• vaniljkaka

Måste han göra adressändring för att få bostadsbidrag?

Hej... har en fråga.. jag bor i en lägenhet och får bostadsbidrag, men har nu fått sambo och kan då få högre i bostadsbidrag, men måste han göra adressändring och ändra att han bor här först? Innan fk kan acceptera det

• Svar på tråden Måste han göra adressändring för att få bostadsbidrag?
  • Aniiee

Ja, han måste bo officiellt på adressen innan ni kan ansöka om bostadsbidrag tillsammans. Men räkna inte att ni få rmer i bostadsbidrag bara för att ni bor tillsammans.... 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Betty Boop

Varför skulle du få högre bostadsbidrag för att ni är två? Det är snarare så att du får lägre bidrag eller blir av med bidraget helt eftersom ni är två som kan betala hyran. Självklart måste man vara skriven på adressen man söker bostadsbidrag för. Hur skulle det annars gå till?  Annars kan man ju söka bostadsbidrag för vilken bostad som helst!

• Queenie70

Hur kan man få högre ersättning för att man är sambo? Det borde väl bli lägre?

• vaniljkaka
    Queenie70 skrev 2013-11-22 18:54:55 följande:
    Hur kan man få högre ersättning för att man är sambo? Det borde väl bli lägre?
    Ingen aning, vi lever på socialbidrag och nu när han flyttat in vill soc att jag ändrar i bostadsbidraget till att det är 2 i hushållet. Men men! tack då vet jag! fått svar på min fråga
  • Betty Boop

Soc vill ju säkerligen att ni ska fixa adressändringen för att du inte ska få mer i bostadsbidrag än vad du har rätt till. Om ni nu är två som bor i lägenheten så betalar du ju nu hälften så mycket i hyra mot vad du gjorde tidigare och "behöver" inte lika mycket i bostadsbidrag. Hur tänker du när du i stället tror att du ska få mer bostadsbidrag för att ni är två?

• Asiela
    vaniljkaka skrev 2013-11-22 19:45:44 följande:
    Ingen aning, vi lever på socialbidrag och nu när han flyttat in vill soc att jag ändrar i bostadsbidraget till att det är 2 i hushållet. Men men! tack då vet jag! fått svar på min fråga
    Anledningen till att soc vill att du ändrar är så att du inte blir återbetalningsskyldig. För om din sambo flyttar in så kommer ditt bostadsbidrag att sänkas då ni är två som ska betala hyra. Om du inte ändrar och försäkringskassan ser att ni är två som bor där blur du skyldig att betala tillbaka. Ekonomiskt bistånd utgår ej för skulder, så det är för din egen skull.
  • vaniljkaka
    Betty Boop skrev 2013-11-22 22:35:40 följande:
    Soc vill ju säkerligen att ni ska fixa adressändringen för att du inte ska få mer i bostadsbidrag än vad du har rätt till. Om ni nu är två som bor i lägenheten så betalar du ju nu hälften så mycket i hyra mot vad du gjorde tidigare och "behöver" inte lika mycket i bostadsbidrag. Hur tänker du när du i stället tror att du ska få mer bostadsbidrag för att ni är två?
    äh de spelar ingen roll om jag/vi får mer elr mindre, bara fick för mig det. 
    Upprörda alla verka bli för ja trodde man fick mer pengar... jag undrade bara de om adressändringen! :)  
Svar på tråden Måste han göra adressändring för att få bostadsbidrag?