• karlakakan

Jobba extra vid Föräldraledigt

Hej!

Jag sitter här och ska fylla i ansökan för nästa periods FP. Perioden som gäller är 1 januari 2014 till 30 april 2014. Jag kommer att ta ut 5 dagar/vecka Mån-Fre under hela perioden dock undrar jag OM tillfälle skulle ges och det funkar för mig och barnet skulle jag då tex kunna hoppa in och jobba extra en lördag eller söndag utan att behöva anmäla något? Det gäller ju inte de dagar jag söker ersättning för?
    From 1 januari 2014 har jag dessutom inget fast/schemalagt jobb att gå tillbaka till utan ska söka nytt arbete när min föräldraledighet tar slut dock är det samma arbetsplats som jag isf kommer att hoppa in och jobba något extrapass på. Hur gör jag så att det inte blir fel? 
    Jobbar jag extra tex en lördag är min sambo ledig och på så sätt tas ingen FP ut dessa dagar.
    Det går inte för mig att veta långt i förväg om jag kommer att jobba extra någon helg ibland då det helt beror på om det finns jobb på arbetsplatsen samt om det funkar för mig och barnet.
    Kan man anmäla det när man vet om man ska jobba? tex några dagar före eller behöver man inte anmäla något alls? 

• Svar på tråden Jobba extra vid Föräldraledigt
  • Försäkringskassan

Hej!
    Om du ansöker om föräldrapenning måndag-fredag och arbetar lördag eller söndag behöver du inte göra någon notering om detta då du inte ansöker om ersättning dessa dagar.
    Om du skulle arbeta en dag som du ansökt om föräldrapenning kan du ringa till Kundcenter 0771-524 524 så kan vi plocka bort dagen åt dig.

Hälsningar
    Ebba, handläggare  

• karlakakan

Å vad bra!
    Då behöver jag alltså inte fylla i under den kolumnen "kommer du att arbeta extra under FL"
    nu när jag ansöker om ny FP?

Detta gäller även fast jag är arbetslös utanför föräldraledigheten?
    Jag fick tidigare till svar att om jag tex till sommaren 2014 går in och sommarjobbar 1 månad på schema hos arbetsgivaren och min sambo tar ut FP och är hemma dessa dagar så måste jag anmäla mig till arbetsförmedlingen trots att jag efter den månaden ska återgå till att ta ut FP, stämmer det?

• Försäkringskassan

Hej!

Om barnet är ett år och man är helt ledig så ska man ta ut föräldrapenning fem hela dagar för att skydda sin sgi. Arbetar man delvis så ska arbete och föräldrapenning tillsammans bli fem hela dagar per vecka. Om du avslutar föräldrapenningen och inte har något arbete måste du anmäla dig till Arbetsförmedlingen första lediga dagen för att skydda sgi:n, man måste ha 100% sysselsättning för att behålla sgi:n.

Hälsningar

Ebba, handläggare

Svar på tråden Jobba extra vid Föräldraledigt