Anna 680 skrev 2013-11-20 21:55:00 följande:
Hej!
Min son blev insatt på Ritalin för några veckor sen och efter det har han totalt personlighetsförändrats. Vi ska in till BUP imorgon och diskutera detta. Det har aldrig någonsin varit några incidenter i skolan och nu har vi fått reda på att det har varit tre rätt ordentliga incidenter.
Hur upplevde ni insättandet av Ritalin och vilka biverkningar fick era barn? Vi funderar på att be läkaren om Concerta istället.
Anna
Hej!
Det här med att medicinera är inte lätt,och framförallt inte om man är barn och har lite svårt för att berätta hur det känns med dem olika som ritalin och concerta.
Min son äter concerta och det fungerar bra.
Han är tolv år nu.
Har haft en berg o dal bana när det gäller medicinen sen han var 7år.Han har provat ritalin 20,30,40mg.
Och han har inte kunnat säga direkt hur han har kännt.
Men däremot så märkte vi att humöret blev mycket dåligt när ritalinet gick ut.
Men nu så verkar det som vi har hittat rätt dos.
Han har lättare för att berätta hur han känner.
Min son har ADHD och Asperger (högfungerande autism som det numera heter)
Jag själv har ADD och äter ritalin,tänkte berätta hur jag upplever concerta och ritalinet.Har även provat concerta för att slippa fylla på för den har längre effekt.
När ritalinet går ur så känner jag obehag och irritation.Men innan man hinner känna av det så ska jag fylla på med en ny dos.
Jag tar 70mg 2ggr om dagen,sen tar jag 20mg innan den andra dosen hinner gå ut för att utgången inte ska bli kraftig.
Concertan hjälpte inte mig fullt ut.
Det är ju en skillnad på och ha ADD och ADHD.
Detta är vad jag tror.....Min läkare sa det att Ritalinet är till för att få en liten hästspark för att komma igång, och den sitter som vanligast i ca 7 timmar.Men det kan variera,Mina sitter i ca 4,5 tim sen fyller jag på.
Med ADD behöver man ju hästsparken.
Hyperaktiviteten finns inte där.Så ritalinet får igång en.
När jag tog concertan så kom jag inte igång.
Har man ADHD då ska man inte ha någon hästspark,utan man ska ju ta bort hyperaktiviteten.
Så därför tror jag att Ritalinet hjälper nog dem med ADD.
Och concertan hjälper dem med ADHD.
Men sen det här med och bli hjäpt av och fokusera mm finns i båda sorterna såklart.
Som sagt det är bara mina tankar.
mvh Jenny