• saltgurka

Vad gör du (se tråden)?

Följande scenario gäller:

Din tonårsdotter är ful och har fått höra att hon är ful i skolan av killarna. Du har då sagt till henne att det inte alls stämmer och att killarna är dumma. Dottern har med nytt självförtroende gått tillbaka till skolan, men då fått höra att det bara är något mammor säger för att uppmuntra fulingar.

Dottern får alltså höra två budskap som är i stark konflikt med varandra. Hemifrån får hon veta att hon är fin som är, men i skolan tycker de flesta att hon är ful.

Hur hanterar du som förälder denna situation? Dottern är fulare än de flesta. Berättar du för henne att alla inte är lika vackra eller att alla är lika vackra var och en på sitt sätt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du (se tråden)?
  • fridlyst

Jag säger att man kan tycka olika. Och jag tycker att den som säger elaka saker inte är snäll.

• Frontline

Säger till henne att du är ful och det är bara att acceptera det, klipp dig och sminka dig lite så kanske du blir mindre ful...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • puss

Dom får väl tycka vad dom vill, spela roll, säger jag.

• Mli 014

Jag tycker själv att jag är ful. Men min man tycker inte att jag är ful...

VAD är definitionen på ful egentligen liksom?

• Loriyana

Jag försöker uppfostra min dotter till att inte lägga vikt vid utseendet, vare sig hos sig själv eller andra. Jag hoppas att hon i framtiden inte kommer bry sig huruvida andra anser att hon är "snygg" eller inte.

• fluu

Jag fostrar mitt barn redan från början i att utseende är betydelselöst. Hon bekräftas för annat och vi försöker bygga upp ett bra självförtroende och en bra självkänsla.
    Mitt barn vet att jag tycker att hon är vackrast i världen även om jag sällan bekräftar hennes utseende i fin/ful, men hade nämna situation uppstått hade inte det första jag gjort varit att rosa hennes utseende utan försöka sätta saker i perspektiv.
    Hur är det viktigt hur hon ser ut? Hur betyder det något vad några tonårskillar tycker? Hur har det kommit sig att det är just de som har bestämt vad ful är? Hade du hellre velat att de dregglade efter dig?

Dottern bor med mig, hon blir troligen lika rapp i käften som jag. Jag lär henne redan nu innan hon kan prata att argumentera med riktiga argument. Hon kommer kunna ge igen om någon sätter sig på henne... men förhoppningsvis på ett tjusigare sätt ;P

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Minniemousemommy
    saltgurka skrev 2013-11-17 10:46:38 följande:
    Följande scenario gäller:

Din tonårsdotter är ful och har fått höra att hon är ful i skolan av killarna. Du har då sagt till henne att det inte alls stämmer och att killarna är dumma. Dottern har med nytt självförtroende gått tillbaka till skolan, men då fått höra att det bara är något mammor säger för att uppmuntra fulingar.

Dottern får alltså höra två budskap som är i stark konflikt med varandra. Hemifrån får hon veta att hon är fin som är, men i skolan tycker de flesta att hon är ful.

Hur hanterar du som förälder denna situation? Dottern är fulare än de flesta. Berättar du för henne att alla inte är lika vackra eller att alla är lika vackra var och en på sitt sätt?
    Jag säger "ingen är vacker enligt alla, men alla är vackra enligt någon". Till exempel så finns det folk som tycker att supermodeller är fula, och tvärtom. En mamma ser oftast bara skönhet i sina egna barn, så det är något mammor även säger, men det är för att dom tycker det. Alla tycker inte att du är fin, det kommer aldrig hända, men ingen borde få säga till en annan att den är ful. Det finns ingen som ÄR FUL, du kan tycka att någon är ful men den är inte det bara för det. Det är bara något du tycker, så säg "Jag tycker du är ful" istället, annars är det inte korrekt sagt. Du kan inte bestämma vad alla på jorden tycker. Som sagt finns det alltid någon som ser skönhet där du inte gör det. :)
  • fluu

För övrigt har jag ett (något omskrivet)citat av Hillevi Wahl uppsatt på kylen: " Vad hade hänt om alla män istället för att le lite överseende när deras kvinna ojar sig över sin vikt och sitt utseende, hade blivit heligt förbannade: Hörrudu, gör dig inte mindre än vad du är! Fokusera på något viktigt som att skriva en bok eller starta en revolution istället för att stå där och oja dig!"

Förhoppningsvis smittar Hillevis(och min) inställning till det hela av sig på dottern.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • glassen

Vad menar du med "dottern är fulare än de flesta?" Skönhet sitter i betraktarens ögon, och insidan lyser alltid igenom i längden. Självklart är min dotter vackrare än de flesta. Det mest skrämmande är om det finns föräldrar som inte tycker det om sina barn.

• saltgurka
    puss skrev 2013-11-17 15:33:38 följande:
    Dom får väl tycka vad dom vill, spela roll, säger jag.
    Det spelar nog stor roll för dottern.
    Mli 014 skrev 2013-11-17 15:37:38 följande:
    Jag tycker själv att jag är ful. Men min man tycker inte att jag är ful...
    VAD är definitionen på ful egentligen liksom?
    Det ligger mycket i betraktarens ögon, samtidigt som det finns vissa gränser för allmän fulhet eller allmän skönhet. Det är inte svartvitt liksom.
    glassen skrev 2013-11-19 20:43:48 följande:
    Vad menar du med "dottern är fulare än de flesta?" Skönhet sitter i betraktarens ögon, och insidan lyser alltid igenom i längden. Självklart är min dotter vackrare än de flesta. Det mest skrämmande är om det finns föräldrar som inte tycker det om sina barn.
    Skönhet ligger inte BARA i betraktarens ögon, det kommer alltid finnas en tjej i klassen som är den sötaste, och en som är den fulaste.

Lite syftet med tråden var ju att föra debatt om att utseendet faktiskt spelar en jävla stor roll, vare sig vi vill eller inte. Man kan med vackra ord säga att alla är lika fina, men det är inte så verkligheten ser ut. Och barn märker av verkligheten i skolan, och om den då skär sig med det föräldrarna säger - ja vad tänker barnet då?

Svar på tråden Vad gör du (se tråden)?