• Anonym (Inte min familj)

Vill inte ha med hans unge på fotot!

Jag vill så gärna gå till fotografen med mina barn. Antingen bara mina två barn eller alla fyra. Min man är mitt äldsta barns styvpappa, men barnet bor här nästan heltid och dom tycker om varann.
    Problemet är hans barn från innan.
    Hon är inte en del av min familj och jag vill inte ha henne på ett familjporträtt på vår vägg!
    Är det ok om jag säger det till min man? Att hon inte får vara med?

• Svar på tråden Vill inte ha med hans unge på fotot!
  • slutatsnusa

ts fråga är ju " Är det ok om jag säger det till min man? Att hon inte får vara med?"

i ett förhållande måste man väl känna att det är okej att prata om allt
    frågan är väl bara om han blir sårad eller arg eller tycker att det är helt okej

ts vad sa han? hur tänker han?

• Miss Skywalker
    nymedlem skrev 2013-11-23 11:52:34 följande:

Det är tydligt i ts att det inte är fotot som är problemet utan det är hennes inställning till mannens första barn.

Sen om det gäller svartsjuka eller annat vet hon bara själv.

Jag skulle aldrig godta det om jag vore sambon. Jag hoppas verkligen hon ställer frågan så han får veta hur hon verkligen känner för hans barn. Hon skulle kastas ut illa kvickt om han är en vettig man.   
    Hon har redan förklarat anledningarna till sin inställning i sina inlägg och om hennes sambo har ngn som helst verklighetsuppfattning så respekterar han hennes känslor..

FYI bara för att du älskar dina barn villkorslöst så kan du aldrig kräva att andra också gör det. Ta det inte personligt.. 
  • Ess
    slutatsnusa skrev 2013-11-23 11:59:29 följande:
    ts fråga är ju " Är det ok om jag säger det till min man? Att hon inte får vara med?"

i ett förhållande måste man väl känna att det är okej att prata om allt
    frågan är väl bara om han blir sårad eller arg eller tycker att det är helt okej

ts vad sa han? hur tänker han?

• Miss Skywalker
    Ess skrev 2013-11-23 11:57:27 följande:
    Jag tror inte det är någon större risk att man ens skulle titta åt en sådan person mer än en gång, än mindre flytta ihop. Man märker nog tendenserna ganska tidigt, att nä det kan vi inte göra för då är inte xx här osv.

Jag skulle aldrig ens kommit på iden att fråga min man om jag fick lov att ta foto på mina egna barn, jag är väl för fn inte omyndigförklarad. 
  • Anonym (varför inte?)
    Ess skrev 2013-11-23 11:51:50 följande:
    Ser mannen henne som en självklar del utav familjen, iom att hon bara är där vh?

Varför skulle just denna tjejen se det annorlunda än vad min mans barn gjorde. Deras familj var deras mamma där dom bodde, sen kom dom och hälsade på här.
    Självklart så levde/lever vi som vilken familj som helst när dom inte var här. Vi fotade våra barn, åkte iväg på saker osv. Dom tyckte inte det var något konstigt med det, dom föreslår/föreslog ofta saker som dom tyckte var roliga när dom själva var små. 

Huruvida barnen är en del av familjen tycker jag beror helt på hur ofta dom kommer. Hans barn ser jag inte som en del av min familj, utan som bekanta som kommer och hälsar på ibland.

Så känner säkert också många barn som inte regelbundet utan sporadiskt är hos sin bioförälder, styvförälder och halvsyskon. De är på besök, och sin familj har de hos den föräldern de bor och lever med. Sen finns det naturligtvis alltid undantag.
  • Anonym (blomman)
    Anonym (varför inte?) skrev 2013-11-23 12:10:05 följande:
    Så känner säkert också många barn som inte regelbundet utan sporadiskt är hos sin bioförälder, styvförälder och halvsyskon. De är på besök, och sin familj har de hos den föräldern de bor och lever med. Sen finns det naturligtvis alltid undantag.
    Fast att de känner så kan ju bero på att de aldrig fått vara en naturlig del av båda familjerna... Det innebär ju inte heller att de inte skulle VILJA var en del av båda familjerna.
  • Anonym (skillnad??)

Kan någon förklara skillnaden för mig när jag läst denna tråd och den andra där barnen från förr önskade ett familjefoto med sina föräldrar närvarande. VARFÖR får man inte ta ett familjefoto i denna situation? Jag  begriper inte skillnaden. 

I det andra fallet utelämnas bonussyskonen och bonusmamman. Ok, jag förstår att bonusmamman ska utelämnas för alla bonusmammor verkar ju ses som något som katten släpat in och ingen kan göra något rätt bara fel. Men där ansågs det rätt och befogat att lämna bort bonussyskonen, för de tillhörde ju inte ursprungsfamiljen. Ok.

