• entjej

Måste man redan hålla inne med sina kärleksyttringar....?

Ikväll när jag jag kramade min dotter på fyra år och sa...hej min älskling...du är min älskling ...så sa hon.: Jag vet...du har sagt det många gånger...det är tjatigt...och så sa hon att jag skulle sluta säga det.. Det räcker med att jag sagt det en gång..

Jag blev ledsen och känner mig ledsen över det. Okey om hon var tonåring men hon är bara fyra år...Jag säger det för att jag känner så men jag trodde att det kändes bra för henne att jag sa det men tydligen inte. Hon var väldigt bestämd med att hon inte ville att jag skulle säga det...Jag fick fortfarande krama och pussa henne men inte säga så...

Det blir svårt att låta bli....Att man kan säga för mycket till en fyra åring att man tycker om henne. Det är ju inte så att jag jämt säger det men några gåner per dag...Ibland säger jag först " Du är min älskling...och sen du är det bästa i mitt liv." Kan det vara det andra "det bästa i mitt liv" jag sagt för mycket... det kan jag förstå kanske kan bli en belastning. Med det sa jag ju inte nu ikväll så...

Någon annan som varit med om något liknande?        

• Svar på tråden Måste man redan hålla inne med sina kärleksyttringar....?
  • mammalovis

Du får väl testa imorgon igen, fortsätter hon då att sparka bakut vill hon kanske hellre ha din tid än verbala kärleksyttringar. Barn behöver ju olika sorters uppmärksamhet och för en del räcker den fysiska närheten med pussar och kramar och andra vill ha allt. Håller hon fast vid sin linje är det nog dags att minska ner det verbala och ge på andra vis som närhet, uppmärksamhet, beröring mm. Hon har ju fortfarande ett behov av att bli bekräftad även om en variant inte passar.

Att säga att du är det bästa i mitt liv är ju fint, men det kan ju även ge henne prestationsångest om hon är rädd för att göra fel eller hur hon ska beskydda dig när du är ledsen eller behålla platsen om hon är arg, trotsar o s v. 

• k girl

Min fyraåring har ingen lust att vara min någonting. Beskriv känslan ("jag älskar dig") istället för att attribuera henne ("du är min älskling"), tänker jag.

• entjej
    k girl skrev 2013-11-19 23:13:00 följande:
    Min fyraåring har ingen lust att vara min någonting. Beskriv känslan ("jag älskar dig") istället för att attribuera henne ("du är min älskling"), tänker jag.

Ja kanske dumt att säga "min älskling"...

Men med tanke på en del övriga svar om att man inte har "respekt" för sitt barn om man säger "älskling" för ofta....så börjar jag förstå att man brukar säga att det inte är lätt att göra rätt som förälder.   Skadligt om man säger älskling för ofta. Jag skrev inte min trådstart för att jag trodde att det var farligt att säga älskling utan för att jag reagerade på att hon inte ville höra det...men okey..ska tänka på om det är skadligt.
  • sextiotalist
    entjej skrev 2013-11-20 08:30:30 följande:

Ja kanske dumt att säga "min älskling"...

Men med tanke på en del övriga svar om att man inte har "respekt" för sitt barn om man säger "älskling" för ofta....så börjar jag förstå att man brukar säga att det inte är lätt att göra rätt som förälder.   Skadligt om man säger älskling för ofta. Jag skrev inte min trådstart för att jag trodde att det var farligt att säga älskling utan för att jag reagerade på att hon inte ville höra det...men okey..ska tänka på om det är skadligt.
    Inte skadligt att säga det för mycket, det skadliga är att inte respektera barnets integritet, en viss skillnad.
  • Dixie
    entjej skrev 2013-11-20 08:30:30 följande:
    Ja kanske dumt att säga "min älskling"... Men med tanke på en del övriga svar om att man inte har "respekt" för sitt barn om man säger "älskling" för ofta....så börjar jag förstå att man brukar säga att det inte är lätt att göra rätt som förälder.   Skadligt om man säger älskling för ofta. Jag skrev inte min trådstart för att jag trodde att det var farligt att säga älskling utan för att jag reagerade på att hon inte ville höra det...men okey..ska tänka på om det är skadligt.

Klart det inte är skadligt, men om du säger det hela tiden förlorar det ju betydelsen..... Som när man säger "vad du är duktig" hela tiden till sitt barn, även om de bara gjort ett streck på pappret....
  • Baktakt
    entjej skrev 2013-11-19 21:45:07 följande:

Vilket idiotsvar! Nu var det inte bekräftelsebehov till mig. Kan du inte läsa? Det var jag som tycker om att säga älskling till min dotter.
    Exakt. För att du vill få svar tillbaka och bli bekräftad som en bra mamma.
  • Serendipitet

Jag tror min dotter var 5 år när hon sa att hon inte ville att jag skulle pussa eller krama henne hejdå i förskolan när andra såg. Det skulle vi ta en bit bort. Det försvann någon gång i lekis-ettan. Men vissa dagar kommer det upp till ytan igen. Jag brukar ha för vana att fråga mina barn om jag får en kram eller puss - då respekterar jag deras integritet genom att låta bli om de säger nej. Mot om jag bara hade tagit pussen och kramen.

Det är lite det de andra menar TS. Att hon vill att du ska sluta med dina kärleksyttringar "tillfälligt - för oftast är det just tillfälligt" om du inte gör det så respekterar du inte hennes integritet.

