• villhabarntillvarjepris

Vi blir inte med barn tillsammans, byta partner?

Lite snabb fakta; vart tillsammans med min sambo i 4 år, försökt få barn i över 3. Vi är utredda och ska börja ivf. Men sen då? Om ivf inte fungerar. Acceptera ett liv som barnlösa tillsammans eller lägga varje kroba man tjänar i framtiden på att försöka bli gravida?

En tanke som börjat ploppa upp i mitt huvud på senaste tiden är att vissa par som inte kunnat få barn tillsammans, går isär, träffar en ny och blir gravida på en gång.. Är detta ett alternativ?

Sambon och jag älskar varann, vi har ett fint liv ihop och trivs tillsammans, men räcker det? Kan vi acceptera att det bara blir vi resten av livet? Eller är vår längtan efter barn för stort?

Vet att det finns miljoner vägar att gå, adoption etc. men det känns svårt.

Hur hade/har ni gjort?
    Har ni accepterat barnlösheten och levt vidare med resor och andra nöjen istället eller har ni fortsatt denna påfrestande kamp att bli med barn?        

Har ni gett upp, brutit upp pga slitningar, träffat någon ny och sedan blivit föräldrar?

Slits mellan hopp och förtvivlan.. Det suger musten och livsglädjen ur både mig och mina sambo..    

• Svar på tråden Vi blir inte med barn tillsammans, byta partner?
  • Erizajo

Skulle aldrig göra slut pga en sån sak, finns inga garantier att det skulle funka bättre med nån annan ju!

• Pimpinellan

Finns ju ÄD,EA och EA också förutom adoption och t.o.m surrogatmamma så byta partner finns inte på kartan för oss! Skulle inte hjälpt heller och det vet man aldrig om det gör faktiskt.

• Maramina

Är inte kärleken stark nog för att klara av att inte få biologiska barn tillsammans, då ska man, i mitt tycke, fundera på om man verkligen ska fortsätta vara tillsammans, och det redan innan man försöker skaffa barn tillsammans. Att få barn och ha barn är tufft och många skilsmässor sker just av en anledning under småbarnsåldern. Det finns som sagt var många sätt att få barn på och barn behöver nödvändigtvis inte behöva betyda just biologiska barn.

Sedan att många försöker tillsammans, men inte lyckas, men lyckas när de byter partner är nog inte riktigt så enkelt. I många fall tror jag barnlösheten beror just på att åtminstone den ene har något fel som gör att det inte lyckas. Byte av partner förbättrar inte spermiekvalitet/höjer äggreserverna/botar PCO eller vad som nu är orsaken till den ofrivilliga barnlösheten

• Angel00

Det finns flera orsaker till att man inte blir gravid. Titta in i tråden - 
    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten! -www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html

Där kan du få många tips som läkare inte vet om i Sverige. (eller bryr sig om)

Har själv varit oförklarligt barnlös i 5 år tills jag såg till att skaffa en behandlingsplan utifrån mina problem där svenska läkare stod som handfallna och bara skyllde på min ålder och dåliga ägg. Nu väntar jag en liten tjej och tror inte längre ett ögonblick på vad läkarna i Sverige försöker tuta i en.

Svar på tråden Vi blir inte med barn tillsammans, byta partner?