I detta fall önskar då kvinnan att ta ett foto av SIN familj. Till den hör hennes barn och hennes man. Mannen råkar ha barn sedan tidigare men de tillhör inte hennes familj, utan hans. I detta fall är det tydligen helt fel och TS är en hemsk människa. 

Vad gör denna situation så hemsk men inte den andre? Är det mer ok att utelämna  barn som kommit till i ett senare förhållande? Det verkar ju så och då undrar jag varför? Om man ska ha familjefoton så ser jag ingen skillnad på fall ett och två. Förutom att i det första fallet så existerar inte den familjen längre....men det gör den i TS fall. 

• nymedlem
    Anonym (skillnad??) skrev 2013-11-26 16:21:40 följande:
    Kan någon förklara skillnaden för mig när jag läst denna tråd och den andra där barnen från förr önskade ett familjefoto med sina föräldrar närvarande. VARFÖR får man inte ta ett familjefoto i denna situation? Jag  begriper inte skillnaden. 

I det andra fallet utelämnas bonussyskonen och bonusmamman. Ok, jag förstår att bonusmamman ska utelämnas för alla bonusmammor verkar ju ses som något som katten släpat in och ingen kan göra något rätt bara fel. Men där ansågs det rätt och befogat att lämna bort bonussyskonen, för de tillhörde ju inte ursprungsfamiljen. Ok.

I detta fall önskar då kvinnan att ta ett foto av SIN familj. Till den hör hennes barn och hennes man. Mannen råkar ha barn sedan tidigare men de tillhör inte hennes familj, utan hans. I detta fall är det tydligen helt fel och TS är en hemsk människa. 

Vad gör denna situation så hemsk men inte den andre? Är det mer ok att utelämna  barn som kommit till i ett senare förhållande? Det verkar ju så och då undrar jag varför? Om man ska ha familjefoton så ser jag ingen skillnad på fall ett och två. Förutom att i det första fallet så existerar inte den familjen längre....men det gör den i TS fall. 

Skillnaden har förklarats minst 10ggr i denna tråd.

I den andra tråden är det ett vuxet barn som bor i egen lägenhet och som aldrig har haft kontakt med varken "styvmamman" eller småsyskonen. 
    Småsyskonen skulle med andra ord aldrig ens se det där fotot. Barnet har enbart haft kontakt med sin pappa och då aldrig i pappans hem pga att pappans nya tant inte tillät det. Så även i det fallet är det en minst sagt knepig styvmamma.

I det här fallet ska familjefotot sitta på väggen i pappans hem som pappans förstfödda dotter kommer till varannan helg.
    Varje gång hon kommer till sin pappa kommer hon då få se HELA familjen samlad på ett "familjefoto" utom hon. Hur tror du det känns för ett barn?      
  • Anonym (Hmm 2)

Eftersom ts ställt frågan på ett forum huruvida det är ok eller inte tyder ganska mycket på att ts inte tycker det är ok egentligen. Hade hon tyckt det hade hon väl bara gjort det.

• Anonym (Hmm 2)

Herregud vilken meningsbyggnad... Hoppas ni förstår vad jag menar ????

• Lillusen
    nymedlem skrev 2013-11-26 17:57:12 följande:

Skillnaden har förklarats minst 10ggr i denna tråd.

I den andra tråden är det ett vuxet barn som bor i egen lägenhet och som aldrig har haft kontakt med varken "styvmamman" eller småsyskonen. 
    Småsyskonen skulle med andra ord aldrig ens se det där fotot. Barnet har enbart haft kontakt med sin pappa och då aldrig i pappans hem pga att pappans nya tant inte tillät det. Så även i det fallet är det en minst sagt knepig styvmamma.

I det här fallet ska familjefotot sitta på väggen i pappans hem som pappans förstfödda dotter kommer till varannan helg.
    Varje gång hon kommer till sin pappa kommer hon då få se HELA familjen samlad på ett "familjefoto" utom hon. Hur tror du det känns för ett barn?      
    Tack! jag har grubblat på varför jag tycker olika i de här två trådarna och nu fick jag svaret.

Sen kan jag tycka att det är lite sorgligt att det är som i den andra tråden med syskon som knappt känner varandra. 
  • nymedlem
    Lillusen skrev 2013-11-26 20:40:15 följande:
    Tack! jag har grubblat på varför jag tycker olika i de här två trådarna och nu fick jag svaret.

Sen kan jag tycka att det är lite sorgligt att det är som i den andra tråden med syskon som knappt känner varandra. 

Tycker jag också. Men när det gäller den saken tycker jag det är pappan som är helknäpp! Han hade såklart kunnat ta med sig de mindre barnen när han träffade sina äldre barn så att syskonen åtminstone fick träffas.

Men troligen ville han inte göra det för husfridens skull. 
Svar på tråden Vill inte ha med hans unge på fotot!