• VIDE MI

Pappor å bonusmammor utan barnbidrag, kommer ni kräva eran rättighet i mars?

Vad jag förstått så kommer pappor få samma rättighet som mamman till barnbidraget, ni pappor eller bonusmammor som inte har en jämställd biomamma, kommer ni ansöka om bidraget?? Hur tänker ni kring detta? Jag och min make kommer ansöka om delat barnbidrag, vi upplever att bonusarnas mamma utnyttjat sin makt som kvinna och behållt båda bidragen sälv och inte ens sparat till bonusarna som lovat! Hon tänar mer än mej och hennes nu sambo tjänar betydligt mer än min make! De väljer att bo i en skitlgh för att ha pengar över till resor å köper andrahands sorteringskläde till bonusarna! Ska bli så jävla skönt att ha pengar att köpa bonusarna bra kläder.

• Svar på tråden Pappor å bonusmammor utan barnbidrag, kommer ni kräva eran rättighet i mars?
  • WebCop
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-03 12:13:24 följande:
    Håller med till viss del. I de fall där skillnaderna mellan lönerna är stor så tycker jag det ska gå att behovspröv det hela. Det är inte bara att byta jobb hux flux. Dessutom torde båda föräldrarna önska att barnet har det bra på båda ställena, inte bara hos sig själv.
    .
    Förstår inte alls ditt resonemang...

Om vi är gifta och skiljer oss så har vi inget ansvar what so ever för varandra efter det. Och utan några inbördes ekonomiska uppgörelser eller annat ekonomiskt samarbete kring barnen med vv boende är det ju vårat enskilda ansvar att försörja barnen efter vår respektive förmåga. Du på ditt sätt - och jag på mitt.

Varför skulle du i det läget ha mer rätt till barnbidraget än jag? Avsikten med barnbidraget är ju att jämna ut skillnaden mellan de människor som har barn och de som inte har barn i samhället. Varför skall det nekas mig som pappa?

Vill du ha mer pengar över efter du har betalat dina räkningar så får du ju hantera den situationen bäst du vill. Varför skall jag behöva avstå min del av barnbidraget till förmån för dig? Det är ju DITT ansvar att barnen har det bra hos dig. Inte mitt.

Pressure makes diamonds
  • SupersurasunkSara
    WebCop skrev 2013-12-03 12:32:06 följande:
    Förstår inte alls ditt resonemang...

Om vi är gifta och skiljer oss så har vi inget ansvar what so ever för varandra efter det. Och utan några inbördes ekonomiska uppgörelser eller annat ekonomiskt samarbete kring barnen med vv boende är det ju vårat enskilda ansvar att försörja barnen efter vår respektive förmåga. Du på ditt sätt - och jag på mitt.

Varför skulle du i det läget ha mer rätt till barnbidraget än jag? Avsikten med barnbidraget är ju att jämna ut skillnaden mellan de människor som har barn och de som inte har barn i samhället. Varför skall det nekas mig som pappa?

Vill du ha mer pengar över efter du har betalat dina räkningar så får du ju hantera den situationen bäst du vill. Varför skall jag behöva avstå min del av barnbidraget till förmån för dig? Det är ju DITT ansvar att barnen har det bra hos dig. Inte mitt.

Det ska inte nekas dig som pappa, men om en förälder jobbar heltid men ädnå får ut betydligt mindre än den andra, oavsett VEM av dem det gäller, så tycker jag att denne är mer berättigad, för man kan som sagt inte skaffa sig ett nytt jobb hur som helst.
    Att som förälder hålla styvt på sin rätt oavsett om ens barn får leva med betydligt sämre standard kan jag inte för mitt liv förstå.
  • WebCop
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-03 12:35:29 följande:

Det ska inte nekas dig som pappa, men om en förälder jobbar heltid men ädnå får ut betydligt mindre än den andra, oavsett VEM av dem det gäller, så tycker jag att denne är mer berättigad, för man kan som sagt inte skaffa sig ett nytt jobb hur som helst.
    Att som förälder hålla styvt på sin rätt oavsett om ens barn får leva med betydligt sämre standard kan jag inte för mitt liv förstå.
    Då missar du helt uppenbart poängen med själva barnbidraget.

