• gunghäst

Detta har jag ätit, hur överlever jag resten av denna dag med 5:2-metoden?

Jag borde ha planerat det hela bättre, men infallet kom och nu blir detta första dagen denna veckan av fastedag.
    Jag har hittills ätit:

*en smoothie på en banan,2 dl hallon o blåbär, en näve spenat och lite apelsinjuice.

* 3mandariner 

* ett kokt ägg (vad jag förstår så är det ca 100 kal)

Jag är så hungrig, är van att äta mycket OCH ofta...hehe...

Hur ska jag nu lägga upp resten av dagen för att klara mig. Antar jag får lägga mig kl nio. Men innan dess...finns det utrymme för nåt mer, tro? Och vad skulle det vara då? Delar gärna upp det hela på minst två gånger till under dagen. Jag har inte någon affär att gå till. 

Någon med erfarenhet och bra tips?  

• Svar på tråden Detta har jag ätit, hur överlever jag resten av denna dag med 5:2-metoden?
  • blomman07

Du har ju max 100kcal kvar att äta.. Jag skulle inte äta mer fram till kl 8-9 och då äta ett kokt ägg fördelat på 2 tunna knäcke eller liknande. Men då går du stax över kalorigränsen.

• Delphin80

Du hat redan ätit 500 kcal så om du inte vill avbryta fasta så kan du ta en kopp te och vatten. Enligt beräkning jag har gjort ligger du på 508 kcal.

• Larvig

Ät kalorisnåla grönsaker. Gurka, isbergssallad, vit- och rödkål, ev. morot mm. Soppa på vitkål och tomatpure mättar bra om man vill ha varm mat, annars så ät bara som råkostsallad.

• Aniiee
    Delphin80 skrev 2013-11-18 13:57:58 följande:
    Du hat redan ätit 500 kcal så om du inte vill avbryta fasta så kan du ta en kopp te och vatten. Enligt beräkning jag har gjort ligger du på 508 kcal.
    Bara av ren nyfikenhet: Hur får du det till 500 kalorier? Jag fick det till  391 kalorier..... Så isf har TS i alla fal 100 kalorier kvar.

Vi har säkert båda rätt, vi har nog bara valt lite olika mått. Men jag är nyfiken. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • LSalander

Jag tipsar om appen Shape Up Club där du på ett lätt sätt kan räkna ut hur mycket kalorier de olika sakerna innehåller. Det är bra att från början planera vad man ska äta så att man vet precis vad man kan äta utan att spräcka sin "budget"

Det som du har ätit idag hittills innehåller (uträknat med shape up och jag vet inte exakt hur mycket och vilken sorts juice etc  du har använt:  

1 dl hallon = 27 kalorier
    1 dl blåbär = 36 kalorier
    Apelsinjuice (1 dl) = 48 kalorier
    1 banan = 125 kalorier
    3 Mandariner= 162 kalorier
    1 kokt ägg = 85 kalorier
    Vilket ger ungefär 483 kalorier, vilket inte lämnar mycket kvar till resten av dagen, tyvärr!

• gunghäst

508 kalorier??? My god!

Ja, det var klantigt av mig att inte tänka ut hur jag skulle lägga upp min dag.  Det ska jag göra till nästa gång. Ska leta upp nåt äta-tips och hur jag ska fördela det hela.

Nåja, jag får väl försöka hålla nere intaget ändå då, resten av dagen, med sånt som Larvig föreslår, t ex. Att vänta hela kvällen på ett ägg tror jag inte jag klarar. Men vi får se.

Tack snälla för utförliga och bra svar till en novis på detta.

Till nästa fastedag ska jag ha ett uttänkt upplägg från morgon till kväll. Ni får gärna berätta hur ni brukar göra, om ni vill, vad ni tycker fungerar bäst och så...

• Aniiee
    LSalander skrev 2013-11-18 14:20:47 följande:

Jag tipsar om appen Shape Up Club där du på ett lätt sätt kan räkna ut hur mycket kalorier de olika sakerna innehåller. Det är bra att från början planera vad man ska äta så att man vet precis vad man kan äta utan att spräcka sin "budget"

Det som du har ätit idag hittills innehåller (uträknat med shape up och jag vet inte exakt hur mycket och vilken sorts juice etc  du har använt:  

1 dl hallon = 27 kalorier
    1 dl blåbär = 36 kalorier
    Apelsinjuice (1 dl) = 48 kalorier
    1 banan = 125 kalorier
    3 Mandariner= 162 kalorier
    1 kokt ägg = 85 kalorier
    Vilket ger ungefär 483 kalorier, vilket inte lämnar mycket kvar till resten av dagen, tyvärr!

Mandarinerna stämmer inte! En mandarin väger ungefär 80g MED skal, som man inte äter. Men om vi är lite snälla, så säg att den ätliga delen av en mandarin väger 80g. Kaloriinehåll 100g=44 kcal.  80*3=240g. 240g=105,6kcal. 
  • Aniiee
    gunghäst skrev 2013-11-18 14:24:09 följande:
    508 kalorier??? My god!

Ja, det var klantigt av mig att inte tänka ut hur jag skulle lägga upp min dag.  Det ska jag göra till nästa gång. Ska leta upp nåt äta-tips och hur jag ska fördela det hela.

Nåja, jag får väl försöka hålla nere intaget ändå då, resten av dagen, med sånt som Larvig föreslår, t ex. Att vänta hela kvällen på ett ägg tror jag inte jag klarar. Men vi får se.

Tack snälla för utförliga och bra svar till en novis på detta.

Till nästa fastedag ska jag ha ett uttänkt upplägg från morgon till kväll. Ni får gärna berätta hur ni brukar göra, om ni vill, vad ni tycker fungerar bäst och så...
    Men det stämmer inte, TS. Förvisso ligger det vid 400 kcal, men absolut inte 500....
  • LSalander
    Aniiee skrev 2013-11-18 14:30:21 följande:
    Mandarinerna stämmer inte! En mandarin väger ungefär 80g MED skal, som man inte äter. Men om vi är lite snälla, så säg att den ätliga delen av en mandarin väger 80g. Kaloriinehåll 100g=44 kcal.  80*3=240g. 240g=105,6kcal. 
    Som jag skrev är det svårt att uppskatta fullt ut när man inte riktigt vet exakta vikter som ts har använt. Enligt shape up club appen räknar de en liten mandarin som 36 kalorier och en medium som 54 kalorier och i exemplet valde jag medium varianten.
  • Aniiee
    LSalander skrev 2013-11-18 14:41:33 följande:
    Som jag skrev är det svårt att uppskatta fullt ut när man inte riktigt vet exakta vikter som ts har använt. Enligt shape up club appen räknar de en liten mandarin som 36 kalorier och en medium som 54 kalorier och i exemplet valde jag medium varianten.
    Ja, alltså, jag säger inte att DU har fel, för som du sa, Shape Up. Men Shape Up har helt klart fel här. En Stor Mandarin väger ungefär 100 g med skal. 100 gram ätdel av mandarinen har 44 cal, varesig mandarinen väger 40 gram eller 100 gram. 

Jag har sett fler sånna här missar i Shape up, och undrar lite om det kanske är med flit.... (konspiratorisk =P) 
Svar på tråden Detta har jag ätit, hur överlever jag resten av denna dag med 5:2-metoden?