• picknickfilt

Är mina föräldrar orättvisa?

Vi är tre syskon. Jag 22 och två bröder på 20 och 19.

Jag flyttade hemifrån för lite mer än tre år sedan för att plugga, är färdig till jul och har tagit studielån+jobbat extra för att klara mig. Jag har även fått 500 kr i månaden av mina föräldrar som stöd så länge jag studerar vilket jag verkligen uppskattar.

Bror 1 som är 20 bor hemma, har asperger, tog studenten i våras pga att han gick om ett år i grundskolan. Nu går han hemma och får aktivitetsstöd på 6000 i månaden varav 2000 betalas i hyra till mina föräldrar. Han är dessutom bipolär och de 4000 som inte går till hyran röker/super/drogar/äter han upp på några dagar.

Bror 2 som är 19 tog även han studenten i våras och läser nu på folkhögskola och kan inte ta studielån eftersom han bara är 19 (man måste vara 20 då). Han får 5000 i månaden för att kunna bo på skolans internat. 

Är detta rättvist? 

• Svar på tråden Är mina föräldrar orättvisa?
  • Hannah76

vad är det s om inte är rättvis?
    Att era föräldrar betalar för internatet till dess att den yngste kan ta lån? 

• Tänkttill

Jag förstår inte riktigt vad som är orättvist?

• Lady Paraplyh

Jag tycker det låter rättvist, men jag tycker mellanbarnet skulle kunna betala lite mer i hyra samt att de ställde större krav på honom.

• Flickan och kråkan

Men vad studerar din bror 2 på folkhögskola? År det på grundskole- eller gymnasial nivå? Eftergymnasiala utbildningar på folkhögskola får man ju ta studielån till även om man är yngre än 20. 

• Tow2Mater

Du låter småsint om du tycker allt ska vara "rättvist" vad gäller barns utbildningar. Forsok glädja dig åt att du har hälsan, en bra utbildning och framtid, och din ena bror är på god väg mot detsamma.

• jashrinah

absolut rättvist , eller ja det som inte är rättvist är ju att din bror med problematik inte får hjälp att ta sig vidare i sitt liv. 

• picknickfilt
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-22 14:48:44 följande: