• Anonym (SvärmorFan)

Så jävla sur på min svärmor

Jag behöver skriva av mig / se ifall jag har gjort fel.

Det kan kännas som en skit sak, men enligt mig är det inte det.

Det började med att vi var hemme hos min svärmor (bor ganska nära) och hon hade passat vår hundvalp.

Vår hundvalp hade då inte ätit på ett antal timmar (Vi var 30min sena med att ge henne maten på sin bestämda tid). = En hungrig hund samt understimulerad då vår svärmor inte hade lekt med henne tillräckligt. Det blir en bitig och jobbig hundvalp.

Hur som helst så först lade hon kommentaren i stil med "Så här blir hon när hon är stor.. bitig och jobbig" som att vi gör ett dåligt jobb med vår hund.

(Värt att notera att vi har den mest bitiga rasen, som även kallas land haj).. hon är i sin bit på allt period.

Kort där efter så biter/ nafsar vår valp vår svärmor i fötterna. Hon tar tag i valpen på ett sätt jag inte gillade.

Jag sa till henne direkt att så gör du inte om. Hon svarade med att jo, det är så man gör.
    Jag sa nej, det är vår hund och vi bestämmer. Hon sa "Jo, så gör jag och så gör man"

Vi höll på så i kanske 15-20 sec och sade det till varandra hela tiden (samma sak)

Jag blev så arg så jag tog vår valp och gick hem utan att säga något.'

Senare på kvällen skickade jag ett sms till henne ifrån min tjejs telefon där jag förklarade varför man inte gör som hon gjorde. (Utan att gå in på för mycket detaljer så kan det göra så vår valp blir rädd för händer och biter varje hand som kommer i närheten som hon inte känner). 

Hon var fortfarande inne på samma spår som att hon inte gjort något direkt fel. 

-------

Just nu är så jag så extremt less på henne, jag orkar inte prata med henne, jag orkar inte träffa henne. Jag klarar inte av henne helt enkelt.

Jag resonerar att det är vår valp. Vi uppföder den, det är våra regler och hon ska anpassa sig efter dem. Visst, kul och snällt att hon passar henne åt oss.. men att kritisera hur vi gör och att bestraffa vår hund på ett sätt jag inte är okej med fick droppen att rinna över.

Även om hon ställer upp så får hon inte behandla vår valp på vilket vis som helst.  

---
    Så jag undrar, har jag rätt att vara sur på henne? Min tjej tycker jag är lite löjlig och överreagerar.  

• Svar på tråden Så jävla sur på min svärmor
  • Anonym (Eve)

Er hund = era regler. Men om ni lämnat en valp till svärmor så får ni räkna med att hon kommer att fostra den efter sina idéer men det bör väl inte vara något större problem så länge det är ni som har huvudansvaret för hunden och svärmor bara är hundvakt ytterst sällan.

• SIS79

HAHA... Jag var stensäker på att du var en tjej så himla tramsigt som du uttrycker dig - gissa om jag blev paff när du skrev att du använde flickvännens mobil...

Men du kanske är lesbisk och lite allmänt rabiat?

Om en hund biter på mig så anser jag mig ha all jävla rätt i världen att ta tag i den hunden och fya den. Vi har haft fyra hundar som alla blivit fina kloka och mycket pålitliga vovvar med våra uppfostringsmetoder.

Jag tycker att du ska ta och växa upp och sluta bete dig så bortskämt och omoget. Köp svärmor en blomma och be om ursäkt för ditt beteende.

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (hundälskare) skrev 2013-11-18 00:29:42 följande:

Alltså ni som skriver "ouppfostrad valp", ja, det ÄR en valp, som håller på att fostras. Valpar bits, vilket man lär dem till att INTE göra, såklart. Jag förstår heller inte varför det är så fruktansvärt att låta någon passa en valp några timmar? Ingen här som låter svärmor passa era barn ibland i några timmar? Då kanske man inte ska skaffa barn heller, om man nu inte har "tid" för det...

Och TS, jag förstår att du blev arg, det hade jag också blivit fall jag ansett att någon "sagt åt" min hund på ett sätt jag inte gillade.   

Jo svärmor kan visst passa en hundvalp men hon får ju inte marker mot hunden när den gör fel enligt TS eftersom hon inte gör som han vill. En hundmamma hade lagt ner valpen på rygg allt nafsat valpen i sidan när valpen gör fel. Att komma sent och sedan klaga är ohyfsat när svärmor ställt upp och passat hunden längre tid än vad de kom överens om. Och nu vet TS att tillsnörts gång väljer de en annan hundvakt. Jag kommer alltid vara av den åsikten att skaffar man djur och barn har man själv ansvar för dom 24/7.
    Anonym (m) skrev 2013-11-18 00:36:25 följande:

jag fattar inte varför den inte fick mat då så den blev lugn? eller missar jag nåt? inte lämnar man en hund till hundvakt om den är utsvulten, med mindre att man säger att den måste få mat genast?

