• hemljuvahem

Mannen har haft cancer -> Båda kallas?

Mannen har genomgått cellgiftsbehandling för sin cancer och nu vill vi veta om han blivit steril.
    Vi har försökt 10 månader och kände att det var dags att prata med mannens läkare om att få möjlighet att testa hur det ligger till med simmarna. Läkaren skickade iväg en remiss till reproduktionskliniken.

Det gick några månader och nu har vi fått en kallelse. Mannen ska lämna in sperma men även jag ska genomgå tester med blodprov och hela fadderuttan. Vi har fått massvis av foldrar om IVF och ofrivillig barnlöshet m.m. Känns som vi har hamnat i en karusell utan dess like.

Det jag undrar är om detta är normalt? Borde man inte ha möjlighet att bara lämna in sperman först? Jag vill inte ta någon plats från personer som försökt i flera år utan bara ha ett konkret svar på om han blivit steril i behandlingen eller inte :( Även om vi inte vill försöka få barn just nu hade vi velat veta hur det låg till för att ev. inte använda onödiga preventivmedel eller om min sambo skulle gå vidare i en annan relation - då kunna berätta att han är steril exempelvis.

Vi har en dotter sedan tidigare så vi är ju inte berättigade till IVF vad jag förstått det som, gäller detta även insemination? (mannen har fryst spermier innan behandling)

Önskar mig ej påhopp i form av "ni har inte försökt länge nog osv".
    Vi har inte bråttom utan vill bara veta vad cellgifterna kan ha gjort för skador.
    Tacksam för minsta svar!

• Svar på tråden Mannen har haft cancer -> Båda kallas?
  • jojo83

Hej! Hur går det för er? Jag & min man försöker bli gravida nu. Det är 1,5 år sedan han slutade med cellgifter och vid senaste läkarbesöket trodde vi han kunde göra ett test för att se om han är steril eller inte. Men läkaren sa att det testet inte skulle säga nåt än, utan vi kan försöka på vinst eller förlust i 6 mån till. Vi har också ett barn sedan inne så det blir betalning för att använda det som finns fryst. Det har vi inte råd med.. Tror det är 30 000kr per försök? Så det är bara att hoppas.. Förra månaden trodde jag nästan att ja va gravid, men nej, inbillning... Nu vågar jag inte börja hoppas..

• hemljuvahem

Hejsan!

Vi fick lämna ett prov på Sahlgrenska då vi ville veta hur det låg till men vi påbörjade aldrig någon IVF eftersom socialstyrelsen inte samtycker trots att man blivit steril efter cellgifsbehandling; Så besöket tog bara 30min istället för dem 3 som skulle varit ifall vi blev inskrivna för IVF.

Sambon var steril efter sin behandling (men hon påpekade att det såklart inte behöver betyda att han kommer vara steril jämt, det kan komma tillbaka)

Vi fick tips om två privatkliniker i GBG och dit kan vi flytta den sperman vi hade fryst ner innan behandlingen. Vi genomgår ICSI mao.

Skulle jag vara er skulle jag se till att få ett spermaprov gjort! Det är ju ganska stor sannorlikhet att din sambo också är steril om han genomgått cellgifter tyvärr =/ Eftersom det tar några månader med kallelser hit och dit hinner ju dessa 6 nästan hinna gå innan det är dags. Nu vet jag inte hur gamla ni är eller så men själv känner jag att det inte finns mycket tid att förlora, vill ha syskon NU!! =)

ÖNSKAR OSS LYCKA TILL BÅDA TVÅ jojo83

• 2013

Får man fråga vilka cellgifter era män har fått, och när fick ni veta att de skulle bli sterila av det? Min partner genomgick en cellgiftsbehandling men de sa aldrig ett ord om sterilitet.

• hemljuvahem

R-chop14 gick min man på, han hade storcelligt b-cellslymfom. Dem sa i början att det finns risk för sterilitet så om vi ville så fick vi lämna spermaprov.

2013: Konstigt att dem inte ens nämnt något för er? Kanske är det en behandling som är rätt mild? Har ni fått lämna sperma? Jag tycker ni ska kräva svar på varför?

• jojo83

Vet inte vilka cellgifter min man fick, men tre olika var det. Hemljuvahem: hur länge sedan var det din man slutade med cellgifter?

Och vad är det där ICSI? Och hur kan socialstyrelsen lägga sig i??

Vad hade din man för typ av cancer, om du vill berätta?

