• Anonym (Studenten)

Föräldrapenning som studerande

Jag väntas föda vt 2014. Innan dess har jag hela livet studerat och har således inget högt sgi utan har lägsta. Nu till frågan: Jag hade tänkt fortsätta studera, dock inte gå på varken seminarier eller föreläsningar eftersom de inte är obligatorisk närvaro på allt dem kurserna som bedrivs under vårterminen. Under 5 tillfällen á 2 h måste jag dock vara i skolan, i maj någon gång. Finns det någon möjlighet för mig att ta få föräldrapenning? Självfallet inte för dem 5x2 dagar och timmar jag har obligatoriska seninarier. Tacksam för svar / studenten

• Svar på tråden Föräldrapenning som studerande
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja, du kan ansöka om föräldrapenning när du är hemma och tar hand om ditt barn.

Har du haft en väldigt låg eller ingen inkomst alls innan barnet föds så betalas föräldrapenning ut enligt grundnivån 225 kronor per dag. 

Hälsningar
    Vera, handläggare 

• Anonym (Studenten)
    Försäkringskassan skrev 2013-11-21 11:34:32 följande:
    Hej!

Ja, du kan ansöka om föräldrapenning när du är hemma och tar hand om ditt barn.

Har du haft en väldigt låg eller ingen inkomst alls innan barnet föds så betalas föräldrapenning ut enligt grundnivån 225 kronor per dag. 

Hälsningar
    Vera, handläggare 

Ok tack för svaret!
    Är det då möjligt för mig att ta ut 60 dagar innan förlossningen då också? Självklart för de dagar jag är hemma.  
Svar på tråden Föräldrapenning som studerande