Jag tror att TS inte tog med sig mat hem till svärmor.
  • Anonym (svärmor)

Jag är inte T.S. svärmor. Men T.S. frågar: överreagerar jag. Svar: ja. Eftersom svärmor inte skadade hunden finns ingen anledning  att reagera som du gör. Du skulle själv ha varit lite snabbare på att ta hunden när den började nafsa.

Svärmor hade inte lekt med hunden? Hade hon fått i uppdrag att leka med valpen?  Eller skulle hon bara passa den?  Om hon inte är van vid hund, kanske det inte faller sig naturligt för henne att sysselsätta hunden.

I fortsättningen skulle jag (om jag var din svärmor) tacka nej till att passa valpen.    

• Anonym (Sofie)

För mig är det helt omöjligt att förstå hur man ens kan bli osams över en sån här struntsak! Hade min svärmor sparkat eller slagit min hund hade jag sagt till, men aldrig att jag ens hade nämnt att svärmor fyar min hund på ett sätt jag ogillar!! Är det normalt att folk håller på och bråkar för såna här småsaker??? Förvånad

Anonym (Sofie) skrev 2013-11-18 10:41:05 följande:

För mig är det helt omöjligt att förstå hur man ens kan bli osams över en sån här struntsak! Hade min svärmor sparkat eller slagit min hund hade jag sagt till, men aldrig att jag ens hade nämnt att svärmor fyar min hund på ett sätt jag ogillar!! Är det normalt att folk håller på och bråkar för såna här småsaker??? Förvånad

Det som är ännu märkligare är att TS använder sin sambos telefon för att fortsätta tjafsa istället för att använda sin egna och visa att det är TS som skriver.
  • Fanny b
    Anonym (SvärmorFan) skrev 2013-11-17 19:41:40 följande:

Det började med att vi var hemme hos min svärmor (bor ganska nära) och hon hade passat vår hundvalp.

Vår hundvalp hade då inte ätit på ett antal timmar (Vi var 30min sena med att ge henne maten på sin bestämda tid). = En hungrig hund samt understimulerad då vår svärmor inte hade lekt med henne tillräckligt. Det blir en bitig och jobbig hundvalp.

Hur som helst så först lade hon kommentaren i stil med "Så här blir hon när hon är stor.. bitig och jobbig" som att vi gör ett dåligt jobb med vår hund.

(Värt att notera att vi har den mest bitiga rasen, som även kallas land haj).. hon är i sin bit på allt period.

Kort där efter så biter/ nafsar vår valp vår svärmor i fötterna. Hon tar tag i valpen på ett sätt jag inte gillade.

Jag sa till henne direkt att så gör du inte om. Hon svarade med att jo, det är så man gör.
    Jag sa nej, det är vår hund och vi bestämmer. Hon sa "Jo, så gör jag och så gör man"

Vi höll på så i kanske 15-20 sec och sade det till varandra hela tiden (samma sak)

Senare på kvällen skickade jag ett sms till henne ifrån min tjejs telefon där jag förklarade varför man inte gör som hon gjorde. (Utan att gå in på för mycket detaljer så kan det göra så vår valp blir rädd för händer och biter varje hand som kommer i närheten som hon inte känner). 

-------

Just nu är så jag så extremt less på henne, jag orkar inte prata med henne, jag orkar inte träffa henne. Jag klarar inte av henne helt enkelt.

Jag resonerar att det är vår valp. Vi uppföder den, det är våra regler och hon ska anpassa sig efter dem. Visst, kul och snällt att hon passar henne åt oss.. men att kritisera hur vi gör och att bestraffa vår hund på ett sätt jag inte är okej med fick droppen att rinna över.

Även om hon ställer upp så får hon inte behandla vår valp på vilket vis som helst.  

---
    Så jag undrar, har jag rätt att vara sur på henne? Min tjej tycker jag är lite löjlig och överreagerar.  
  • Fanny b
    Anonym (SvärmorFan) skrev 2013-11-17 19:41:40 följande:

-------

---
    Min erfarenhet som hundägare är inte att valpar biter mer för att deras mattid försenats med en halvtimme. Lek med valpar gör enligt min erfarenhet att valparna blir pigga och vill leka mer. Av den anledningen skulle jag inte vilja att mina hundvakter lekte med mina valpar, för om de blir för uppspelta kan de börja bita. Jag kan klara av det som hundägare men hundvakter kan tycka det är obehagligt. Ni har
    rätt att bestämma era regler för valpen ska hanteras när den biter, men om eran hundvakt inte accepterar dem bör ni inte lämna valpen hos denne.

