Mannen har haft cancer -> Båda kallas?
Mannen har genomgått cellgiftsbehandling för sin cancer och nu vill vi veta om han blivit steril.
Vi har försökt 10 månader och kände att det var dags att prata med mannens läkare om att få möjlighet att testa hur det ligger till med simmarna. Läkaren skickade iväg en remiss till reproduktionskliniken.
Det gick några månader och nu har vi fått en kallelse. Mannen ska lämna in sperma men även jag ska genomgå tester med blodprov och hela fadderuttan. Vi har fått massvis av foldrar om IVF och ofrivillig barnlöshet m.m. Känns som vi har hamnat i en karusell utan dess like.
Det jag undrar är om detta är normalt? Borde man inte ha möjlighet att bara lämna in sperman först? Jag vill inte ta någon plats från personer som försökt i flera år utan bara ha ett konkret svar på om han blivit steril i behandlingen eller inte :( Även om vi inte vill försöka få barn just nu hade vi velat veta hur det låg till för att ev. inte använda onödiga preventivmedel eller om min sambo skulle gå vidare i en annan relation - då kunna berätta att han är steril exempelvis.
Vi har en dotter sedan tidigare så vi är ju inte berättigade till IVF vad jag förstått det som, gäller detta även insemination? (mannen har fryst spermier innan behandling)
Önskar mig ej påhopp i form av "ni har inte försökt länge nog osv".
Vi har inte bråttom utan vill bara veta vad cellgifterna kan ha gjort för skador.
Tacksam för minsta svar!