• Anonym (Orolig)

Kraftiga smärtor; cysta på äggstock och ev. utomkveds - erfarenhet?

Är ny här på forumet och vet inte riktigt om jag har lagt in tråden på rätt ställe, säg gärna till i såna fall!

Jag fick reda på att jag var gravid för 9 dagar sedan. Jag hade min senaste mens den 5 oktober och befruktningen skedde antingen den 19 eller 24 oktober. Jag har gått runt hela livet och varit orolig för att jag inte ska kunna bli gravid då det tog ett tag för mina föräldrar att få mig och även min bror. Däremellan fick hon x antal missfall dessutom. Nu hade jag och min sambo turen att bli gravida på första försöket och eftersom att det gick så snabbt så känner jag mig orolig att allt ska gå åt helvete eftersom att vi redan haft sån tur... 

Den här tiden efter att vi plussade har varit ett helvete rentutsagt. Jag har haft så vansinnigt ont i tjejmagen, speciellt på nätterna. Har fått vaknat minst en gång per natt pga smärtan som varit riktigt jobbig. Sådär så att jag har mått illa och kallsvettats ibland. Annars har jag haft som molvärk lite från och till under de här dagarna, typ som mensvärk. Den jobbiga smärtan har som sagt mestadels varit under natten, men även på kvällarna och idag även på förmiddagen. Smärtan har kommit stötvis/i intervaller och varar oftast inte längre än några sekunder, men kommer ofta tätt inpå. Jag är förstås väldigt orolig och de här 9 dagarna har känts som en evighet. Jag har inte haft några blödningar... Det värsta har nog varit oron och det konstanta katastroftänket och tankarna kring att jag inte är värd att det ska gå bra osv.

Annars har jag känt av lite illamående, mycket ömma bröst, ingen matlust, konstant kissnödig, förstoppning (vilket jag aldrig har annars), mycket flytningar.... 

Idag, efter att ha haft en jobbig natt med den vanliga smärtan samt även på morgonen kände jag att jag inte orkade längre. Jag åkte till gynakuten och fick komma på ultraljud och ta diverse prover. Läkaren kunde se en hinnsäck och gulesäck med en "prick" i på 2 mm (tror det v ar 2,5 mm). Hon såg även att jag hade en 2 cm stor cysta på ena äggstocken som tydligen har läckt en del, vilket troligen orsakat smärtan. Hon menade på att allt ser bra ut men man kunde inte se någon hjärtaktivitet ännu men hon kunde heller inte helt och hållet utesluta utomkvedshavandeskap. Därför ska jag komma och lämna blodprov inom 48 h och även boka in ett nytt besök om en vecka. 

Är utom mig av oro. Kände inte alls att jag fick tillräckligt med information och jag blev praktiskt taget utkörd från rummet då det var en annan tjej som kom in mer akut. Har en massa frågor och har legat och gråtit hela dagen och läst på en massa trådar på nätet om utomkvedshavandeskap och cystor. Nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av detta? Nu såg hon ju faktiskt en hinnsäck/gulsäck/prick mitt i livmodern, kan man TROTS detta ha ett utomkveds? Och brukar man göra något åt en sån liten cysta eller får jag leva med smärtan om 
    det nu är den som orsakar detta? 

• Svar på tråden Kraftiga smärtor; cysta på äggstock och ev. utomkveds - erfarenhet?
  • Maria222

Det är säkert ingen fara!

Om hon såg det du beskriver i livmodern låter det ju väldigt positivt. Ditt illamående är också positivt och värken du har känt kan vara växtvärk. Jag hade hemskt ont i tjejmagen första graviditeten.

Att ha cysta på äggstocken är väldigt vanligt i fertil ålder.      

• Mikaela01

Hej!

Jag förstår att du är orolig! Jag råkade ut för en liknande grej i oktober nu i år. Den 15:e oktober fick jag fruktansvärda smärtor i tjejmagen. Jag tyckte det var värre än förlossningssmärtor, jag har fött 4 barn. Kom också som du beskriver det med intervaller. Jag hade svårt och röra mig mådde illa och hade yrsel,flytningar. Gick på toan hela tiden. Det kändes som om det var för trångt i buken på något sätt, ett tryck kan man säga hela tiden. Jag hade till skillnad från dig några blödningar under dagen inte stora men ändå. Jag uppsökte jouren på kvällen där jag fick lämna urinprov. Det visade sig att jag var gravid så de konstaterade missfall utan att göra något mer. Nästa dag så hade det slutat blöda och den värsta smärtan var över. Hade fortfarande svårt och röra mig eftersom det gjorde ont, var likblek, feber å mådde inge vidare faktiskt. Eftersom blödningen slutat och det inte överensstämmer med ett missfall kontaktade jag gyn. Jag fick komma in, detta var den 16:e oktober. Då konstaterade man att jag hade en cysta på vänster äggstock, vätska i buken och en graviditet "förmodligen" i livmodern som man inte kunde fastställa, eftersom det inte fanns/hittade några hjärtljud. Jag blev inlagd och akutopererad. Det visade sig att jag hade en 6 cm blodsprängd cysta och 1L fritt flytande blod i buken och ett misstänkt missfall från livmodern samtidigt. De trodde innan operation att det kunde vara utomkvedshavandeskap, men det skulle visa sig inte vara fallet. 

Jag menar verkligen inte att skrämma upp dig! Och jag hoppas att du har fått mera svar nu. Men eftersom du inte har haft någon blödning så överensstämmer det inte med missfall. Däremot kanske du har en cysta som läcker blod i buken? Hoppas verkligen inte det!  Av erfarenhet vet jag att det är smärtsamt! Självklart kan man uppleva smärtor/ typ mensvärk under en graviditet utan att det är farligt. Å som föregående talare redan sagt så är "vanliga" gulcystor väldigt vanliga och kan vara fruktansvärt smärtsamma! 

• Anonym (Orolig)

Har nu varit på återbesök idag på gyn. Mina nivåer har stigit bra och det var inget utomkveds, cystan har oxå minskat i omfång rejält och var nu knappt 1 cm. Känns jätteskönt men vid ul tyckte läkaren att "fostret" var något litet utefter min beräkning. Däremot hade hinnsäck, gulesäck osv vuxit mkt sen sist. Hon hade lite svårt att se allt men tyckte sig ändå se ett pickande hjärta! Hon tyckte dock att den var i storlek med om jag hade blivit befruktad i början av nov, alt slutet av okt. Mina datum som befruktning kan ha skett är antingen 19 eller 24 nov så därför ska jag komma pååterbesök om en v för att se hur det ser ut då.

Men förstår inte riktigt, om allt nu vuxit sedan i söndags, ett ev hjärta slår, vad är då problemet? Kan det inte vara så att jag blev befruktad 24 okt men att ägget sedan vandrat osv och fäst flera dagar senare vilket gör att tiden inte riktigt stämmer?

Hon började prata om att jag inte behöver höra av mig om det blir missfall eftersom att jag ändå ska in om en v på ytterligare kontroll - finkänsligt?! Så nu förutsätter jag nästan att det ska skita sig....

• Maria222

Det låter ju positivt! Onödigt att dra upp prat om missfall!

Lycka till!

Svar på tråden Kraftiga smärtor; cysta på äggstock och ev. utomkveds - erfarenhet?