Plötslig fattig mens och förlängd menycirkel!?
Hej, Jag är 25 år gammal och jag och min blivande man har försökt att skaffa barn i ca fem månader nu. Så fertiliteten ska vara på min sida. Har aldrig varit gravid, inte var jag vet iallafall.
Jag har alltid haft mycket riklig mens som varade i minst en vecka ibland mer och har varit hyfsar regelbunden, ca 30-35 dagar mellan lingonveckorna.
Jag satte in en koppar spiral i början av februari detta året (2013), men den åkte ut bara efter 3 månader då vi bestämde oss för att utöka vår familj.
Under tiden jag hade spiralen i mig hade jag extremt mycket mens, t.ex. använde jag den största tampongen och kunde blöda igenom när det knappt hade gått en timme, när det var som värst hade jag både binda och tampong. Hur som helst, när jag tog ut spiralen minskade mensen dramatiskt, tänkte inte på att de var något ovanligt eftersom jag hade läst att det händer ofta när man ta ut spiraler. Nu efter fem månader har min motionscykel bara blivit längre och längre efter varje menstruation, den är nu uppe i 45 dagar och min mens är minimal i fyra dagar.
Jag undrar om det är normalt att helt plötsligt mensflödet minskar och menscykeln förlängs?
Jag vill jättegärna få råd om jag borde kolla upp det, eller om det finns någon annan där ute som varit med om något liknande. Är rädd att något är fel!
Tacksam för svar.