• Mammam09

Barn med mjölkallergi, hur reagerade dem på mjölkbaserat?

Jag har en dotter på 6 månader som sedan 3 månaders ålder utvecklat någon typ av eksem. Hon var redan som nyfödd väldigt väldigt torr i hyn och vid 3 månaders ålder blev det rejäla utslag och mycket kliande. Vi har träffat olika läkare, och blev ordinerade att testa vara helt utan mjölkprodukter. Jag då alltså eftersom jag helammar. Två veckor sa han och jag testade det men utan några större synliga resultat. Fick då utskrivet stark kortison kräm och ett smörjschema som vi följde i 6 veckor, var super bra första veckan då vi smörjde varje dag men så fort vi trappade ner blev det sämre och sämre. Fick sedan träffa en "expert" som sa att vi skulle få leva med detta pga klimatet vi lever i och skrev ut en ännu starkare kortisonkräm som vi ska använda varje dag tills det är borta helt. Jag vägrade dock tro på detta riktigt, något måste hon vara allergisk mot. Att vi kanske alltid kommer få dras med torr hud osv det räknar jag med. Men jag tänker inte smörja henne med starka krämer resten av livet. Hennes pappa har allergier och när han var liten tålde han inte nått i princip. Samma med min bror, så chansen att hon också är allergisk känns ganska stor. Det verkar dessutom som att det var precis så här det började för dom också. Hur som helst sa den här "experten" till sist att jag måste testa ge henne ersättning för att få veta om hon är allergisk mot mjölk vilket tydligen var vanligast. Jag tyckte det var dumt att börja med ersättning nu när hon är så pass gammal, så han sa att jag skulle testa välling då. Reagerar hon på det så rekommenderade han att köpa Althera från Apoteket. Sagt och gjort, jag köpte välling och börja testa. Hon total vägrar, spottar ut, ryser och blir arg. Har testat ge pytte lite i en vecka och hon gör fortfarande samma sak. Så tänkte att jag skulle testa tillskotts näring. Samma sak där efter massa försök. Vid 4 månaders ålder började jag lite försiktigt ge henne smakportioner av gröt, och efter 2 månaders tid av testande så tycker hon fortfarande fruktansvärt illa om det. Dom få gånger jag lyckats få i henne mer än en tesked så har hon efter ca 1-2 tim kräkts upp tjocka vita klumpar, och flera deciliter. Fick här om dan tvätta hela soffdynan efteråt. Min sambo och min bror totalvägrade också mjölkbaserad välling osv, och slukade den som inte var mjölkbaserad sen båda två. Vill dock inte snöa in på dem innan jag vet men det finns i baktanke. Vad gör jag nu? Jag vet inte vart felet sitter. Tål hon inte mjölk? Måste jag fortsätta testa och testa? Vad ska jag ge? Hur ska jag ge? (Hon tar inte flaska bra alls, inte ens med bröstmjölk i men hon tar inte välling och näring med sked heller) vad räknas som reaktion måntro, utslag? Och hur ska jag se reaktion när hon inte ens tar en tesked förutom just det att hon vägrar ta? Ska jag köpa althera fast jag inte vet om det är problemet? Hur vänjer jag henne med flaska? HJÄLP MIG!!!! Vad ska jag göra???? Dessutom sover hon jätte dåligt nu. Ammar minst 6 gånger per natt på senaste. Vi smörjer henne nu med kortison och utslagen har ju blivitmycket bättre så tror inte det kliar längre som för någon vecka sen så vaknade hon och klöste sig. Blir väl säkert sämre när vi slutat smörja sen igen. Tänker om hon helt enkelt behöver mer mat och det hade varit bra att få henne att ta tillskott eller välling på kvällen för att utesluta det. Och magen tror jag inte det är, den verkar ok. Åh, vad ska jag göra?

• Svar på tråden Barn med mjölkallergi, hur reagerade dem på mjölkbaserat?
  • Pissenisse

Åh det är så svårt. Vår kille var alltid röd, torr som sandpapper, prickig och sprack i vecken och skrek så att vi(och bvc) trodde stt han hade kolik. När han var två månader så gav jag honom ersättning(mjölkbaserad) och det tog några timmar av sur bebis innan han kaskadkräktes hysteriskt. Vi åkte till akuten. Lite senare fick vi. Göra pricktest och han visade positivt. Så jag uteslöt mjölkprotein från min kost, han blev bättre men inte helt bra och jag orkade inte utsätta honom för mer tortyr så jag slutade amma och han fick althera vid tre månaders ålder. Det var som att få en helt ny bebis. Han blev fin i hyn och lugn och slutade bajsa gul vätska utan bajs istället.

Jag vet inte om ditt barn har mjölkproteinallergi eller "bara" problem med eksem men två veckor är inte tillräckligt länge för att veta om det ger resultat! Bor du i Göteborg kan du få två burkar althera av mig ifall du vill ha. Tycker dock att du borde be om att få göra blodprov för att kolla eventuell allergi.

