• Erfdgt

Mellanmål som ger extra energi?

Finns det något mellanmål som innehåller extra, extra energi?

Vi skulle behöva något snabbt och enkelt som dottern kan ta med sig till skolan (hon går första klass) och äta på förmiddagen för extra energi. En frukt är inte tillräckligt.

Vi ska ringa och prata med hennes läkare om det (har haft upp det tidigare, men behovet blir större och större), men jag började bara tänka ikväll om det finns något som är sådär superbra som man enkelt kan skicka med. Att någon här kanske har bra tips :)

• Svar på tråden Mellanmål som ger extra energi?
  • Erfdgt
    IsDimma skrev 2013-11-19 21:00:07 följande:
    Avokado?
    Nötter är ingen bra ide. Många (bl.a. Min egen) kommuner har nötförbud i sina lokaler.
    Samma där som med yoghurten, vi har prövat flera gånger, men hon tycker inte om det :/
  • Erfdgt
    Mrs Firren skrev 2013-11-19 21:13:55 följande:

Ja, det är lite knepigt förstås. Men jag tänker att det kanske skulle funka med nån termosvariant. En nackdel med mjölkprodukter i olika behållare tycker jag brukar vara att det börjar lukta surt efter en tids användning. Men med rejäl diskning varje dag kanske det funkar. Eller kanske smoothien kan förvaras i frysen över natten och sen tinar på ett par timmar i väskan?
    Ja, det skulle kanske funka och som du säger, om diskar den ordenligt på en gång, så brukar det gå ganska bra. Kanske är värt ett försök iaf.
  • aleydis

Inom vården gör vi ibland egen-gjord näringsdryck gjord på fil/yoghurt, grädde och koncentrerad saft. Kan det vara ngt?

• Erfdgt
    aleydis skrev 2013-11-19 21:29:25 följande:
    Inom vården gör vi ibland egen-gjord näringsdryck gjord på fil/yoghurt, grädde och koncentrerad saft. Kan det vara ngt?
    Hon har ju lite svårt för fil och yoghurt, men allt är värt ett försök :) Hur förvarar man den? Hon måste ju kunna ha med det till skolan, men håller det sig i tex en termos då?
  • Mrs Firren

Ett tips vi fick var blåbärssoppa + grädde.

• pigglet

Nyponsoppa då? Mest socker iofs.
    Ägg?
    Smörgåsrån med mycket smör? 

• Erfdgt

Hon äter havregrynsgröt (hon älskar det) med en klick smör, lite kanel och mjölk till frukost. Vanligtvis. Ibland med ett kokt ägg till, men inte alltid. Inte alltid hon orkar med att äta det också.

Hon är så knepig med maten, för det mesta, så det är inte mkt som faller damen i smaken. Blåbärssoppa tycker hon om, för det mesta. Nyponsoppa är det sämre med dock. Vilket jag förstår, då jag inte alls tycker om nyponsoppa själv ;) Hennes pappa älskar det dock! hehe

Mellis efter skolan är ofta mackor med smör och ost (det enda pålägg som duger) på, ja med mjölk till. Ibland blåbärssoppa eller juice och på lördagar brukar hon få ibland (främst nu när det är kallare ute) varm choklad med grädde :) Hon tycker om en sorts ost och gör ibland ostrullar som hon kan knapra på till mellis. Plus en banan och/eller lite morotsstavar (en favorit).

Till skolan är det ju dock en frukt som gäller och det är där vi skulle behöva få in något mer/annat också.

• Gryntroll
    Gryntroll skrev 2013-11-19 21:09:10 följande:
    BabyBel eller oststavar?

Varför inte oststavar/rullar även då om hon gillar det? Tillsammans med frukt.
  • Erfdgt
    Gryntroll skrev 2013-11-19 22:09:47 följande:

Varför inte oststavar/rullar även då om hon gillar det? Tillsammans med frukt.
    Oj, missade ditt tidigare inlägg, förlåt. Ja, det kanske kan vara en variant att skicka med lite frukt och ostrullar...
  • Veritaslux

Om hon gillar ägg kan du ju skicka med. Sedan vet jag att man kan göra egna energibars, har inte testat men sett på nätet så googla det! Pröva också att varva olika mellanmål så hon inte tröttnar.

Om det är förmiddagen borde det generellt inte vara några problem med hållbarhet. Tänker på mjölkprodukter. Vill man ha kallt kan man köpa tex en flaskkylare (förvaras i frys men är mjuk i stället för hård som en kylklamp och tar mindre plats) och lägga runt.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Erfdgt
    Veritaslux skrev 2013-11-19 22:28:36 följande:
    Om hon gillar ägg kan du ju skicka med. Sedan vet jag att man kan göra egna energibars, har inte testat men sett på nätet så googla det! Pröva också att varva olika mellanmål så hon inte tröttnar.

Om det är förmiddagen borde det generellt inte vara några problem med hållbarhet. Tänker på mjölkprodukter. Vill man ha kallt kan man köpa tex en flaskkylare (förvaras i frys men är mjuk i stället för hård som en kylklamp och tar mindre plats) och lägga runt.
    Nej, varva går inte :P Hittar man något hon gillar, så är det bara att hålla sig till det. Variera dryck går bra, men hon vill tex inte äta gröten om jag byter ut kanelen mot sylt. Hon har som sagt alltid varit väldigt knepig med maten och fokus ligger mest bara på att få i henne mat. Vi jobbar på det, och mkt annat kring hennes matsituation.

Det varierar när dom äter frukten. Vissa dagar är det på förmiddagen och andra dagar på eftermiddagen. Det verkar inte vara bestämt i förväg, utan slumpen avgör vilken dag.

Och det är mer att hon tex inte dricker mjölk om den inte är i princip kylskåpskall. Jag tänker att det kanske är likadant om man skulle göra tex en smoothie. Vi får pröva hemma först :)
  • Peach

Ostrullar med smör och kanel är gott, ev rulla in fruktklyftor i, tex päron.

• Sonja123

Bananpannkaka? Recept: ägg+mosad/mixad banan och en msk maizena e dyl som fluffar upp det. Supergott dessutom, kall som varm. Kan varieras med kokos, blåbär osv. 

Svar på tråden Mellanmål som ger extra energi?