• Anonym (Planerar barn)

Aktivitetsstöd.Inkomst vid 240-dagarsregeln?

Hej,

Jag försöker läsa mig fram i denna djungel av regler men lyckas inte få klarhet i frågan. Jag praktiserar med aktivitetsstöd fram till mars då jag med ganska stor säkerhet kommer få en heltidsanställning, BF är i Augusti och jag kommer då endast ha arbetat 5 månader med vanlig inkomst, Räknas min nuvarande inkomst på 223kr/dag som inkomst enligt 240-dagarsregeln? Alltså uppfyller jag regeln för 240 dagars sysselsättning fast jag bara haft praktik med a-stöd? Kommer min föräldrapeng grundas på min lön vid BF eller slås ut genomsnittligt?

MVH 

• Svar på tråden Aktivitetsstöd.Inkomst vid 240-dagarsregeln?
  • Försäkringskassan

Hej!

De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig - den beräknade eller den faktiska födelsen. Om du inte uppfyller villkoret får du ersättning på grundnivå med 225 kronor per dag.
    Aktivitetsstödet räknas inte som inkomst av eget arbete och kan inte räknas med, däremot om du hade ett arbete innan du fick aktivitetsstöd där inkomsten var 180 kr per dag kan det räknas in i så fall.

För resterande dagar i föräldrapenningen kan den baseras på den inkomst du har av eget arbete om du får en stadigvarande anställning efter praktiken.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

• Anonym (Planerar barn)

Hej,

Jag hade ett arbete innan jag blev arbetslös och skrev in mig direkt på arbetsförmedlingen när jag blev arbetslös, Dock måste man ha varit arbetslös 6 månader för att få a-stöd så det blir inte 240 dagar i följd. Måste det vara så? Alltså jag har arbetat, blivit arbetslös 8 månader(inskriven på ams), fått en praktik med a-stöd och ska sen börja arbeta vid praktikens slut.

En vilsen själ söker svar,

Mvh

• Försäkringskassan

Hej igen,

Om du sedan din anställning upphörde har varit inskriven på arbetsförmedlingen, praktiserat samt uppburit A-kassa så bör du uppfylla 240-dagarsvillkoret.

Vilken ersättning som du blir berättigad om du uppfyller villkoret beror på dina anställningar och vad vi fastställer din sjukpenninggrundandeinkomst till.

Inkomster som kan ligga till grund för fastställandet av din SGI är inkomster som beräknas att pågå i minst 6 månader eller som är årligen återkommande.

Hälsningar

Allan, Handläggare

• Anonym (Planerar barn)

Hej igen,

Ursäkta förvirringen men jag förstår verkligen inte, Det är en djungel av regler och experterna klistrar väldigt ofta in text direkt från FKs hemsida. Dem flesta som kontaktar er har oftast läst infon på hemsidan men behöver tydliga svar eftersom dem INTE förstått vilka regler som gäller efter att ha läst på er hemsida.

Jag har arbetat 3 år, blivit arbetslös, skrev in mig direkt hos AMS (utan a-kassa eftersom jag inte var medlem när jag arbetade), praktiserar nu och kommer börja anställning i mars, Eftersom jag varit inskriven hos ams 8 mån INNAN jag började praktisera blir det ju inte 240 dgr i följd innan beräknad förlossning. 

Vad menas med "beräknas pågå" i 6 månader? Det är en tillsvidareanställning som beräknas pågå hela livet om ingen av parterna avslutar anställningen men jag kommer bara hinna arbeta 5 månader innan beräknad födsel?

Tacksam för svar

• Anonym (Planerar barn)

Förtydligande,
    Jag får nu under praktiken aktivitetsstöd, ej a-kassa, Så jag uppfyller kraven om inskrivning på arbetsförmedlingen och praktik men ej uppburit a-kassa. Hur blir det då?

• Försäkringskassan

Hej! 

I ditt fall så rekommenderar jag att du kontaktar försäkringskassan på nummer 0771 524 524 så att vi kan förklara för dig. 

Hälsningar 
    Tella, handläggare

Svar på tråden Aktivitetsstöd.Inkomst vid 240-dagarsregeln?