Vi tar det igen. Anledningen till att barnbidraget ens existerar är som sagt för att jämna ut skillnaden mellan människor i vårt samhälle som har barn jämfört med de som inte har barn. I mitt fall innebär detta att bidraget skall jämna ut skillnaden mellan mig som har två barn på halvtid och andra män i samhället utan barn.

Barnbidraget existerar inte för att kunna användas som någon slags kompensation mellan föräldrarna av den händelse att de skiljer sig och den ena utav dem råkar ha en högre inkomst än den andre. Du skulle således få behålla din del av barnbidraget för att jämna ut den ekonomiska skillnaden mellan dig som har två barn på halvtid och andra kvinnor i vårt samhälle som inte har det. På det viset uppfyller barnbidraget sitt syfte.

Du är ansvarig för vilken standard barnen har när de är hos dig. Ingen annan. Är du nöjd med vad du har att erbjuda dina barn ur ett ekonomiskt perspektiv. Fine! Men är du inte det - ja då skall det inte belasta mig, utan då får du antingen gilla läget eller göra något åt saken - på egen hand.

När det gäller att hålla på sin rätt så är det precis vad detta handlar om. Att ingen man skall tvingas avstå sin del av barnbidraget när man har ett lika stort ekonomiskt ansvar för barnen som kvinnan har. Om man däremot av sympati väljer att avstå barnbidraget så är det en annan sak och något som skall vara valfritt.

Du kan ju tänka att det finns en anledning till att man ändrar denna föråldrade lagstiftning per 1 mars 2014. Tider förändras. I synnerhet när det gäller pappors ansvarstagande och engagemang i sina barn. När jag har pratat med kvinnliga handläggare på FK så har de uttryckt "ja det är synd att det är som det är nu, men som tur är kommer detta snart att ändras".

Jag har fortfarande inte hört en vettig anledning till varför det skall fortsätta vara som det är nu...
    Pressure makes diamonds
  • SupersurasunkSara
    WebCop skrev 2013-12-03 13:01:48 följande:
    Då missar du helt uppenbart poängen med själva barnbidraget.

Vi tar det igen. Anledningen till att barnbidraget ens existerar är som sagt för att jämna ut skillnaden mellan människor i vårt samhälle som har barn jämfört med de som inte har barn. I mitt fall innebär detta att bidraget skall jämna ut skillnaden mellan mig som har två barn på halvtid och andra män i samhället utan barn.

Barnbidraget existerar inte för att kunna användas som någon slags kompensation mellan föräldrarna av den händelse att de skiljer sig och den ena utav dem råkar ha en högre inkomst än den andre. Du skulle således få behålla din del av barnbidraget för att jämna ut den ekonomiska skillnaden mellan dig som har två barn på halvtid och andra kvinnor i vårt samhälle som inte har det. På det viset uppfyller barnbidraget sitt syfte.

Du är ansvarig för vilken standard barnen har när de är hos dig. Ingen annan. Är du nöjd med vad du har att erbjuda dina barn ur ett ekonomiskt perspektiv. Fine! Men är du inte det - ja då skall det inte belasta mig, utan då får du antingen gilla läget eller göra något åt saken - på egen hand.

När det gäller att hålla på sin rätt så är det precis vad detta handlar om. Att ingen man skall tvingas avstå sin del av barnbidraget när man har ett lika stort ekonomiskt ansvar för barnen som kvinnan har. Om man däremot av sympati väljer att avstå barnbidraget så är det en annan sak och något som skall vara valfritt.

