Blivit av med jobbet pga graviditet
Hej,
Är i vecka 15 nu och fick veta att jag inte får vara kvar på mitt jobb förra veckan. Min sista jobbdag kommer vara 20/12.
Jag blev gravid i september och allt kändes så underbart, jag hade inte fast anställning men hade fått lovat att jag skulle bli överanställd i årsskiftet (jobbar via ett bemaningsföretag). Förstår om många tänker att det var dumt att bli gravid innan jag hade fast anställning men allt kändes rätt och vi tyckte båda det var rätt tid.
Jag hade inte tänkt berätta för min arbetsgivare att jag var gravid förens efter jag blev överanställd, men jag har haft en jätte jobbig graviditet där de först hittade en cysta och sedan fick hypermesis. Vilket har resulterat i mycket sjukskrivning och när jag var tillbaka några dagar så sa de att det inte fungerar att jag är borta hela tiden. Så företag som hyr mig har avslutat avtalet med mitt bemaningsföretag och bemaningsföretaget har sagt upp mig pga arbetsbrist och anställt en ny tjej istället.
Tycker det hela är så fult för det är inte så att jag vill vara sjukskriven hade hellre jobbat än ligga hemma och spy 10-12 ggr per dag.
Har talat med försäkringskassan och de säger att jag kommer få fp baserat på det jag jobbat och att jag inte behöver söka något nytt jobb men oroar mig ändå. Så jag undrar om någon vet hur det fungerar. Behöver jag anmäla mig som arbetssökande ändå och går det att få beviljat fp 2 månader innan bf om man är arbetslös?
Kommer vara i vecka 22 ca efter jul och allt och känns som det kommer bli omöjligt att söka jobb då. Undrar också om man kan anmäla hur de har behandlat mig någonstans?