• perfekta syskon

Hur många barn är perfekt? Och hur långt emellan?

Okej, vad tycker du är det perfekta antalet barn att ha?

Och hur långt emellan tycker du är optimalt?

Beskriv det som är perfekt för dig! Varför resonerar du som du gör?

(Det finns inget rätt eller fel. Alla är olika - här får vi höra hur man motiverar det som passar en själv allra bäst! Inga påhopp utan bara feel-good.) 

• Svar på tråden Hur många barn är perfekt? Och hur långt emellan?
  • Flickan och kråkan

Tre barn för vår del. 6-åring och snart 5-åring som knappt går en meter ifrån varandra och som älskar sin lillebror på snart 9 månader .

• 2blöjbarntjohovadlugntosköntnot

Två barn med 3år mellan. Vi har 1,5år mellan o det är ingen lek. En ska roas o den andra ska babyservas. Sen är den äldre sjukt ego o skriker tinnitusskrik när det blir kamp mellan de två Hade helt klart hellre haft en något så när självgående unge innan nästa kommer men det är ju individuellt

• 2blöjbarntjohovadlugntosköntnot

Med två nära kan det bli jobbigt om den ena aldrig sover dagtid eller om sovtiderna är olika, samtidigt som den mindre käkar som en häst på natten:) Jag har aldrig känt mig segare i kolan kan jag säga. Det där snacket om att barn gör dig yngre stämmer icke på småbarn;)

• MSL

Jag har alltid drömt om 4 barn - först 2 med 2-3 år emellan och 6-7 år senare 2 till med 2-3 år emellan.

Nu blir det inte så av flera olika anledningar, men jag är nöjd ändå. Vi har kompromissat mina "minst 2" barn med mannens "högst 2" barn och får förhoppningsvis vårt andra genom adoption i höst. Det kommer då att skilja ca 3,5 år mellan dem.

• TQM

Tycker två barn med 3-4 år emellan verkar perfekt. Växte själv upp i en stor familj, men vill själv ha två barn på två föräldrar så att vi kan ge dem den tid och uppmärksamhet de behöver.

• Tow2Mater

1! Lättsamt fysisk/ekonomiskt/dagligdags. Inga syskonbråk, kan ägna full uppmärksamhet åt barnet och jobbet och annat.

• Naaw

Så många barn som man har tid och ork för samt pengar att försörja. Hinner man inte prata och krama varje enskilt barn varje dag eller ofta har ont om pengar har man för många. Perfekt åldersskillnad är ca 3 år. Enligt experterna bör man inte skaffa syskon tätare eftersom det äldre barnet stressas att växa upp för fort vilket kan få negativa konsekvenser.

• 2020

Jag har fyra barn och cirka 4 år mellan dem. För mig har det varit perfekt. Varje barn har fått sin egen tid och inte varit avundsjuk på det nya tillskottet :). Den äldsta älskar att leka med den yngsta, jag tror absolut inte att man inte blir lika nära som syskon bara för att det är en åldersskillnad. Jag är jättenära min bror och han är 5.5 år äldre. Min mans lillasyster är 11 år yngre och de älskar att göra saker tillsammans.

• Yoshii

Vi har fyra barn.

Mellan 1an & 2an skiljer det 5 år . Det var skönt i början med att ha ett så " stort " barn när bebisen kom men nu i dagsläget är dom i helt olika stadium i livet och inte alls lika sammansvetsade tyvärr.

Mellan 2an & 3an skiljer det 7år emellan och ja det är väl samma där.

och sen, mellan 3an & 4an skiljer det 2år och dem kan man knappast sära på i dag dom är som ler och långhalm

Nu planerar vi även för en femma och där lär det bli två år emellan eller mer...

4barnsmamma.
Svar på tråden Hur många barn är perfekt? Och hur långt emellan?