibland Nanna. Hanna har vi aldrig ens tänkt på att kalla henne.

De jag känner som kallas Hanna de heter Hanna på riktigt.
    Däremot, om man tänker internationellt så ska man veta att i många länder är Hanna ett mans namn, jag bor och jobbar i invandrartäta områden och har träffat flera stycken män med det namnet. 

• MaaxMaax

Det är olika namn, och härstammar också från olika namn, dock mer eller mindre från samma trakt och språkstam - hebreiskan. 
    Hanna, eller Hannah är på hebreiska חַנָּה (transkiberas ungefär Channah)medan Johanna är en feminin form av Johannes, som i sin tur är en latinsk form (Iohannes) av hebreiskans  יוֹחָנָן (transkiberas ungefär Jochanan)

Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • CeeJay

Där jag kommer ifrån fick dom flesta "Johannor" smeknamnet Jojjo... Hanna fanns inte ens med i beräkningen

• tjej87

Jag har bara hört johannor kallas för jojo typ... Hanna har jag aldrig tänkt som ett smeknamn för Johanna iaf!

• DenNamnbitne

Idag är givetvis Johanna och Hanna två olika namn. Dock är de rätt lika OCK Hanna kommer av Johanna. Jag skulle därför inte rekommendera någon att ge dessa två namn till två systrar. Jag tycker att Hanna kan vara ett fint smeknamn som man vill det, likväl kan man ge namnet Hanna direkt. 

Likväl som Hans och Johan, eller Vilhelm, William och Billy är olika namn är de släkt med varandra och direkt beroende av ursprungsformen för sin existens (Johannes & Wilhelm). Idag är de olika namn men man bör vara medveten om ursprunget. Teddy och Ned kanske inte är en så bra syskonkombination (båda kommer av Edward). 

• DenNamnbitne

Hanna är väl iofs ett namn som har ett separat ursprung gentemot Johanna. Fast det är OCKSÅ en kortform!

• YokohamaNr2
    MammaPethra skrev 2013-11-20 09:16:57 följande:
    Helt olika namn för mig, känner många Johannor men inte en enda kallas för Hanna. :)
    Samma här, hade 4 Johanna i gymnasieklassen och ingen kallades för Hanna, en kallades för Jojo sen var det Johanna 

hanna är ett annat namn fint förövrigt 
Svar på tråden Är Hanna och Johanna olika namn?