• lotie

Bila i Europa i sommar med en 4 månaders?

Någon som har erfarenhet eller tips??

• Svar på tråden Bila i Europa i sommar med en 4 månaders?
  • Lindsey Egot the only one

Jag min mamma och mina två yngsta barn 7 år och 5 månader bilade till Nice och åkte över brännepasset och det gick jätte bra. Man får stanna när barnet börjar bli kinkigt och ge mat och byta blöja

• lotie

Kul och höra att det går:) hur långa sträckor körde ni i taget? Natt eller dagtid? Något annat tips på förberedelser eller packning? Storasyster kommer vara 2,5 år:)

Vi åkte Kiel färjan och kom av den vid 9:30 på morgonen. Sedan gjorde vi första stoppet efter Hamburg för att byta blöja. Det tar ca 3 timmar dit. Så var tredje timma tog vi ett break för att han inte skulle behöva sitta för långa sträckor i babyskyddet utan få ligga plant i vagnen en stund. Jag ammade inte den lille utan han åt ersättning pga mina mediciner så han fick mat i bilen av storasyster.

• Dixie

Det går säkert bra, bara ni har gott om tid på er! 4 mån sover ju ganska mycket, det är nog svårare att underhålla 2,5 åringen!

• HWR

Eftersom ryggen är känslig på en 4-månaders så bör ni ta en paus efter drygt en timme till 1,5-timme.

Jag håller med om att det nog blir svårare med 2,5-åringen :)

Sen vet man ju inte vad bebisen tycker om att åka bil. Men min äldsta var det en mardröm det första året! Hon bara skrek och skrek och skrek från avfär tills vi var framme, oavsett reselängd.
    Yngsta har alrig varit något problem. 

HWR skrev 2013-11-17 14:49:25 följande:

Eftersom ryggen är känslig på en 4-månaders så bör ni ta en paus efter drygt en timme till 1,5-timme.

Jag håller med om att det nog blir svårare med 2,5-åringen :)

Sen vet man ju inte vad bebisen tycker om att åka bil. Men min äldsta var det en mardröm det första året! Hon bara skrek och skrek och skrek från avfär tills vi var framme, oavsett reselängd.
    Yngsta har alrig varit något problem. 

Nej det är inga problem att åka bil med en 2,1/2 åring. Vår yngsta, han som var fem månader när vi åkte till Frankrike var 2 år förra året när vi bilade med husvagn till Ungern. Inga problem alls öht. Musik, laddad iPad med många spel och frukt, dricka, kex och risifrutti i en kylbox så gick det galant. Det tog 2,1/2 dygn ner till Ungern när vi körde 80km i timmen. Vi stannade kanske 3-4 gånger för att gå på toa och 1 gång för att äta lunch. Fika gjorde vi i bilen.
  • HWR
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-17 16:11:15 följande:
    Nej det är inga problem att åka bil med en 2,1/2 åring. Vår yngsta, han som var fem månader när vi åkte till Frankrike var 2 år förra året när vi bilade med husvagn till Ungern. Inga problem alls öht. Musik, laddad iPad med många spel och frukt, dricka, kex och risifrutti i en kylbox så gick det galant. Det tog 2,1/2 dygn ner till Ungern när vi körde 80km i timmen. Vi stannade kanske 3-4 gånger för att gå på toa och 1 gång för att äta lunch. Fika gjorde vi i bilen.
    Det beror ju helt på hur 2,5-åringen är. Min yngsta är snart 2,5 år och hon har myyyyyycket spring i benen. En resa på 30 mil tog oss 7,5 timmar i somras pga alla stopp vi var tvungna att göra.
    HWR skrev 2013-11-17 17:01:20 följande:
    Det beror ju helt på hur 2,5-åringen är. Min yngsta är snart 2,5 år och hon har myyyyyycket spring i benen. En resa på 30 mil tog oss 7,5 timmar i somras pga alla stopp vi var tvungna att göra.
    Då måste ni ha stannat väldigt ofta alt tagit väldigt långa stopp. 30 mil borde man hinna på ca 3-3,5 timmar så det dubbla var väldigt konstigt men visst folk är olika.
  • Dixie
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-17 18:20:03 följande:
    Då måste ni ha stannat väldigt ofta alt tagit väldigt långa stopp. 30 mil borde man hinna på ca 3-3,5 timmar så det dubbla var väldigt konstigt men visst folk är olika.

jag tror nog det mer handlar om att 2,5 åringar är olika!! Jättebra att det funkar för er, men att ge generella råd om att det inte är några problem att bila långt med små barn är kanske inte det bästa.....
  • lotie

Tack för alla tips. Just nu gillar tjejen att åka bil men vet vi ju inte om ett halvår.

Det oroar mig med bebisens rygg. Hur länge ska man vila innan man kör igen?
    Idag har ju folk babyskyddet på barnvagnen det kan väl inte vara bra för barnen?!

Kylbox är ju smart att ha med sig. Tips på annan packning?

lotie skrev 2013-11-25 20:57:57 följande:

Tack för alla tips. Just nu gillar tjejen att åka bil men vet vi ju inte om ett halvår.

Det oroar mig med bebisens rygg. Hur länge ska man vila innan man kör igen?
    Idag har ju folk babyskyddet på barnvagnen det kan väl inte vara bra för barnen?!

Kylbox är ju smart att ha med sig. Tips på annan packning?

Lyssna til barnet. Ni känner barnet bäst.
Svar på tråden Bila i Europa i sommar med en 4 månaders?