• jojo83

Min man hade testikelcancer så enbär bortopererad. Det hade spritt sig lite men efter cellgifterna har det sett bra ut hittills.

Vi är 30 & 31 år och tillhör också Sahlgrenska.

• hemljuvahem

Han hade storcelligt b-cellslymfom och det var 16 månader sedan han fick sista dosen cellgift.

ICSI innebär att man tar ut ägg och "stoppar i" spermier i dem.

Man får ju somsagt inte syskonförsök bekostade men läkaren ville ändå fråga socialstyrelsen om man kunde göra undantag om man blivit steril efter cancer men fick blankt nej.

Vi kommer ju köra privat på Nordic IVF center här i GBG. Har bara bokat in "hejmötet" än så länge men jag är överviktig så vi kommer nog inte kunna köra igång på en gång ändå.

Mina svärföräldrar är så gulliga att dem "fixat fram" pengarna men annars hade vi tagit ett lån, antingen av min bror eller banken. Vår bank har sagt att man mer eller mindre kan få 200 000 i lån utan större problem, något dem kallar medlemslån.

Vi är 28 & 30 :)

Måste tillägga att ett försök behöver inte betyda bara ett ägg ex. Man kan ju få ut flera ägg och få dem befruktade så då har man ju fler försök per försök om du förstår hur jag menar .p

Men tycker ni ska göra ett test på mannens sperma så ni VET, känslan av att gå och längta efter plusset varje månad suger ju all energi ur en =/ Vet man att man har oddsen mot sig så slipper man tänka på ev. ägglossningsstickor, gravtest och allt vad det heter

• jojo83

Läkaren säger att han får göra testet men att det inte säger inget ännu. Om det visar neg så kan det bli positivt om 6 mån. Så vid nästa kontroll görs det. Så nu kör vi bara på. Visst, jag tänker ju på det hela tiden. Har köpt fertilitetsglidmedel och nu beställt ägglossningstest men samtidigt så kan jag vänta 6 mån. Vi har massa annat nu också.. Har precis sålt vårt radhus och letar nytt..

Har en son på 3,5 år så hoppas verkligen att det kommer komma igång. Mannen hade dock ett värde som såg bra ut men läkaren kunde inte säga mer, hoppas!

Kostar icis lika mycket som ivf? Om man ändå visste att det verkligen skulle funka med ivf så vore det ju bättre.. Det är mycket pengar.. Och vi som letar hus.. Hatar att barn ska bli en pengafråga.

• hemljuvahem
    jojo83 skrev 2013-12-28 21:57:31 följande:
    Läkaren säger att han får göra testet men att det inte säger inget ännu. Om det visar neg så kan det bli positivt om 6 mån. Så vid nästa kontroll görs det. Så nu kör vi bara på. Visst, jag tänker ju på det hela tiden. Har köpt fertilitetsglidmedel och nu beställt ägglossningstest men samtidigt så kan jag vänta 6 mån. Vi har massa annat nu också.. Har precis sålt vårt radhus och letar nytt..
    Har en son på 3,5 år så hoppas verkligen att det kommer komma igång. Mannen hade dock ett värde som såg bra ut men läkaren kunde inte säga mer, hoppas!
    Kostar icis lika mycket som ivf? Om man ändå visste att det verkligen skulle funka med ivf så vore det ju bättre.. Det är mycket pengar.. Och vi som letar hus.. Hatar att barn ska bli en pengafråga.
    Ja det känns så fel att "köpa" ett barn och det känns ju lite som triss liksom eftersom man inte vet hur, när eller OM det ens funkar. Självklart är pengarna en småsumma om man verkligen får sitt barn sedan.

Vi har också en dotter på 3,5 :) Så nu känner vi att det är dags att börja syskonverkstaden, det ENDA jag ångrar är att vi inte började innan cancern...ååååh

Nja vet inte vad skillnaden i pris är men kolla deras hemsidor så finns det prislistor
    nordicivfcenter.se/
    fertilitetscentrum.se/goteborg/

• jojo83

Tack, ska kolla! Bra att vara förberedd.

Skriv gärna hur det går för er när ni kommer framåt!

• hemljuvahem
    jojo83 skrev 2013-12-30 15:23:50 följande:
    Tack, ska kolla! Bra att vara förberedd.
    Skriv gärna hur det går för er när ni kommer framåt!
    Ah det ska jag, möte snart =)
Svar på tråden Mannen har haft cancer -> Båda kallas?