MalinEddie skrev 2013-11-26 20:09:20 följande:
Jag ifrågasätter inte att det är bra att bära barn eller vikten av fysisk närhet. Det finns inga som helst tvivel där. Jag kan se hur ett barn som transporteras i sjal/sele får detta "gratis" och att man med vagn får väga upp det vid andra tillfällen. I det stora hela tycker jag att det säger ganska lite om om föräldrarnas förmåga att tillfredsställa barnets behov av fysisk närhet och hur mycket tid de spenderar nära sitt barn och hur barnet upplever det. Det kan bara bli för mycket om barnet säger ifrån men det behöver inte bli för lite för att barnet också spenderar tid utan kroppslig kontakt i en vagn t.ex. Jag tror att man måste se mer till helheten än till var barnet spenderar sin tid nöjd på promenader då det viktiga ligger i att barnet får svar på sina signaler när det uttrycker dem och också är kroppsligt nära sina föräldrar, inte hur och med vilka hjälpmedel.
Jag ska inte heller var OT efter detta, ursäkta TS.
Jag säger inte heller att vagn är fel. Jag säger enbart att bärande har vissa fördelar som är oberoende av vilken typ av barn man har. Vagn har också oberoende fördelar som att det faktiskt avlastar den vuxne rent fysiskt. Jag säger inte att man på något sätt är sämre förälder för att man har barnet i vagn utan att bärande har vissa odiskutabla fördelar (det finns ju rätt gedigna studier kring kangeroo care exempelvis). Det var därför jag gjorde jämförelsen med att t.ex. EC:a. Jag EC:ar inte. Likt förbaskat så är jag ju inte dummare än att jag ser väldigt positiva fördelar med att just EC:a - en fantastiskt fin och subtil kommunikation förälder-barn som jag inte har med mina barn. Det innebär självklart inte att jag inte kommunicerar med mina barn, men nej den kommunikationen missar vi tveklöst, tyvärr måste jag också säga. Miljömässiga fördelar och fördelar för barnens hälsa/hud. Att blunda för det tycker jag är märkligt och tycker helt enkelt att det är besynnerligt att börja prata om att binda fast barn (det är en kommentar som kom tidigare i tråden) eller att barn blir överstimulerade för att man bär dem eller att man jämför ryggbärande med framåtvänd barvagn

!? Vet liksom inte riktigt hur jag ska bemöta det? Jag kan förstå att man inte bär om man tror att det är vad det innebär.
För att återgå till TS, så tror jag att svaret på frågan inte är svårare än att den som klarar sig med ett barn utan sjal eller bärsele även klarar sig med två, eller tre eller fyra. Det handlar mer, som vi var inne på tidigare, om hur man vill leva med sina barn. Jag vill kunna gå på knaggliga stigar och hoppa i vattenpölar + bära för just bärandets skull. Någon annan vill inte knata runt i skogen eller hoppa i vattenpölar utan väljer andra aktiviteter (inte sämre) med sina barn och tycker inte att bärande som sådant är viktigt och klarar sig därmed utmärkt utan bärredskap.