Du kan ju tänka att det finns en anledning till att man ändrar denna föråldrade lagstiftning per 1 mars 2014. Tider förändras. I synnerhet när det gäller pappors ansvarstagande och engagemang i sina barn. När jag har pratat med kvinnliga handläggare på FK så har de uttryckt "ja det är synd att det är som det är nu, men som tur är kommer detta snart att ändras".

Jag har fortfarande inte hört en vettig anledning till varför det skall fortsätta vara som det är nu...
    Jag VET ovanstående. Men jag tycker iaf att barnen ska ha rätt till en så god standard som möjligt hos båda sina föräldrar.
    DU är dessutom den som tjatar om att just kvinnan ska få fördelar, jag talar om den förälder som har sämst ekonomi.
    Om du är en av de som rabiat ska hålla på din rätt istället för att värna om dina barn, ja då får du vara det. Jag tycker iaf att det ska kunna gå att reglera, även mot den ena förälderns vilja, om det är så att barnen annars får en betydligt sämre standard i det ena hemmet.
    Jag talar nu inte om föräldrar som av ren lathet och bekvämlighet gnölar om att de har dålig ekonomi, utan om de som kämpar för att göra det bästa de kan för sina barn men ädnå inte får det att gå ihop.

Du verkar tycka att en ensamstående förälder ska bo i en etta och bara kunna ge barnen minimum av vad de behöver bara för att du har rätten att kräva halva barnbidraget, vare sig du behöver det eller inte. Jag anar ett förhållande där din partner ansåg att du skulle försörja er allihop som bakgrund, men så klart kan jag ha fel

Hade mina barns far haft barnen halva tiden hade jag glatt gett honom halva eller hela barnbidraget då hans ekonomi är sämre än min, men nu har han valt att inte ha det så, altlså behåller jag barnbidraget för egen del, som det även kommer att vara även efter 1 mars 2014.
  • Anonym (BB)
    WebCop skrev 2013-12-03 12:32:06 följande:
    Förstår inte alls ditt resonemang... Om vi är gifta och skiljer oss så har vi inget ansvar what so ever för varandra efter det. Och utan några inbördes ekonomiska uppgörelser eller annat ekonomiskt samarbete kring barnen med vv boende är det ju vårat enskilda ansvar att försörja barnen efter vår respektive förmåga. Du på ditt sätt - och jag på mitt. Varför skulle du i det läget ha mer rätt till barnbidraget än jag? Avsikten med barnbidraget är ju att jämna ut skillnaden mellan de människor som har barn och de som inte har barn i samhället. Varför skall det nekas mig som pappa? Vill du ha mer pengar över efter du har betalat dina räkningar så får du ju hantera den situationen bäst du vill. Varför skall jag behöva avstå min del av barnbidraget till förmån för dig? Det är ju DITT ansvar att barnen har det bra hos dig. Inte mitt.
    Pressure makes diamonds

