Anonym (skillnad??) skrev 2013-11-26 16:21:40 följande:
Kan någon förklara skillnaden för mig när jag läst denna tråd och den andra där barnen från förr önskade ett familjefoto med sina föräldrar närvarande. VARFÖR får man inte ta ett familjefoto i denna situation? Jag begriper inte skillnaden.
I det andra fallet utelämnas bonussyskonen och bonusmamman. Ok, jag förstår att bonusmamman ska utelämnas för alla bonusmammor verkar ju ses som något som katten släpat in och ingen kan göra något rätt bara fel. Men där ansågs det rätt och befogat att lämna bort bonussyskonen, för de tillhörde ju inte ursprungsfamiljen. Ok.
I detta fall önskar då kvinnan att ta ett foto av SIN familj. Till den hör hennes barn och hennes man. Mannen råkar ha barn sedan tidigare men de tillhör inte hennes familj, utan hans. I detta fall är det tydligen helt fel och TS är en hemsk människa.
Vad gör denna situation så hemsk men inte den andre? Är det mer ok att utelämna barn som kommit till i ett senare förhållande? Det verkar ju så och då undrar jag varför? Om man ska ha familjefoton så ser jag ingen skillnad på fall ett och två. Förutom att i det första fallet så existerar inte den familjen längre....men det gör den i TS fall.
Skillnaden har förklarats minst 10ggr i denna tråd.
I den andra tråden är det ett vuxet barn som bor i egen lägenhet och som aldrig har haft kontakt med varken "styvmamman" eller småsyskonen.
Småsyskonen skulle med andra ord aldrig ens se det där fotot. Barnet har enbart haft kontakt med sin pappa och då aldrig i pappans hem pga att pappans nya tant inte tillät det. Så även i det fallet är det en minst sagt knepig styvmamma.
I det här fallet ska familjefotot sitta på väggen i pappans hem som pappans förstfödda dotter kommer till varannan helg.
Varje gång hon kommer till sin pappa kommer hon då få se HELA familjen samlad på ett "familjefoto" utom hon. Hur tror du det känns för ett barn?