• ekologiskamamman

Handla mat på nätet, vad tycker ni? För- och nackdelar?

Vi testade Matfrid för ett par år sedan, de hade vunnit pris och rätt mycket ekologiska varor. Så vi slog till. Dock blev det krångliga recept man fick med och vi orkade heller inte bli tvingade att laga till mat vi inte var sugna på eller slänga överbliven mat som inte hanns med. Vi tappade flexibiliteten, tyckte vi.

Men nu finns det fler lösningar! Och flera alternativ har säkert förbättrats. Vilka har ni provat/inte provat? Varför? Vad är bra och vad är dåligt? Hur vill ni ha det? Skulle vara roligt att höra vad ni tycker!! Glad

Rådvill..
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 20:34
    Intressant att du säger det, för jag testhandlade någon dag sedan de varor vi oftast köper och väldigt många varor saknades på mat.se. Detsamma gäller faktiskt även cooponline.se, vilket är synd.. Mathem hade alla produkter och var dessutom billigast. Men de kanske är dåliga på datumen som du säger
  • Svar på tråden Handla mat på nätet, vad tycker ni? För- och nackdelar?
  • Mrs Green

Vi har Linas barnkasse varannan vecka, den är bra. I övrigt handlar vi en del från Mathem och ibland Coop. Jag gillade Mathem bättre förut när deras varor kom från Ica Kvantum, sen bytte de till Wilys (åtminstone där vi bor) och jag tycker de har rätt sunkiga grönsaker. Coop är bra, men jag handlar sällan där annars så de har inte riktigt de varor jag är van att köpa.

• Mrs Green

Måste i alla fall säga att Mathem är jättebra på att hantera reklamationer, några gånger har jag fått fel vara eller helt oätliga grönsaker (från Willys...) och då har de direkt dragit av det och lite till.

• fruitgirl

Jag har börjat köpa mycket på iHerb.com finns - där finns ett jättesortiment på bra och ekologiska produkter. Jag var tveksam från början till att beställa från USA, men är supernöjd nu: mycket bra service, snabb leverans, fantastiska produkter (många är ekologiska), lågt porto och även inkl. tull ofta billigare än att beställa från Sverige. Om du beställar med kod (du är välkommen att använda min som är FCB149) så får du t.o.m. 10 eller 20% rabatt, tror jag. 

• Agdaa
    vanilla skrev 2013-11-20 10:14:58 följande:
    Jag har testat Linas matkasse och tyckte det var ganska bra, förutom att det ofta var rätter som inte passade barnen. Deras barnkasse har flera arbetskamrater rekommenderat så den kan du ju prova. Jag har testat mathem men är inte helt nöjd med dem eftersom jag upplever att de saknar en del av de märken jag köper, dessutom vågar jag inte köpa kött av dem då datumet varit dåligt när jag gjorde det. Är ju ingen mening att handla på nätet, dyrt, när jag ändå måste kompletteringshandla själv. Fördelen med mathem är att de ofta har leveranskort, med fria leveranser i tre månader för bara en krona. Netextra har jag också testat men de saknar också en hel del märken. 

Leveranskort för 1 kr på mathem låter ju bra men istället tar de en expeditionsavgift på 95 kr!!! Dyrt tycker jag :( har alla andra det oxå?
  • Agdaa

Jag har testat linas barnkasse men tyckte det var alldeles för mycket pasta och müsli, iaf för oss. Sen var d ofta strul med betalningarna så jag tröttnade.

• HerrNilsson

Jag har precis signat upp mig på en låda från Årstiderna, någon med erfarenhet av dem?