Enligt föräldrabalken ska man inte försörja barnet utifrån respektive förmåga som du skriver utan istället utifrån föräldrarnas samlade förmåga. Dvs den som har bäst ekonomi ska betala mer av barnets kostnader.
  • Anonym (BB)
    WebCop skrev 2013-12-03 13:01:48 följande:
    Då missar du helt uppenbart poängen med själva barnbidraget. Vi tar det igen. Anledningen till att barnbidraget ens existerar är som sagt för att jämna ut skillnaden mellan människor i vårt samhälle som har barn jämfört med de som inte har barn. I mitt fall innebär detta att bidraget skall jämna ut skillnaden mellan mig som har två barn på halvtid och andra män i samhället utan barn. Barnbidraget existerar inte för att kunna användas som någon slags kompensation mellan föräldrarna av den händelse att de skiljer sig och den ena utav dem råkar ha en högre inkomst än den andre. Du skulle således få behålla din del av barnbidraget för att jämna ut den ekonomiska skillnaden mellan dig som har två barn på halvtid och andra kvinnor i vårt samhälle som inte har det. På det viset uppfyller barnbidraget sitt syfte. Du är ansvarig för vilken standard barnen har när de är hos dig. Ingen annan. Är du nöjd med vad du har att erbjuda dina barn ur ett ekonomiskt perspektiv. Fine! Men är du inte det - ja då skall det inte belasta mig, utan då får du antingen gilla läget eller göra något åt saken - på egen hand. När det gäller att hålla på sin rätt så är det precis vad detta handlar om. Att ingen man skall tvingas avstå sin del av barnbidraget när man har ett lika stort ekonomiskt ansvar för barnen som kvinnan har. Om man däremot av sympati väljer att avstå barnbidraget så är det en annan sak och något som skall vara valfritt. Du kan ju tänka att det finns en anledning till att man ändrar denna föråldrade lagstiftning per 1 mars 2014. Tider förändras. I synnerhet när det gäller pappors ansvarstagande och engagemang i sina barn. När jag har pratat med kvinnliga handläggare på FK så har de uttryckt "ja det är synd att det är som det är nu, men som tur är kommer detta snart att ändras". Jag har fortfarande inte hört en vettig anledning till varför det skall fortsätta vara som det är nu...
    Pressure makes diamonds

Angående barnbidragets bakgrund så är det inte för att jämna ut skillnaden mellan föräldrar och barnlösa personer. I förarbetena framkommer att det inte föddes tillräckligt med barn i Sverige och barnbidragets syfte var att med barnbidraget få folk att föda fler barn.
  • Anonym (BB)

Förresten är det väl så att den nya lagbestämmelsen om delat barnbidrag vid gemensam vårdnad bara kommer att gälla barn som är födda efter att lagändringen har trätt i kraft. Det påverkar ju inte alls barnbidraget för de barn som är födda tidigare.

• WebCop
    Anonym (BB) skrev 2013-12-03 13:35:08 följande:
    Förresten är det väl så att den nya lagbestämmelsen om delat barnbidrag vid gemensam vårdnad bara kommer att gälla barn som är födda efter att lagändringen har trätt i kraft. Det påverkar ju inte alls barnbidraget för de barn som är födda tidigare.
    Jo! Enligt FK behöver jag som pappa bara anmäla till FK så kommer jag att få utbetalat min del av barnbidraget för mina barn. Mamman i detta fall behöver inte medverka och kan heller inte hindra.

När det gäller barn som föds efter 1 mars 2014 så kommer barnbidraget automatiskt kopplas till bägge föräldrar (om inget annat sägs), så som jag har förstått det.
    Pressure makes diamonds
  • SupersurasunkSara
    WebCop skrev 2013-12-03 13:41:04 följande:
    Jo! Enligt FK behöver jag som pappa bara anmäla till FK så kommer jag att få utbetalat min del av barnbidraget för mina barn. Mamman i detta fall behöver inte medverka och kan heller inte hindra.

När det gäller barn som föds efter 1 mars 2014 så kommer barnbidraget automatiskt kopplas till bägge föräldrar (om inget annat sägs), så som jag har förstått det.
    Ja, så är det, det kommer att bli automatisk delning om inget annat anges.

Hur det blir för de som inte är gifta vet jag inte, men jag antar att så snart faderskapserkännandet rä påskrivet och inskickat så kommer det igång.
  • WebCop
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-03 13:14:29 följande:
    Jag VET ovanstående. Men jag tycker iaf att barnen ska ha rätt till en så god standard som möjligt hos båda sina föräldrar.
    DU är dessutom den som tjatar om att just kvinnan ska få fördelar, jag talar om den förälder som har sämst ekonomi.
    Om du är en av de som rabiat ska hålla på din rätt istället för att värna om dina barn, ja då får du vara det. Jag tycker iaf att det ska kunna gå att reglera, även mot den ena förälderns vilja, om det är så att barnen annars får en betydligt sämre standard i det ena hemmet.
    Jag talar nu inte om föräldrar som av ren lathet och bekvämlighet gnölar om att de har dålig ekonomi, utan om de som kämpar för att göra det bästa de kan för sina barn men ädnå inte får det att gå ihop.

