• PandaaN

kan jag få gravidpenning och jobba på mitt andra jobb?

Hej alla erfarna. Jag har en fråga. Jag får inte jobba på mitt ordinarie jobb pga riskfyllt arbete. Men kan jag jobba på mitt extra jobb samtidigt som jag får gravidpenning? Får panik för ekonomin kommer inte gå ihop annars?

• Svar på tråden kan jag få gravidpenning och jobba på mitt andra jobb?
  • Dagfördag

Man kan ju jobba deltid och ta ut resterande tid i gravpenning, om man har fått det beviljat. Har man ett riskfyllt arbete och inte FÅR jobba så får man gravpenning från det att man inte får jobba. (tidigare än 60 dagar som det är annars) Så har jag förstått det iaf, men ring försäkringskassan och fråga hur det fungerar med graviditetspenning och extrajobb för att vara på den säkra sidan! =)

• PandaaN

Jag får inte alls jobba efter 3 månader in på graviditeten. Jag förlorar massa inkomst när jag går på ledighet. Jag är rädd att de nekar och att jag tvingas säga upp mig eller gå ner till deltid för att täcka upp resten med extrajobbet..

• Dagfördag
    PandaaN skrev 2013-11-21 13:50:12 följande:
    Jag får inte alls jobba efter 3 månader in på graviditeten. Jag förlorar massa inkomst när jag går på ledighet. Jag är rädd att de nekar och att jag tvingas säga upp mig eller gå ner till deltid för att täcka upp resten med extrajobbet..

Man ska inte behöva säga upp sig för att man är gravid. Det är ju därför det finns graviditetspenning. Jag tycker själv det är lite krångligt med sånt där, men det bästa är att ringa fk och fråga allt du undrar så får du ju svar svart på vitt hur du ska göra. Och får du inte ha extra jobbet ist, så har du ju ändå graviditetspenning. På en del jobb tror jag att man kan få en viss del av lönen samtidigt som man har gp. Jag fick inte det, men då jobbar jag åt kommunen.
Svar på tråden kan jag få gravidpenning och jobba på mitt andra jobb?