• vanilla
    Agdaa skrev 2014-02-18 21:37:49 följande:

Leveranskort för 1 kr på mathem låter ju bra men istället tar de en expeditionsavgift på 95 kr!!! Dyrt tycker jag :( har alla andra det oxå?
    Expeditionsavgiften tas bort om man beställer för mer än en viss summa, tror det är 500:-
  • vanilla
    ekologiskamamman skrev 2013-11-21 17:00:54 följande:
    Intressant! Vad har dina vänner sagt är bra med barnkassen? Blir det tillräckligt roligt för vuxna också då? Tänker på min man som är en foodie Tungan ute

Jag kikade på fisken, eller rättare sagt laxen på Mathem och blev förvånad över hur bra det var iom att det kommer från Erssons. Men det kanske är olika beroende på vad man bor? Har inte kollat köttet, men var på väg häromdagen, kanske ska titta på det bara för att skaffa mig en uppfattning.

grossy.se har jag inte ens hört talas om, vad är de bra på? 
    Ursäkta sent svar!
    Den enda kommentar jag minns är att det är så roliga namn på maträtterna att barnen vill äta därför, som piratbiffar, tex.

Om jag handlar på Willys så får jag (nästan) allt på samma ställe. Men det är trist och jobbigt att veckohandla, så när jag känner mig mer rik på pengar än tid blir det Mathem, förutom för köttet då.
  • lussan78
    Tycker det är supersmidigt att handla mat online! Just nu provar vi Matkomfort (Familjefavoriter) och köper den via CharityRefund. Jättenöjd och hela familjen äter med god aptit. Vi fick en rabatt på 245 kr som man sedan skänker till välgörenhet. Ungarna fick välja vart pengarna skulle gå och de valde UNHCR som hjälper människor på flykt. Mina fina barn...
  • gbgumman

Enda nackdelen jag hitta var att allt det där lilla extra man la i kundvagnen i butiken (choklad glass m.m) köptes inte. Efter ett tag börja man sakna det hemma.

• Åttiotalist

Jag vill se matvarorna och inspireras när jag handlar även om det innebär att jag får bära hem det själv. Gillar inte att planera mat utan köper och lagar mat efter lusten för stunden. 

• lussan78
    gbgumman skrev 2015-11-12 12:10:43 följande:

Enda nackdelen jag hitta var att allt det där lilla extra man la i kundvagnen i butiken (choklad glass m.m) köptes inte. Efter ett tag börja man sakna det hemma.

Sant... men när jag kör någon typ av "matkasse" måste jag ju ändå gå och handla frukostmat osv. så jag "kommer inte undan" godsakerna. Tur!
  • robbanonline

Hej!

Jag har stört mig på att det är svårt att jämföra priserna mellan olika sajter, för matkassar spelar det mindre roll för där är ju själva grejen att man får allt i ett paket med recept mm men när man vill beställa hem vanliga matvaror så är det svårare. Hittade sajten www.matpriser.nu som jämför priser och det skiljer typ 100 spänn mellan de olika sajterna - Coop verkar vara klart billigare så det kanske inte bara var ett reklamknep när de körde sin kampanj nyligen att de sänker priserna... Ica dyrast :(

Robban

• Plooger

Har en affär på vägen hem från arbetet, så jag handlar där. Problemet med matkassarna är att man klarar sig inte bara på dem, man måste ändå handla annat. Vidare är recepten ofta relativt tidskrävande. Om man har långt till affären sparar man säkert tid. 

• Ingo35

Tackar fick tillbaka 12,5% på Linas Matkasse via din Refunder länk!

• Grön elefant

Vi handlar på mathem. Smidigt och oftast nöjd. Man får hålla koll på bäst före datumen som kan vara korta samt grönsakerna som ibland sett sina bästa dagar.

Däremot när jag påpekat "felen" så har jag fått bonuscheckar att använda till nästa köp.

Smidigheten väger över.

• gijo

Jag tycker det är kul att man handlar mat på nätet dem flesta mathandel kedjan är bra. Men personligen tycker jag är att cooponline är dålig på service samt dem levererierar ofta dålig mat. Ibland levererar dom inte alls hela beställningen tx den en del av beställningen försvinner på väg till dig. Jag skulle inte rekommendera att köpa mat hos cooponline. Ibland är det bättre och betala lite extra för mat än få gamla produkter, dåligt service och upplevelse.
    Mathem är lite dyrare men man få den service och kvalité på mat som man förväntar av en näthandel butik.

Svar på tråden Handla mat på nätet, vad tycker ni? För- och nackdelar?