Du verkar tycka att en ensamstående förälder ska bo i en etta och bara kunna ge barnen minimum av vad de behöver bara för att du har rätten att kräva halva barnbidraget, vare sig du behöver det eller inte. Jag anar ett förhållande där din partner ansåg att du skulle försörja er allihop som bakgrund, men så klart kan jag ha fel

Hade mina barns far haft barnen halva tiden hade jag glatt gett honom halva eller hela barnbidraget då hans ekonomi är sämre än min, men nu har han valt att inte ha det så, altlså behåller jag barnbidraget för egen del, som det även kommer att vara även efter 1 mars 2014.
    Jag tycker också att barnen har rätt till en så god standard som möjligt hos båda sina föräldrar. OCH jag anser att det efter skilsmässa är den enskilda förälderns ansvar att se till att de får det.

Var blir det rätt att ta min rättmätiga del av barnbidraget för att höja DIN standard? Den får du ju som sagt ansvara för själv! Jag tar rimligtvis ansvar för barnens standard hos mig.

Var i mina tidigare inlägg uttrycker jag en åsikt om att ensamstående föräldrar skall bo i en etta och bara kunna ge barnen ett minimum? Jag bara undrar. Det är ju som sagt upp till varje enskild förälder att prioritera och leva sitt liv efter SINA förutsättningar.

"Tjatar om att kvinnan skall få fördelar"...? Nej det gör jag inte. Jag tycker att barnbidraget skall delas lika utifrån de förutsättningar jag nämnt. Då jag är man och anser att nuvarande lagstiftning är felaktig utgår jag såklart från min egen situation och argumenterar för rättvisa ur det perspektivet.

Är man överens som ni tycks vara så är ju det jättebra. Min argumentation utgår dock inte från det och det har ingenting med sakfrågan att göra. Jag utgår snarare från fallet där barnen spenderar lika mycket tid hos bägge föräldrar som vardera tar lika mycket ansvar för barnen men där det inte finns något ekonomiskt samarbete.
    Pressure makes diamonds
  • SupersurasunkSara
    WebCop skrev 2013-12-03 14:02:14 följande:
    Jag tycker också att barnen har rätt till en så god standard som möjligt hos båda sina föräldrar. OCH jag anser att det efter skilsmässa är den enskilda förälderns ansvar att se till att de får det.

Var blir det rätt att ta min rättmätiga del av barnbidraget för att höja DIN standard? Den får du ju som sagt ansvara för själv! Jag tar rimligtvis ansvar för barnens standard hos mig.

Var i mina tidigare inlägg uttrycker jag en åsikt om att ensamstående föräldrar skall bo i en etta och bara kunna ge barnen ett minimum? Jag bara undrar. Det är ju som sagt upp till varje enskild förälder att prioritera och leva sitt liv efter SINA förutsättningar.

"Tjatar om att kvinnan skall få fördelar"...? Nej det gör jag inte. Jag tycker att barnbidraget skall delas lika utifrån de förutsättningar jag nämnt. Då jag är man och anser att nuvarande lagstiftning är felaktig utgår jag såklart från min egen situation och argumenterar för rättvisa ur det perspektivet.

Är man överens som ni tycks vara så är ju det jättebra. Min argumentation utgår dock inte från det och det har ingenting med sakfrågan att göra. Jag utgår snarare från fallet där barnen spenderar lika mycket tid hos bägge föräldrar som vardera tar lika mycket ansvar för barnen men där det inte finns något ekonomiskt samarbete.
    Jag förstår din ståndpunkt, jag håller bara inte helt med. Ja, efter en skilsmässa har var och en av föräldrarna ansvar för sin egen ekonomi. Men i vissa fall är det svårt att få det att gå ihop, trots heltidslön. Det är det jag vänder mig emot, att den ena kan om man hårddrar det, bli tvingad att säga att jag har inte råd att ha barnen här och ge dem en god standard bara för att barnbidraget promt ska delas.

