• Anonym (förvånad)

Barnens styvmor tycker inte att vi ska "leka familj"

Jag och mitt ex har varit skilda i många år, och våra fyra barn är nu alla i tonåren. Vi lever  båda i nya relationer sen länge. Mitt ex sambo har alltid varit svartsjuk på både mig och barnen, och det faktum att han en gång haft ett liv med oss. Trots att hon fanns med i bilden redan två år innan vi skildes, och därmed var en bidragande orsak till vår skilsmässa. Barnen har hon alltid behandlat väldigt styvmoderligt. Jag och barnens pappa har aldrig varit ovänner, utan alltid kunnat prata med varandra om det som rör barnen. Jag tillhör heller inte gänget av rabiata biomammor. Har aldrig lagt mig i deras liv eller försökt sabotera.   Mitt ex och hans sambo har två gemensamma barn.

Nu är det så att våra barn vill att vi ska gå till fotografen och ta ett "familjefoto". De vill ha ett foto på mamma, pappa och alla syskon tillsammans. Detta är helt okej för både mig och deras pappa och även för min man, men inte för mitt ex sambo. Hon har ställt till med stort rabalder om detta, och kan inte se vad det ska vara för mening att "leka familj", och motsätter sig detta starkt. Vi ska inte "leka familj", men vi är ju trots allt barnens föräldrar, och det är deras önskan.

Är detta verkligen opassande?

• Svar på tråden Barnens styvmor tycker inte att vi ska "leka familj"
  • VIDE MI

Förstår henne fullt ut! Min man hade fått fnatt om jag och mitt ex som jag separerat ifrån sedan 7 år skulle träffas för att ta familjefoton då våran rimtiga familj utesluts och den gamla familjen skulle gillas!! Nej, nej så funkar det oftast inte om man inte är tokdominant i sin nya familj och den nya inte får ingå på riktigt. Min man hade inte velat vara med på kort med sitt svartsjuka gamla ex heller och skulle skratta om hon menade att hon ville ta ett familjekort hos fotograf och sa att det var för barnens skull. Jag skulle ha lite förståelse om ni var nyskilda och ville åka på en sista semester resa eller ta det där sista kortet. Men annars verkar det bara som ett ex som vill pinka revir som inte är hennes längre och blir sur när hon inte får dominera och dessutom använder barnen som slagträ. Det är min tolkning.....

• Lindsey Egot the only one
    VIDE MI skrev 2013-11-19 20:19:23 följande:

Förstår henne fullt ut! Min man hade fått fnatt om jag och mitt ex som jag separerat ifrån sedan 7 år skulle träffas för att ta familjefoton då våran rimtiga familj utesluts och den gamla familjen skulle gillas!! Nej, nej så funkar det oftast inte om man inte är tokdominant i sin nya familj och den nya inte får ingå på riktigt. Min man hade inte velat vara med på kort med sitt svartsjuka gamla ex heller och skulle skratta om hon menade att hon ville ta ett familjekort hos fotograf och sa att det var för barnens skull. Jag skulle ha lite förståelse om ni var nyskilda och ville åka på en sista semester resa eller ta det där sista kortet. Men annars verkar det bara som ett ex som vill pinka revir som inte är hennes längre och blir sur när hon inte får dominera och dessutom använder barnen som slagträ. Det är min tolkning.....

Har du läst TS alla inlägg? En stor rekommendation!
  • VIDE MI
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-19 20:35:58 följande:

Har nu läst några......han verkar ju vara en riktig skit, styvmorsan med.......
  • mpermper
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-19 20:35:58 följande:
    Det roliga med sådana här trådar är de som utgår från sig själva när de svarar. Som om någon enskild människas liv är en template för hur andras livssituationer ser ut. Navelskådning på hög nivå.
  • Lindsey Egot the only one
    VIDE MI skrev 2013-11-19 20:42:57 följande:

Har nu läst några......han verkar ju vara en riktig skit, styvmorsan med.......
    Fortsätt! Fortsätt!
  • Millicent
    mpermper skrev 2013-11-19 20:47:05 följande:
    Det roliga med sådana här trådar är de som utgår från sig själva när de svarar. Som om någon enskild människas liv är en template för hur andras livssituationer ser ut. Navelskådning på hög nivå.

"Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think." -Albert Einstein
  • Anonym (sjukt)
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-19 18:14:16 följande:

Ja, om DU tar bilden, ja. Men nu talade vi ju om ett STUDIOFOTO, där man planerar i förväg och bokar tid och betalar massa stålar!
    Vad gör det för skillnad?? Är man mer eller mindre familj för att man betalar för fotot? Om jag planerar ett foto med bara mig och mamma betyder ju inte det att min pappa inte är en del i familjen eller att jag älskar honom mindre, det är ju bara ett foto. Nästa gång kanske det bara är jag och pappa. Sluta lägga in betydelser och dolda meningar i ett kort, det är stört-löjligt!!!
  • Anonym (förvånad)

Jag förstår inte varför en del reagerar på att det ska bli ett studiofoto, och att det kostar. Vad spelar det för roll i sammanhanget? Varför skulle det vara mer acceptabelt om vi åker hem till någon vi känner  som är duktig fotograf och tar fotot där?

Nu är det barnens pappa som kommer att betala för fotona.  De har aldrig fått följa med på några semesterresor eller annat trevligt han gjort med sina andra barn, så det är väl helt okej.

