• Cookies

Hur klara sig utan vagn

Är gravid och har därför börjat fundera på det här med vagn och sjal. Ogillar verkligen vagnar efter en hel del runt traskande med min systers barn i en; tycker dom är bökiga och onödiga. Och allra helst vill jag sjala för fullt om bebisen trivs med det. Men jag funderar lite på hur man egenligen gör om man har sjal/sele i vissa situationer då man vanligtvis lägger barnet i vagnen, som t.ex. om man är och fikar på ett cafe och bebisen somnar?
    Har ingen i min närhet som har använt sjal utan alla använder vagn så har ingen koll på hur "folk" gör egentligen.

• Svar på tråden Hur klara sig utan vagn
  • Flickan och kråkan
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-20 11:21:43 följande:
    Så du bär runt på en treåring i sjal?
    Ja utan tvekan, men man kan ju inte använda trikå utan en vävd som passar större barn.....med linblandning förslagsvis. Även i en bra toddlersele. Och på ryggen så klart - oavsett bärredskap.
  • Rocket Mania
    NenneLo skrev 2013-11-20 12:53:35 följande:
    Har man en bra tränad rygg så är det säkert inga problem. Dock hellre rygg än mage skulle jag tro, med den vikten. 
    Men om du nu burit barnet sedan det var helt litet har ju ryggen hunnit vänja sig och en och annan muskel lär väl ha uppstått. Det är ju inte så att man från en dag till en annan slänger på sig 16 kilo och knallar runt 8 timmar.
  • NenneLo
    Rocket Mania skrev 2013-11-20 12:57:03 följande:
    Men om du nu burit barnet sedan det var helt litet har ju ryggen hunnit vänja sig och en och annan muskel lär väl ha uppstått. Det är ju inte så att man från en dag till en annan slänger på sig 16 kilo och knallar runt 8 timmar.
    Nja, jag vet inte. Jag har haft sele (manduca) sen sonen var liten, men börjar få ont nu när han väger 12. Fast, är gravid också, så det kanske spelar roll haha. Sen har vi ju haft vagn också. Någon som bara använder sjal/sele är nog mer van. Men det viktiga är ju att iaf ha en bra sele eller sjal så att man bär rätt.
    2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • seline13

Min unge vägrade vagn tills han kunde sitta upp. Så jag fick snällt bära. Det gick jättebra, men jag förstår TS undran. När vi var och fikade fick han sova i sjalen eller helt enkelt i mina armar. Och det är ju kanske lite opraktiskt om han somnade precis då vi skulle gå. (Han vaknade ju garanterat om man skulle stoppa in honom i sjalen igen) Sen var det jobbigt om jag ville ha händerna fria innan han skulle in i sjalen, ibland måste man lägga ifrån sig barnet för att kunna fibbla med nåt (typ ta på sig kläder). Vänner som höll honom eller lån av deras vagnar räddade mig. Sånt där läser sig alltid och man lär sig med tiden. i början släpade jag alltid med mig vagnen, men insåg att jag aldrig använde den. Man vänjer sig! Vagn är praktiskt om man måste bära mycket, typ handla, annars var den när min var mindre mest i vägen!

• Woodgrove

Vi använde inte vagn de första två åren. Hade en ryggsäck som skötväska. Om barnet somnar på ett café i sjalen låter du barnet vara kvar i sjalen medan du fikar. Inte svårare än så (och lära sig tycka om ljummet kafe/the) När du övat och blir van kan du göra allt med sjalen utom att duscha jag gick på toa med dottern kvar i sjalen när hon var bebis. Händerna är fria hela tiden. 

Vi hade en trikåsjal, en sele från Ergo och två olika mei tai. Se till att börja öva knytningar redan innan bebisen kommer så att handgreppet finns där innan det är dags att stoppa ner en riktig bebis.  Och om ni får ett kräkbarn är det nog bra att ha två trikåsjalar. 

• Linmin

Själv tyckte jag att ha bebis i sjal blir tungt fort, jobbigt för ryggen, kanske bärsele är bättre, en del bärselar finns ju med plattor för att det ska vara avlastande för ryggen. 
    Apropå vagn beror det ju på vad du skaffar för vagn, det finns ju väldigt smidiga vagnar med svängbara hjul.  

• Rocket Mania
    Linmin skrev 2013-11-21 10:23:18 följande:
    Själv tyckte jag att ha bebis i sjal blir tungt fort, jobbigt för ryggen, kanske bärsele är bättre, en del bärselar finns ju med plattor för att det ska vara avlastande för ryggen. 
    Apropå vagn beror det ju på vad du skaffar för vagn, det finns ju väldigt smidiga vagnar med svängbara hjul.  
    Det är inte plattor som avlastar, det är ett ordentligt avbärarbälte (höftbälte).

Gå till närmaste outdoor-butik och be att få se en riktigt bra ryggsäck, kolla hur bärsystemet ser ut och sedan går du ut och letar efter en sele med liknande bärsystem.

Plattor lär du inte hitta. 
  • Flickan och kråkan
    Linmin skrev 2013-11-21 10:23:18 följande:
    Då måste du knyta  tokigt (troligtvist för löst)  eller har en för svajig sjal för för tungt barn. Vad är det för sjal du har/har haft? Ska du ha bärsele ska du som sagt ha en med rejält höftbälte (inga plattor i ryggen, i dessa selar hänger barnet på axlarna).
  • Linmin

Som sagt alla tycker vi olika! För tungt, det var vad jag tyckte med sjal. Och nej, jag knöt inte fel.......

• Flickan och kråkan
    Linmin skrev 2013-11-21 12:35:53 följande:
    Som sagt alla tycker vi olika! För tungt, det var vad jag tyckte med sjal. Och nej, jag knöt inte fel.......
    Ja, det är klart att man kan tycka olika och trivas eller inte trivas med sjal eller bärsele, men blir det tungt fort när man bär liten bebis i vävd långsjal så knyter man tokigt någonstans.
  • daimstrut

Tycker det blir så varmt på sommaren med sjal eller sele. Mkt skönare att parkera bebis i en luftig vagn i skuggan. Men alla är kanske inte lika varma av sig som mig.

Svar på tråden Hur klara sig utan vagn