Kanske kan du istället ta för vana att säga det vid sängen när hon ska sova? Så en gång per dag. Kanske reagerar hon just för att du säger "hej älskling" och efteråt "du är min älskling" Du överanvänder säkert ordet vilket gör att det tillslut blir betydelselöst.

Det finns andra fina ord och meningar du kan använda för att förmedla kärlek och det viktigaste är inte genom ord utan genom handling!  

Jag tänker även som så att hon är trygg i att du älskar henne. Hon vet detta.

Berätta istället vad med henne som du gillar så mycket tex. Eller att du har saknat henne eller tänkt på henne. 

Dessutom ta inte så illa upp! Hon menade inte att vara elak utan sa det antagligen spontant och exakt hur hon kände det just då. Precis som barn ofta gör.    

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • entjej
    Baktakt skrev 2013-11-20 14:08:31 följande:
    Exakt. För att du vill få svar tillbaka och bli bekräftad som en bra mamma.
    Vadå svar tillbaka? Hon brukar inte säga älskling till mig. Jag ogillar verkligen folk som tror att de kan diagnosticera folk som på en mening. Den enda du i så fall utgår från för din bedömning är dig själv!
  • entjej
    Serendipitet skrev 2013-11-20 14:39:30 följande:
    Jag tror min dotter var 5 år när hon sa att hon inte ville att jag skulle pussa eller krama henne hejdå i förskolan när andra såg. Det skulle vi ta en bit bort. Det försvann någon gång i lekis-ettan. Men vissa dagar kommer det upp till ytan igen. Jag brukar ha för vana att fråga mina barn om jag får en kram eller puss - då respekterar jag deras integritet genom att låta bli om de säger nej. Mot om jag bara hade tagit pussen och kramen.

Det är lite det de andra menar TS. Att hon vill att du ska sluta med dina kärleksyttringar "tillfälligt - för oftast är det just tillfälligt" om du inte gör det så respekterar du inte hennes integritet.

Kanske kan du istället ta för vana att säga det vid sängen när hon ska sova? Så en gång per dag. Kanske reagerar hon just för att du säger "hej älskling" och efteråt "du är min älskling" Du överanvänder säkert ordet vilket gör att det tillslut blir betydelselöst.

Det finns andra fina ord och meningar du kan använda för att förmedla kärlek och det viktigaste är inte genom ord utan genom handling!  

Jag tänker även som så att hon är trygg i att du älskar henne. Hon vet detta.

Berätta istället vad med henne som du gillar så mycket tex. Eller att du har saknat henne eller tänkt på henne. 

Dessutom ta inte så illa upp! Hon menade inte att vara elak utan sa det antagligen spontant och exakt hur hon kände det just då. Precis som barn ofta gör.    
    Jag själv tycker inte det låter bra att fråga..Kan jag få en kram. I så fall ska man fråga...får jag GE en kram. Annars är det som att barnet ska krama dig och inte tvärt om. 

Vi har redan kommit till en överenskommelse. Jag får säga det en gång per dag och två gånger per dag på lördagar. Sen ska jag inte säga "miin älskling-" så mycket utan bara älskling. Tycker det är lite larvigt att tjata om integritet hela tiden. Snart får jag väl höra att jag kränker min dotter om jag råkar säga älskling en gång för mycket. 

Nu fick du ett ilskt svar...du har skrivit bra saker också men är lite irriterad på alla svar om intigritet m.m. Har jag någonstans skrivit att jag tänker köra över min dotters önskan? Nej?Min trådstart var mer om varför Hon sa som hon gjorde.        
  • segelvind

Min brorsdotter som är fyra brukar svara mig att hon inte älskar mig när jag säger att jag älskar henne. Hon brukar kontra med att hon älskar mamma, pappa och farfar. Jag brukar svara att det är helt ok och att jag älskar henne så att det räcker och blir över för oss båda. Sedan släpper vi det och leker vidare. Har aldrig tänkt tanken på att bli ledsen för att hon inte säger det tillbaka. Jag vet att hon älskar mig genom hennes handlingar och hon vet att jag älskar henne både genom mina ord och mina handlingar. 

• entjej
    segelvind skrev 2013-11-20 22:50:00 följande:
    Min brorsdotter som är fyra brukar svara mig att hon inte älskar mig när jag säger att jag älskar henne. Hon brukar kontra med att hon älskar mamma, pappa och farfar. Jag brukar svara att det är helt ok och att jag älskar henne så att det räcker och blir över för oss båda. Sedan släpper vi det och leker vidare. Har aldrig tänkt tanken på att bli ledsen för att hon inte säger det tillbaka. Jag vet att hon älskar mig genom hennes handlingar och hon vet att jag älskar henne både genom mina ord och mina handlingar. 
    Nu var det iofs inte det jag skrev...att min dotter inte säger det tillbaka. Det brukar hon inte göra och inget jag förväntar mig. Min dotter ville inte att JAG skulle säga min älskling TILL Henne.
  • YokohamaNr2

Barn är olika, har två och äldsta är inte mycket för kärleksförklaringar, brukar säga att jag älskar honom när han ska sova och han brukar svara lite mumligt, mmmm jag med, men han tycker det är lite pinsamt nästan

Yngsta däremot där är det mycket kärleksförklaringar och väldigt mycket jag älskar dig så här mycket mamma, du är så snäll mm mm. Han har mer känsloutbrott också dock så han kan växla snabbt mellan att jag är dum och inte hans kompis till att älska mig något oerhört mycket

Olika personligheter helt enkelt, absolut inget att bli ledsen över !

Svar på tråden Måste man redan hålla inne med sina kärleksyttringar....?