WebCop skrev 2013-12-03 13:01:48 följande:
Då missar du helt uppenbart poängen med själva barnbidraget.
Vi tar det igen. Anledningen till att barnbidraget ens existerar är som sagt för att jämna ut skillnaden mellan människor i vårt samhälle som har barn jämfört med de som inte har barn. I mitt fall innebär detta att bidraget skall jämna ut skillnaden mellan mig som har två barn på halvtid och andra män i samhället utan barn.
Barnbidraget existerar inte för att kunna användas som någon slags kompensation mellan föräldrarna av den händelse att de skiljer sig och den ena utav dem råkar ha en högre inkomst än den andre. Du skulle således få behålla din del av barnbidraget för att jämna ut den ekonomiska skillnaden mellan dig som har två barn på halvtid och andra kvinnor i vårt samhälle som inte har det. På det viset uppfyller barnbidraget sitt syfte.
Du är ansvarig för vilken standard barnen har när de är hos dig. Ingen annan. Är du nöjd med vad du har att erbjuda dina barn ur ett ekonomiskt perspektiv. Fine! Men är du inte det - ja då skall det inte belasta mig, utan då får du antingen gilla läget eller göra något åt saken - på egen hand.
När det gäller att hålla på sin rätt så är det precis vad detta handlar om. Att ingen man skall tvingas avstå sin del av barnbidraget när man har ett lika stort ekonomiskt ansvar för barnen som kvinnan har. Om man däremot av sympati väljer att avstå barnbidraget så är det en annan sak och något som skall vara valfritt.
Du kan ju tänka att det finns en anledning till att man ändrar denna föråldrade lagstiftning per 1 mars 2014. Tider förändras. I synnerhet när det gäller pappors ansvarstagande och engagemang i sina barn. När jag har pratat med kvinnliga handläggare på FK så har de uttryckt "ja det är synd att det är som det är nu, men som tur är kommer detta snart att ändras".
Jag har fortfarande inte hört en vettig anledning till varför det skall fortsätta vara som det är nu...
Jag VET ovanstående. Men jag tycker iaf att barnen ska ha rätt till en så god standard som möjligt hos båda sina föräldrar.
DU är dessutom den som tjatar om att just kvinnan ska få fördelar, jag talar om den förälder som har sämst ekonomi.
Om du är en av de som rabiat ska hålla på din rätt istället för att värna om dina barn, ja då får du vara det. Jag tycker iaf att det ska kunna gå att reglera, även mot den ena förälderns vilja, om det är så att barnen annars får en betydligt sämre standard i det ena hemmet.
Jag talar nu inte om föräldrar som av ren lathet och bekvämlighet gnölar om att de har dålig ekonomi, utan om de som kämpar för att göra det bästa de kan för sina barn men ädnå inte får det att gå ihop.
Du verkar tycka att en ensamstående förälder ska bo i en etta och bara kunna ge barnen minimum av vad de behöver bara för att du har
rätten att kräva halva barnbidraget, vare sig du behöver det eller inte. Jag anar ett förhållande där din partner ansåg att du skulle försörja er allihop som bakgrund, men så klart kan jag ha fel
Hade mina barns far haft barnen halva tiden hade jag glatt gett honom halva eller hela barnbidraget då hans ekonomi är sämre än min, men nu har han valt att inte ha det så, altlså behåller jag barnbidraget för egen del, som det även kommer att vara även efter 1 mars 2014.