• WebCop
    Anonym (BB) skrev 2013-12-03 13:29:44 följande:

Angående barnbidragets bakgrund så är det inte för att jämna ut skillnaden mellan föräldrar och barnlösa personer. I förarbetena framkommer att det inte föddes tillräckligt med barn i Sverige och barnbidragets syfte var att med barnbidraget få folk att föda fler barn.
    Ja exakt!

Genom barnbidrag utjämna den ekonomiska skillnaden mellan de som har (skaffar) barn jämfört med de som inte har eller väljer att skaffa barn.

Alltså, för att uttrycka mig ännu klarare. Genom att utjämna den ekonomiska skillnaden ville man få fler att skaffa barn, även om jag själv inte tror att det föds fler barn pga. barnbidraget i sig. Åtminstone inte idag. En modern och tidsenlig motivering till detta bidrag handlar således om att jämna ut skillnaden.
    Pressure makes diamonds
  • WebCop
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-03 14:06:12 följande:
    Jag förstår din ståndpunkt, jag håller bara inte helt med. Ja, efter en skilsmässa har var och en av föräldrarna ansvar för sin egen ekonomi. Men i vissa fall är det svårt att få det att gå ihop, trots heltidslön. Det är det jag vänder mig emot, att den ena kan om man hårddrar det, bli tvingad att säga att jag har inte råd att ha barnen här och ge dem en god standard bara för att barnbidraget promt ska delas.

Det är ju som att säga; "jag kan inte leva och försörja mina barn utan dina tillgångar"...

Men i det fallet är ju inte jag din "sugar daddy", då får du ju vända dig någon annanstans istället för att lägga beslag på tillgångar som rätteligen är mina att förvalta.

För att du har två barn på halvtid så FÅR du 1125 kr per månad (halva barnbidraget). Är inte det bra att du får ett sådant bidrag? Skulle du som du uttrycker dig inte ha barnen, då skulle du gå miste om detta bidrag och därtill tvingas betala underhållsstöd, sammantaget bli av med 3671 kr per månad.

Om du som ensam förälder med barn på halvtid menar att din hushållsbudget står och faller med att ensam kunna foga över barnbidraget och inte klarar av att dela detta med barnens pappa som vill fördela dessa pengar till barnen enligt hans prioriteringar, ja då anser jag att du har en del vuxenpoäng att förtjäna.

Pressure makes diamonds
  • WebCop
    Anonym (BB) skrev 2013-12-03 13:27:05 följande:

Enligt föräldrabalken ska man inte försörja barnet utifrån respektive förmåga som du skriver utan istället utifrån föräldrarnas samlade förmåga. Dvs den som har bäst ekonomi ska betala mer av barnets kostnader.
    Ja visst, i teorin...

Det finns säkert separerade par där detta fungerar alldeles utmärkt - och kan man ha ett ekonomiskt samarbete kring barnen med utgångspunkt från respektive förälders inkomst kontra utgifter så är ju det jättebra. Grattis till alla barn vars föräldrar lyckas med detta! Tyvärr tror jag inte att det är så vanligt.

Kan man av olika anledningar inte ha ett sådant samarbete så finns det dessvärre inget som reglerar vem som skall betala hur mycket och för vad - utan då förväntas man stå på egna ben och sörja för sina barn efter bästa förmåga. Att var och en sköter sig och sitt brukar enligt min erfarenhet vara så det blir i praktiken då barnen bor vv - och den approach som blir lugnast för alla parter  - såvida inget annat har fastställts via domstol.
    Pressure makes diamonds
Svar på tråden Pappor å bonusmammor utan barnbidrag, kommer ni kräva eran rättighet i mars?