• Blancheflour

TS, jag tycker inte alls att det är opassande. För era barn är ni säkerligen fortfarande en familj men med 2 statister som lever med deras föräldrar. Självklart ska ni ta ett familjefoto tillsammans då det är barnens önskemål, även om du och barnets pappa har skilt sig är ni ju fortfarande barnens föräldrar och att de vill gå och ta ett familjefoto visar ju bara att barnen fortfarande upplever familjebanden mellan biofamiljen som viktiga vilket inte behöver exkludera de nya som kommit in bilden som oviktiga men de tillhör ju inte uppenbarligen inte familjen ur barnets perspektiv och barnen har rätt att känna vad de vill utan att behöva ifrågasättas.

• Anonym (förvånad)
    söderomizabella skrev 2013-11-21 11:45:50 följande:
    TS, jag tycker inte alls att det är opassande. För era barn är ni säkerligen fortfarande en familj men med 2 statister som lever med deras föräldrar. Självklart ska ni ta ett familjefoto tillsammans då det är barnens önskemål, även om du och barnets pappa har skilt sig är ni ju fortfarande barnens föräldrar och att de vill gå och ta ett familjefoto visar ju bara att barnen fortfarande upplever familjebanden mellan biofamiljen som viktiga vilket inte behöver exkludera de nya som kommit in bilden som oviktiga men de tillhör ju inte uppenbarligen inte familjen ur barnets perspektiv och barnen har rätt att känna vad de vill utan att behöva ifrågasättas.
     Ansvaret för att barnen aldrig lärt känna sina halvsyskon får man lägga på deras far. Han hade kunnat se till att de träffats trots att barnen slutat att vara på besök i sin pappas hem. Han hade ofta kunnat ta med halvsyskonen till farmor och farfar, systrar och bröder, där han brukade träffa och umgås med barnen han har tillsammans med mig. Eller han kunde tagit med sig alla barnen till stugan på landet nån vecka under sommarlovet, så de hade fått lära känna varandra. Det finns massor av saker han kunnat gjort, men som aldrig blev, tyvärr .Därför är deras halvsyskon främlingar för dem, och själva är de i sin tur lika mycket främlingar för sina halvsyskon. En förlust för dem alla!

Vår äldsta dotter har ställt sin pappa mot väggen angående detta många gånger. Hon har även pratat med honom om hur dåligt de till slut mådde av sin styvmammas utfrysning. Hon har pratat med honom om allt som tryckt henne genom åren. Varit både arg och ledsen, och ibland har de gråtit tillsammans. Hon är väl medveten om sin pappas brister, men hon älskar honom ändå, och hon har förlåtit honom.

Men det är aldrig för sent! Jag hoppas att deras pappa kan hjälpa dem att i framtiden kunna träffas, så de kan knyta vänskapsband till varandra. Någon syskonkänsla kanske det aldrig kommer att kunna bli, men vänskap är fint det med. Det är vad mina barn vill och önskar. Deras pappa är idag medveten om vilka fel han gjort, och tar på sig skulden för att det blivit så här. Någon relation till styvmamman kommer det aldrig att bli. Viljan till det finns varken hos dem eller henne.

• Blancheflour
    Anonym (förvånad) skrev 2013-11-21 15:59:35 följande:
     Ansvaret för att barnen aldrig lärt känna sina halvsyskon får man lägga på deras far. Han hade kunnat se till att de träffats trots att barnen slutat att vara på besök i sin pappas hem. Han hade ofta kunnat ta med halvsyskonen till farmor och farfar, systrar och bröder, där han brukade träffa och umgås med barnen han har tillsammans med mig. Eller han kunde tagit med sig alla barnen till stugan på landet nån vecka under sommarlovet, så de hade fått lära känna varandra. Det finns massor av saker han kunnat gjort, men som aldrig blev, tyvärr .Därför är deras halvsyskon främlingar för dem, och själva är de i sin tur lika mycket främlingar för sina halvsyskon. En förlust för dem alla!  Vår äldsta dotter har ställt sin pappa mot väggen angående detta många gånger. Hon har även pratat med honom om hur dåligt de till slut mådde av sin styvmammas utfrysning. Hon har pratat med honom om allt som tryckt henne genom åren. Varit både arg och ledsen, och ibland har de gråtit tillsammans. Hon är väl medveten om sin pappas brister, men hon älskar honom ändå, och hon har förlåtit honom. Men det är aldrig för sent! Jag hoppas att deras pappa kan hjälpa dem att i framtiden kunna träffas, så de kan knyta vänskapsband till varandra. Någon syskonkänsla kanske det aldrig kommer att kunna bli, men vänskap är fint det med. Det är vad mina barn vill och önskar. Deras pappa är idag medveten om vilka fel han gjort, och tar på sig skulden för att det blivit så här. Någon relation till styvmamman kommer det aldrig att bli. Viljan till det finns varken hos dem eller henne.

Vad sorgligt -:(. Jag hoppas att dom kan knyta kontakt med styvsyskonen när dom blir vuxna i så fall men styvmamman ska man bara strunta i men dåligt av pappan att inte vara mer aktiv i sina barns liv. Jag önskar dig verkligen all lycka till TS, du verkar vara en vettig och empatisk person vilket är tur för barnen att de har åtminstone en bra förälder och en brakförlust för ditt ex att han inte längre är din man! Styrkekram!
  • Anonym (förvånad)
    söderomizabella skrev 2013-11-21 17:00:04 följande:

Vad sorgligt -:(. Jag hoppas att dom kan knyta kontakt med styvsyskonen när dom blir vuxna i så fall men styvmamman ska man bara strunta i men dåligt av pappan att inte vara mer aktiv i sina barns liv. Jag önskar dig verkligen all lycka till TS, du verkar vara en vettig och empatisk person vilket är tur för barnen att de har åtminstone en bra förälder och en brakförlust för ditt ex att han inte längre är din man! Styrkekram!
    Tack snälla!
Svar på tråden Barnens styvmor tycker inte att vi ska "leka familj"