• shine

Först och främst så räcker det inte med 2 veckors avhållsamhet från mjölkprotein om man ammar. Det tar minst 2 veckor för att försvinna ur fin kropp. Sen tar det 2 veckor innan det försvinner för barnet. Sen kan det gå fortare och långsammare beroende på hur tarmarna mår.

Är du säker på att du har lusläst alla ingredienser och uteslutit det HELT? Man kan inte ta lite ost, skummjölkspulver osv. För oss räcker det med "kan innehålla spår av mjölk".

Sen finns det andra allergier som ger klåda. Vi har även problem med ägg och vete.

Begär att få ta blodprover. Syns det inget där? Det är inte alltid det syns på blodprov när dom är små. Då är det basföda och uteslutningsmetoden som gäller.

Det är ett detektivarbete. Med det är bra att ha gjort det innan barnet börjar förskolan, för efter det är det svårt att ha kontroll på vad dom äter. Förskolan kräver oftast intyg från läkare om man ska ha specialkost.

Vet att det är pyssligt. Har gjort det en omgång med min äldsta son. Är nu där med min yngsta på 6 månader som har utslag. Gjorde blodprov i fredags. Väntar med spänning. På min äldsta son syntes mjölkproteinet och äggen på blodprovet vid 6 månader, inte vetet. Det syntes senare vid ca 1,5 år.

Kämpa på!

• Mammam09

Tack så mycket för ditt svar! Vi har annars en nöjd bebis, har alltid varit. Förutom när hon kliat och kliat + att hon nu börjat vakna mycket på nätterna. Kilander har slutat pga kortisonen, men jag vill inte behöva smörja henne varje dag med starka krämer i resten av hennes liv om jag kan göra nått annat. Sjutton också vad detta är svårt.. Jag har bett om test, men det tyckte han tydligen var helt värdelöst. Varför vet jag inte. Han tyckte nog inte vi led tillräckligt, även om hon klöser sig sårig utan kortison och alltid heltäckande kläder på. Vi bor tyvärr inte i närheten av Göteborg, men tack! Tog han vanlig ersättning bra då trots att han inte tålde mjölk? Och hur tog han althera? Fick du hålla på testa och testa med båda eller tog han direkt? Jag tänker att om det bara är en vanesak att få henne att ta ersättning och flaska så vill jag ju inte börja vänja henne vid althera i onödan?

• Mammam09

Läkaren vägrade test. Sa nått om att det kan visa sånt som hon ändå inte reagerat på tror jag nu när jag tänker efter. Jag var bara utan två veckor därför läkaren sa det, jag litade ju så klart på det men borde kanske testat längre. Och jag lusläste Allt, fuskade inte nått alls. Så vad ska jag göra nu? Vad tycker ni?

• Pissenisse
    Mammam09 skrev 2013-11-19 00:32:28 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Vi har annars en nöjd bebis, har alltid varit. Förutom när hon kliat och kliat + att hon nu börjat vakna mycket på nätterna. Kilander har slutat pga kortisonen, men jag vill inte behöva smörja henne varje dag med starka krämer i resten av hennes liv om jag kan göra nått annat. Sjutton också vad detta är svårt.. Jag har bett om test, men det tyckte han tydligen var helt värdelöst. Varför vet jag inte. Han tyckte nog inte vi led tillräckligt, även om hon klöser sig sårig utan kortison och alltid heltäckande kläder på. Vi bor tyvärr inte i närheten av Göteborg, men tack! Tog han vanlig ersättning bra då trots att han inte tålde mjölk? Och hur tog han althera? Fick du hålla på testa och testa med båda eller tog han direkt? Jag tänker att om det bara är en vanesak att få henne att ta ersättning och flaska så vill jag ju inte börja vänja henne vid althera i onödan?
    Anledningen till att de ofta inte gillar test är för att det kan visa negativt trots allergi men om man får ett positivt test så underlättar det ju verkligen att veta vad det är som barnet inte tål så jag hade stått på mig. Vi gav bara ersättningen en gång och han tog den inte först men det kan ju bero på att han inte var sugen för senare gick det bra, tog nån timme innan han blev dålig. Althera gick hur bra som helst, han var van vid flaskan redan eftersom jag pumpade mycket och så var han ju bara tre månader. Nej du behöver inte börja med althera om du känner att det är i onödan, det är ju enklare att ha maten i rätt temperatur redo i brösten jämt, men testa att utesluta mjölk mycket längre för att det skall ge effekt. Min kille blev inte helt bra när jag uteslöt men det visade sig längre fram att han har fler allergier och han blev ju ändå betydligt mycket bättre, mjölken finns ju verkligen i allt så den är värst.
Svar på tråden Barn med mjölkallergi, hur reagerade dem på mjölkbaserat?