• Anonym (Migrän)

Tillfälligt Sjukanmäld från föräldraledigheten

Hejsan!

Tyvärr har jag på senaste tid drabbats av migrän, ibland så ofta som flera ggr i veckan. När det är som värst kan jag omöjligt ta hand om barnen varpå jag bett någon vän komma hit och ta hand om barnen medan jag ligger instängd i sovrummet och kurerar mig i sängen. Jag har anmält dessa sjukdagar till er och ibland får jag ingen ersättning alls, då det blir en karensdag. Väldigt knapert för ekonomin med andra ord. Men nu till min fråga;

1) finns det något maxtak på hur många dagar man kan vara sjukanmäld från föräldraledigheten (jag menar INTE de 8 dagarna i sträck) utan jag menar mer, är det "ok" att vara sjuk flera ggr per månad utan läkarintyg så länge det inte överstiger 8 dagar på rad? Det blir ju rätt många dagar per år med denna migrän tyvärr...

2) Jag har hört något att om man blir sjuk på nytt inom 5 dagar skippas karensdagen, gäller det även för föräldralediga? Behövs läkarintyg då?

3) Behöver man alltså läkarintyg om man blir sjuk några dagar ena veckan, är frisk med FP i 4 dagar och sedan blir sjuk på nytt? Räknas då dessa dagar ihop så man måste begära läkarintyg eller är det en ny sjukperiod trots att det gått mindre än 5 dagar?

Hoppas bli fri från min migrän snart, men skulle vara bra att få svar på dessa frågor!

• Svar på tråden Tillfälligt Sjukanmäld från föräldraledigheten
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du lider av en sjukdom, som kan antas
    medföra ett större antal sjukperioder under
    en tolvmånadersperiod, kan du få sjuklön eller
    sjukpenning redan från första dagen i varje
    sjukperiod. Med ”större antal” avses att antalet
    sjukdomsfall under en tolvmånadersperiod kan
    bedömas bli fler än tio stycken. Om du har en
    arbetsgivare kan också han eller hon ha rätt till
    ersättning för sina kostnader för sjuklön.
    Den sjukdom du har måste vara väl dokumenterad.
    För att Försäkringskassan ska kunna
    behandla din ansökan ska du skicka in ett medicinskt
    underlag som styrker diagnos och att du
    riskerar att få en omfattande sjukfrånvaro.

Om man återinsjuknar inom 5 dagar slipper man karensdagen. Om man är frisk en hel dag mellan
    sjukperioderna behöver man läkarintyg den åttonde dagen i senaste sjuktillfället. Det börjar alltså om från början om man är frisk en hel dag.

Hälsningar
    Lotta, handläggare 
Svar på tråden Tillfälligt Sjukanmäld från föräldraledigheten