Kraftiga smärtor; cysta på äggstock och ev. utomkveds - erfarenhet?
Är ny här på forumet och vet inte riktigt om jag har lagt in tråden på rätt ställe, säg gärna till i såna fall!
Jag fick reda på att jag var gravid för 9 dagar sedan. Jag hade min senaste mens den 5 oktober och befruktningen skedde antingen den 19 eller 24 oktober. Jag har gått runt hela livet och varit orolig för att jag inte ska kunna bli gravid då det tog ett tag för mina föräldrar att få mig och även min bror. Däremellan fick hon x antal missfall dessutom. Nu hade jag och min sambo turen att bli gravida på första försöket och eftersom att det gick så snabbt så känner jag mig orolig att allt ska gå åt helvete eftersom att vi redan haft sån tur...
Den här tiden efter att vi plussade har varit ett helvete rentutsagt. Jag har haft så vansinnigt ont i tjejmagen, speciellt på nätterna. Har fått vaknat minst en gång per natt pga smärtan som varit riktigt jobbig. Sådär så att jag har mått illa och kallsvettats ibland. Annars har jag haft som molvärk lite från och till under de här dagarna, typ som mensvärk. Den jobbiga smärtan har som sagt mestadels varit under natten, men även på kvällarna och idag även på förmiddagen. Smärtan har kommit stötvis/i intervaller och varar oftast inte längre än några sekunder, men kommer ofta tätt inpå. Jag är förstås väldigt orolig och de här 9 dagarna har känts som en evighet. Jag har inte haft några blödningar... Det värsta har nog varit oron och det konstanta katastroftänket och tankarna kring att jag inte är värd att det ska gå bra osv.
Annars har jag känt av lite illamående, mycket ömma bröst, ingen matlust, konstant kissnödig, förstoppning (vilket jag aldrig har annars), mycket flytningar....
Idag, efter att ha haft en jobbig natt med den vanliga smärtan samt även på morgonen kände jag att jag inte orkade längre. Jag åkte till gynakuten och fick komma på ultraljud och ta diverse prover. Läkaren kunde se en hinnsäck och gulesäck med en "prick" i på 2 mm (tror det v ar 2,5 mm). Hon såg även att jag hade en 2 cm stor cysta på ena äggstocken som tydligen har läckt en del, vilket troligen orsakat smärtan. Hon menade på att allt ser bra ut men man kunde inte se någon hjärtaktivitet ännu men hon kunde heller inte helt och hållet utesluta utomkvedshavandeskap. Därför ska jag komma och lämna blodprov inom 48 h och även boka in ett nytt besök om en vecka.
Är utom mig av oro. Kände inte alls att jag fick tillräckligt med information och jag blev praktiskt taget utkörd från rummet då det var en annan tjej som kom in mer akut. Har en massa frågor och har legat och gråtit hela dagen och läst på en massa trådar på nätet om utomkvedshavandeskap och cystor. Nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av detta? Nu såg hon ju faktiskt en hinnsäck/gulsäck/prick mitt i livmodern, kan man TROTS detta ha ett utomkveds? Och brukar man göra något åt en sån liten cysta eller får jag leva med smärtan om
det nu är den som orsakar detta?