När det gäller valpar så tycker jag också man ska lära sin egen valp och se i vilka situationer den biter. Mina valpar har  te x bitit i situationer där de blir triggade.  t ex vid lek. Direkt när jag blivit neutral har de slutat. Av den anledningen bet de inte hundvakter, då jag så åt dessa att om ni leker med dem kan de bli uppspelta och nafsas. Har man en valp som man inte kan förutse när den ska börja nafsa så är mitt råd att då inte ha oerfarna hundvakter.  
  • Fanny b
    DeLo skrev 2013-11-17 22:24:57 följande:
    "Vår hundvalp hade då inte ätit på ett antal timmar (Vi var 30min sena med att ge henne maten på sin bestämda tid). = En hungrig hund samt understimulerad då vår svärmor inte hade lekt med henne tillräckligt. Det blir en bitig och jobbig hundvalp."

Står ju där att den verkar blå sådan med för lite stimulans liksom hunger.
    Pinsamt att du (och flertalet andra) inte kan läsa och få in den där meningen i ert huvud? 

Jag tror inte på att valpar som inte fått sin mat i tid samt inte blivit stimulerade börjar bita mera. Däremot är det så att för valpen uppiggande stimulans kan få den att bita mera.  Jag tycker heller inte man som hundägare kan begära av en hundvakt att stimulera ens hund. När det gäller valpar så tycker jag också att man bör vara restriktiv med vilka som får stimulera valpen. För när man t ex leker med en valp finns risken att den börja nafsa, det kan ovana hundvakter tycka är jobbigt. Sedan tycker jag är upp till varje hundvakt att avgöra vad hunden ska få göra hemma hos dem. Jag hade t ex släktingar som varje gång jag kom till dem med mina hundar så fick de mat, en hund visade t om vad maten fanns för dem när inte den fick mat på en gång.  Hos en annan släkting var det tvärtom, där fick mina hundar mat på tallrikar på golvet och släktingen ville att de skulle vara lugna.

Resultatet blev att hos den förstnämnda släktingen så var mina hundar mera stökiga, och hos den andra lugnare.  
  • Anonym (westie)

Ja, du överdriver. Jag tycker synd om din tjej, det måste vara jobbigt att ha en så socialt osmidig sambo att du inte kan hålla sams med hennes mamma.

Om jag var svärmor så var det sista gången jag ställde upp och passade er . Om jag var dej skulle jag be om ursäkt för att det blev tjafs. Skyll på att du var hungrig och blir lite bitig då.....

• nevermind

Om svärmor är såhär med er hund, hur kommer hon vara mot era eventuella barn?

TS, jag tycker svärmor gjorde fel. Det är er hund och det är era regler som gäller.
    Lär er av misstaget att låta henne vara hundvakt. Be henne inte igen.

• Anonym (svärmor)
    nevermind skrev 2013-11-21 20:03:54 följande:
    Om svärmor är såhär med er hund, hur kommer hon vara mot era eventuella barn?

TS, jag tycker svärmor gjorde fel. Det är er hund och det är era regler som gäller.
    Lär er av misstaget att låta henne vara hundvakt. Be henne inte igen.
    Nehej, inte hemma hos svärmor. Där kan det omöjligt  vara "era regler." Någon måtta skall det vara. Att invadera en annans hem med sin hund eller med sitt barn och hävda "min hund,  mina regler, mitt barn, mina regler" är bara ouppfostrat.

hemma hos MIG gäller mina regler, både för Hund och Barn.

Svårt att fatta?   
  • Anonym (svärmor)
    nevermind skrev 2013-11-21 21:01:11 följande:
    Så om barnen är vegetarianer så äter de kött hos dig..?

Du skämtar. Självklart vet du precis hur det fungerar normalt. D.v.s. JAG är vegetarian. Föräldrarna får ta med sig en kötträtt som jag värmer, om nu barnbarnen skulle avlida av vegetarisk kosthållning. (Är du dum?)
  • Trilllana
    Anonym (svärmor) skrev 2013-11-21 22:25:05 följande:

Du skämtar. Självklart vet du precis hur det fungerar normalt. D.v.s. JAG är vegetarian. Föräldrarna får ta med sig en kötträtt som jag värmer, om nu barnbarnen skulle avlida av vegetarisk kosthållning. (Är du dum?)
    Allergi då?
Svar på tråden Så jävla sur på min svärmor