• Anonym (sjukling)

karensdagar under föräldraledighet

Hej,

Hoppas det är här jag kan ställa min fråga...

Jag är föräldraledig från jobbet. Jag har blivit sjukskriven.  Barnet är under ett år.  Jag har inte tagit ut Föräldrapenning alla dagar som jag varit föräldraledig.
    Hur många karensdagar har jag? Vem betalar sjukpenning under mina första dagar i min sjukperiod?

• Svar på tråden karensdagar under föräldraledighet
  • Försäkringskassan

Hej!

Eftersom du är tjänstledig från ditt arbete gäller inte sjuklöneperiod från

din arbetsgivare.

Om du inte klarar att vårda ditt barn på grund av sjukdom kan du ansöka om

att byta ut föräldrapenningen till sjukpenning. Du ska då göra sjukanmälan

till oss första sjukdagen och därefter fylla i en ansökan om sjukpenning.

Första sjukdagen är en karensdag.

Du behöver inte ha tagit ut föräldrapenning samtliga dagar för att kunna byta

ut den till sjukpenning.

Sjukanmälan kan du göra på vår hemsida med eller utan e-legitimation och

även på vår servicetelefon 020-524 524. Jag bifogar länken till sjukanmälan:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/foraldraledig/om_du_blir_sjuk

Har du e-legitimation kan du fylla i ansökan via Mina sidor på vår

självbetjäningstjänst:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/login

Bifogar även länk där du kan läsa om sjukskrivning vid föräldraledighet:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/foraldraledig

Hälsningar

Emil, handläggare

• Anonym (sjukling)

Tack för snabbt svar Emil. 

Min handläggare på försäkringskassan hävdar bestämt att jag har 14 dagar karens och vill inte ändra det till en dag. Vilket jag gång på gång får bekräftat att det är, dvs max en dag.

Kan det stämma, har han så rätt? Vad ska jag göra?

• Försäkringskassan

Hej! 

Om man är egen företagare och har valt en karenstid på 14 dagar gäller den karenstiden även när man ansöker om att få byta ut föräldrapenning till sjukpenning. 

Hälsningar

Dora, handläggare

• Anonym (sjukling)

Hej igen, tack för svar Dora.

har inte framgått av mig men jag INTE egen företagare utan bara VANLIGT anställd och inte arbetslös heller, vilket jag vet att även de kan ha 14 dagar karens.

vad gör jag?

• Försäkringskassan

Hej!

Här kan vi svara på generella frågor om sjukförsäkringen. Om du vill fråga om vad som gäller specifikt i ditt ärende så ringer du till Kundcenter 0771-524 524 och väljer Egen sjukdom så hjälper vi dig med din frågor.

Vårt kundcenter har öppet:

Måndag-fredag 8-21
    Lördag 8-15
    Söndag 15-21

På kvällar och helger och det ofta liten eller ingen kö.

Hälsningar
    Agaton, handläggare
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har fått ett beslut på att du inte kan få sjukpenning de första 14 dagarna kan du begära omprövning på beslutet. Information hur du gör står med i brevet.

Jag lägger med lite allmän information om hur man begär omprövning.

Om omprövning och överklagande

Om du är missnöjd med Försäkringskassans beslut kan du begära att vi omprövar beslutet.

Skriv ett brev där du anger vilket beslut det gäller, hur du vill att beslutet ändras och varför. Skicka sedan din begäran om omprövning till den enhet där grundbeslutet fattades, adressen framgår av det beslut som du är missnöjd med.

Du måste skicka in din begäran om omprövning inom en viss tid efter det att du tagit del av brevet med beslutet. Det står i beslutet hur lång tid du har på dig. I det fall du anlitar ombud ska en fullmakt i original skickas med om det inte redan har lämnats in i ärendet.

Hälsningar
    Agaton, handläggare

Svar på tråden karensdagar under föräldraledighet