• SC11

får man bekosta all hjälp själv, vid sekundär barnlöshet?

Har precis påbörjat min utredning, (25år) än så länge bara gjort ett vul som visade små äggstockar och dålig äggreserv, men ska komplettera den undersökningen vid ÄL, med nytt VUL och prover. Mannen ska även lämna spermaprover.
    Men nu till min fråga!

Om vi behöver hjälp på traven, kommer all behandling kosta pengar? Stimulering och i värsta fall IVF, kommer vi få bekosta allt själva pga vi har ett barn sen innan??
    Gyn nämnde redan första besöken att vi förmodlingen kommer behöva hjälp på traven nämligen..     

• Svar på tråden får man bekosta all hjälp själv, vid sekundär barnlöshet?
  • lilla fru snigel

Har man gemensamma barn innan då får man bekosta själv.

• SC11

okej.... Hoppas man kommer undan med hormonbehandling då.
    Vi har ett gemensamt barn innan, som blev till utan problem. Vi är båda unga och vet inte vad felet är än. Eller vad man gör åt det.

Finns inte mkt att läsa om dålig äggreserv, så än känner mig jag mig väldigt frågande, och orolig för framtiden.

• lilla fru snigel

Ta kontakt med fertilitetsmottagningen på närmaste sjukhus så ni får göra ordentlig utredning båda två. Med provtagning på dig och ultraljud samt spermaprov på mannen så får ni kanske svar eller så det oförklarligt och då kanske det räcker med hormonstimulering.

• lilla fru snigel

Oj såg nu sättning resan är på utredning.

• Beckaa

Ivf bekostas inte av landstinget om ni har barn sedan tidigare men klarar ni er med stimulering ingår det i högkostnadsskyddet. Lycka till!

• Gweny

Om en har barn sen innan och den andra har inga barn. och man har inga ihop...hur funkar det då? får man nån hjälp då?

• 2013
    Gweny skrev 2013-11-27 17:08:58 följande:
    Om en har barn sen innan och den andra har inga barn. och man har inga ihop...hur funkar det då? får man nån hjälp då?
    Ja då får man hjälp, förutsatt att man uppfyller de andra kraven så klart.
  • Gweny
    2013 skrev 2013-11-27 23:16:58 följande:
    Ja då får man hjälp, förutsatt att man uppfyller de andra kraven så klart.

Tack för ditt svar. , gällande krav... vad är det mer förutom att man försökt i 1 år?
  • 2013
    Gweny skrev 2013-11-28 07:18:07 följande:

Tack för ditt svar. , gällande krav... vad är det mer förutom att man försökt i 1 år?
    För utredning gäller i de flesta län bara att man har försökt en viss tid. Några län har åldersgräns även på utredningen.
    Sen har vissa län en bmi-gräns vid vissa hormonbehandlingar och ska man göra ivf så har alla länen en bmi-gräns samt en åldersgräns- Man ska också ha varit tillsammans en viss tid. De olika länen har olika gränser, man får höra vad som gäller i just sitt län.

• Gweny
    2013 skrev 2013-11-28 08:05:22 följande:
    För utredning gäller i de flesta län bara att man har försökt en viss tid. Några län har åldersgräns även på utredningen. Sen har vissa län en bmi-gräns vid vissa hormonbehandlingar och ska man göra ivf så har alla länen en bmi-gräns samt en åldersgräns- Man ska också ha varit tillsammans en viss tid. De olika länen har olika gränser, man får höra vad som gäller i just sitt län.

Då har jag det sammanfattat, tack. Är inte riktigt där ännu, men lika bra ha faktan. Var 3 mån väntetid dessutom där jag bor.
Svar på tråden får man bekosta all hjälp själv, vid sekundär barnlöshet?