• strongisthenewme

Ny katt, väldigt skygg. Tips? :)

Hejsan!

Igår hämtade vi hem en ny liten kattunge, en liten flicka. Vi har en kastrerad kattpojke på snart 1 år sen innan.
    Hela kvällen igår så "gömde" hon sig i ett hörn vid skostället, men kom fram väldigt försiktigt några gånger och åt av maten vi hade satt fram till henne.
    Vi satt på golvet en stund och pratade försiktigt med varandra, och hon tittade nyfiket på oss.
    Vår kattpojke har också varit framme och försökt hälsa på henne försiktigt.

Nu upptäckte vi imorse när vi gick upp att hon har gömt sig under badkaret, så nu ligger hon där och kikar ut. Hon verkar inte rädd direkt, man ser nyfikenhet i hennes ögon men ändå vågar hon sig inte riktigt ut.

Finns det någon som har något bra tips på vad som kan förenkla det för både oss och henne att hon ska våga komma fram och kolla sig omkring i sitt nya hem? :)

• Svar på tråden Ny katt, väldigt skygg. Tips? :)
  • strumpan123

Låt henne vara och utforska när hon känner för det, ställ fram mat och vatten. Dra aldrig fram henne eller försök tvinga henne till någonting. 
    Hon kommer vara så här några dagar, tittar ut lite mer och mer tills hon känner sig säker.
    Se till att hon iaf vet vart lådan är, våran katt vågade inte gå så långt dit den var så vi ställde den närmare i början.
    När han tittade fram så försökte jag leka lite med honom med snören och sånt så att han glömde bort sin rädsla för en liten stund iaf =)

Min misse var likadan i början, tror det tog en 4 dagar innan han ville hoppa upp i sängen en kort stund och nosa men han sov alltid i sin hörna varje kväll i ca 1 vecka.. sen sov han där då och då.
    Första veckan var han inte framme mycket alls
    Nu har vi haft honom i flera månader och han är världens galna och mysigaste katt som ska ligga uppe på en och sova =) 

• MLB
    strumpan123 skrev 2013-11-17 13:31:26 följande:
    Låt henne vara och utforska när hon känner för det, ställ fram mat och vatten. Dra aldrig fram henne eller försök tvinga henne till någonting. 
    Hon kommer vara så här några dagar, tittar ut lite mer och mer tills hon känner sig säker.
    Se till att hon iaf vet vart lådan är, våran katt vågade inte gå så långt dit den var så vi ställde den närmare i början.
    När han tittade fram så försökte jag leka lite med honom med snören och sånt så att han glömde bort sin rädsla för en liten stund iaf =)

Min misse var likadan i början, tror det tog en 4 dagar innan han ville hoppa upp i sängen en kort stund och nosa men han sov alltid i sin hörna varje kväll i ca 1 vecka.. sen sov han där då och då.
    Nu har vi haft honom i flera månader och han är världens galna och mysigaste katt som ska ligga uppe på en och sova =) 
    Har liknande erfarenhet fran nar en vuxen katt flyttade in hos oss. Ha talamod och var lugna sa utforskar hon i sin egen takt.
  • strongisthenewme
    strumpan123 skrev 2013-11-17 13:31:26 följande:

Ja det gör vi, vi sitter en stund ibland på golvet och pratar en liten bit ifrån henne. Lägger vi ut lite godis på golvet så kommer hon fram väldigt försiktigt och äter det, men sen går hon in under badkaret igen.

Hon får den tid på sig som hon behöver för att känna sig trygg.

Lådan står bredvid badkaret, där den brukar stå så hon luktar/ser den :)

Hoppas på att hon blir en liten kelgris hon också när hon väl känner sig säker nog :)
  • strongisthenewme
    strumpan123 skrev 2013-11-20 21:33:15 följande:

Hur går det med lilla kissemissen? =)

Det går bra! :) hon är fortfarande lite "skygg", men nu kan man klappa henne lite, hon leker & utforskar mer och mer :)
Svar på tråden Ny katt, väldigt skygg. Tips? :)